Baktopic #3

Ik heb een recept van Matt Adlard gemaakt. Heel leuk en lekker! Alleen de ganache bovenop vond ik ietwat saai. Het zijn hazelnoten tartelettes met drie componenten (hazelnootcrème, chocolade-praline met feuilletine en whipped ganache).

46 likes

Ik heb vandaag voor het avondeten van mijn kind een beetje geëxperimenteerd. Het zijn hartige taartjes met kaas, ei, spekjes en prei. Komende weken ga ik nog wat verder testen met oventijd, temperatuur en hoeveelheid deeg. Kind vond ze in ieder geval nu al geweldig en heeft 2 diertjes gegeten. Ze zijn best groot dus zeker voor een peuter een prima maaltijd.

Sorry voor de ietwat gore foto.

42 likes

Ik ga volgend weekend een tulband maken die lactosevrij moet zijn. Het is een standaard cakebeslag dus ik hoef alleen de boterte vervangen. Iemand ervaring of dat gewoon goed werkt met zo’n blok?

1 like

Hier heb ik wel eens mee gebakken; weet alleen niet meer wat haha/ maar was prima

2 likes

Gewoon Blueband werkt ook prima, is lactosevrij en een stuk goedkoper! Gebruik ik standaard voor bakken omdat het vaak lactosevrij moet zijn en recent een paar keer een tulband mee gemaakt.

2 likes

Oh goeie. Wel een blok bedoel je of echt halvarine uit een kuipje?

4 likes

Blue Band Voor koken, bakken en braden #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi3834

1 like

Thanks, ga ik deze proberen! Ook mooi in de bonus vanaf morgen :grin:

3 likes

Keuzestressssss :scream:

11 likes

Nusskuchen van Ruf, bovenste plank! :heart:

4 likes

:no_good_woman:t3:

19 likes

Haha heldin!

1 like

Komen drie verjaardagen aan + ik heb het druk. Heb er nu al zin in :partying_face:

Wel typisch. De man haalt alcohol, ik bakmixen + versieringen enz. Hahaha

1 like

Ik bak vandaag Café Noirs! Stonden al heel lang op m’n lijstje en dit recept klonk heel simpel. Had alles nog in huis maar kwam er achter dat er schimmel in mijn oploskoffie zat :sob: dus nu heel sterk kopje espresso gezet en dat gebruikt. Koekjesdeeg was al om mijn vingers bij af te likken!

17 likes

Wat een leuk idee om die zelf te maken!

1 like

Ze zijn een beetje rustiek geworden haha, misschien volgende keer het glazuur wat dunner zodat het gladder en glanzender wordt. Of erop spuiten zoals je ook met royal icing zou doen. Kan nog wat leren van @Barbamama haha… Maar ze smaken er niet minder om. Net zo lekker als uit de winkel! :star_struck:

25 likes

Ik ben in NYC bij Milk Bar geweest en ohhh wat is dat LEKKER!! Heb de milk bar pie (crack pie) gegeten, birthday cake, truffels (birthday cake, red velvet cheesecake cake en choxolat birthday cake), compost cookies en chocolat chip marsmallow cookies gegeten.

De birthday cake en compost cookie zijn mn absolute favorieten. Allebei precies zoet genoeg en je wil gewoon door eten. De compost cookie heeft een lekkere koffie smaak en is perfect chewy. De birthdaycake heeft lekker krokante dingen er in (cornflakes?)
De milk bar pie vond ik ook erg lekker, maar net wat minder lekker dan de birthday cake, iets te zoet. De truffels waren ook erg lekker, goede smaken en lekkere structuur. De chocolate chip marshmallow cookie vond ik niet super. Wel prima smaak maar vond m iets te krokant en te zoet.

Ik ga zeker nog terug nu ik nog in nyc ben. Ik twijfel ook om.eem boek te kopen, de boeken in de flagship store zijn gesigneerd en dat vind ik stiekem toch wel leuk

51 likes

Wat een geweldige foto’s! Ik heb hun koekjesboek All About Cookies, staan goeie recepten in (maar helaas niet hun compost cookies waar ik nu wel heel benieuwd naar ben, maar misschien kijk ik verkeerd). Leuk dat ze gesigneerd zijn, ik zou zeker inslaan als ik daar was. :rofl: Veel plezier nog in NY!

Edit: Heb even gekeken op Amazon en het recept voor de compost cookies staat in Momofuku Milkbar: A Cookbook, het eerste bakboek van Christina Tosi.

Heb je verder nog bak-/koek-/cake-gerelateerde plannen in NY?

5 likes

De hemel! Ik heb de crackpie ook gehad. Mijn man was daar zo enthousiast over dat een stuk mee terug kwam naar NL omdat ik die perse moest proeven. Ben nu ook benieuwd naar de birthday cake en compost cookies. Er staan ook veel recepten van hun online op hun eigen pagina. En er is ook een aflevering gewijd aan de milkbar bij DAVID CHANG OP NETFLIX: ‘UGLY DELICIOUS’

@FrauHelga zijn de koekrecepten toegankelijk? Als in niet 50 ingrediënten en 50 stappen? Ik heb het boek waar de compost koekjes in staan, kan je wel een sneak peek geven in dm als je wilt. Vind het een mooi boek, maar de recepten zijn net iets teveel werk voor mij.

3 likes

Dat wisselt. De meeste recepten hebben ca. 7-8 stappen. Wat wel een dealbreaker kan zijn is de hoeveelheid ingrediënten want er zijn koekjes met ingrediënten die ik niet standaard in mijn keukenkastje heb (zoals gevriesdroogd aardbeienpoeder). Of Amerikaanse ingrediënten die hier lastiger te krijgen zijn. Ik vind gepuzzel met (het eventueel vervangen van) ingrediënten niet erg en zie daar soms juist de lol van het bakken in, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.
Het is zeker niet het meest eenvoudige of toegankelijke koekjesboek dat ik heb, dus ik denk dat als je liever wat minder stappen / ingrediënten hebt, het boek niet echt een aanrader is.

4 likes