Baktopic #3

:no_good_woman:t3:

19 likes

Haha heldin!

1 like

Komen drie verjaardagen aan + ik heb het druk. Heb er nu al zin in :partying_face:

Wel typisch. De man haalt alcohol, ik bakmixen + versieringen enz. Hahaha

1 like

Ik bak vandaag Café Noirs! Stonden al heel lang op m’n lijstje en dit recept klonk heel simpel. Had alles nog in huis maar kwam er achter dat er schimmel in mijn oploskoffie zat :sob: dus nu heel sterk kopje espresso gezet en dat gebruikt. Koekjesdeeg was al om mijn vingers bij af te likken!

17 likes

Wat een leuk idee om die zelf te maken!

1 like

Ze zijn een beetje rustiek geworden haha, misschien volgende keer het glazuur wat dunner zodat het gladder en glanzender wordt. Of erop spuiten zoals je ook met royal icing zou doen. Kan nog wat leren van @Barbamama haha… Maar ze smaken er niet minder om. Net zo lekker als uit de winkel! :star_struck:

25 likes

Ik ben in NYC bij Milk Bar geweest en ohhh wat is dat LEKKER!! Heb de milk bar pie (crack pie) gegeten, birthday cake, truffels (birthday cake, red velvet cheesecake cake en choxolat birthday cake), compost cookies en chocolat chip marsmallow cookies gegeten.

De birthday cake en compost cookie zijn mn absolute favorieten. Allebei precies zoet genoeg en je wil gewoon door eten. De compost cookie heeft een lekkere koffie smaak en is perfect chewy. De birthdaycake heeft lekker krokante dingen er in (cornflakes?)
De milk bar pie vond ik ook erg lekker, maar net wat minder lekker dan de birthday cake, iets te zoet. De truffels waren ook erg lekker, goede smaken en lekkere structuur. De chocolate chip marshmallow cookie vond ik niet super. Wel prima smaak maar vond m iets te krokant en te zoet.

Ik ga zeker nog terug nu ik nog in nyc ben. Ik twijfel ook om.eem boek te kopen, de boeken in de flagship store zijn gesigneerd en dat vind ik stiekem toch wel leuk

51 likes

Wat een geweldige foto’s! Ik heb hun koekjesboek All About Cookies, staan goeie recepten in (maar helaas niet hun compost cookies waar ik nu wel heel benieuwd naar ben, maar misschien kijk ik verkeerd). Leuk dat ze gesigneerd zijn, ik zou zeker inslaan als ik daar was. :rofl: Veel plezier nog in NY!

Edit: Heb even gekeken op Amazon en het recept voor de compost cookies staat in Momofuku Milkbar: A Cookbook, het eerste bakboek van Christina Tosi.

Heb je verder nog bak-/koek-/cake-gerelateerde plannen in NY?

5 likes

De hemel! Ik heb de crackpie ook gehad. Mijn man was daar zo enthousiast over dat een stuk mee terug kwam naar NL omdat ik die perse moest proeven. Ben nu ook benieuwd naar de birthday cake en compost cookies. Er staan ook veel recepten van hun online op hun eigen pagina. En er is ook een aflevering gewijd aan de milkbar bij DAVID CHANG OP NETFLIX: ‘UGLY DELICIOUS’

@FrauHelga zijn de koekrecepten toegankelijk? Als in niet 50 ingrediënten en 50 stappen? Ik heb het boek waar de compost koekjes in staan, kan je wel een sneak peek geven in dm als je wilt. Vind het een mooi boek, maar de recepten zijn net iets teveel werk voor mij.

3 likes

Dat wisselt. De meeste recepten hebben ca. 7-8 stappen. Wat wel een dealbreaker kan zijn is de hoeveelheid ingrediënten want er zijn koekjes met ingrediënten die ik niet standaard in mijn keukenkastje heb (zoals gevriesdroogd aardbeienpoeder). Of Amerikaanse ingrediënten die hier lastiger te krijgen zijn. Ik vind gepuzzel met (het eventueel vervangen van) ingrediënten niet erg en zie daar soms juist de lol van het bakken in, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo over denkt.
Het is zeker niet het meest eenvoudige of toegankelijke koekjesboek dat ik heb, dus ik denk dat als je liever wat minder stappen / ingrediënten hebt, het boek niet echt een aanrader is.

4 likes

Ze zien er goed uit!! Leuk recept ik denk dat ik dit ook wel eens zou willen proberen!

1 like

Het koekjesboek zag er ook erg leuk uit, inderdaad niet mega toegangkelijk maar wel leuke recepten.

Ik wil nog een black&white cookie eten, babka halen (heb alleen mijn zelfgebakken babka gegeten dus wil wel eens van een bakker proeven), en misschien nog naar Levain bakery, maar moet even kijken of dat allemaal lukt qua tijd. Milk bar stond bovenaan :smiley:

6 likes

Dat klinkt als héle fijne plannen zeg! :heart: Levain lijkt mij ook erg lekker, ik ben benieuwd naar je ervaringen! Geniet er van. :smiley:

Ik heb een simpel kwarkcake-bakmixje van Koopmans opgepimpt vanmiddag met mijn dochter van 5. Ik heb het beslag in 4 gedeeld, en 4 verschillende toevoegingen gedaan aan het beslag. Vervolgens de beslagen verdeeld in de Nordic Ware Quartet Bundt Pan.

Omdat ik samen met mijn dochter bakte heb ik haar ook smaken laten kiezen. Ze wilde graag eentje met aardbeien, haar favoriete fruit. Aan dat beslag heb ik tevens vanille toegevoegd.
Ik koos voor een Ameisenkuchen (Ameisen zijn mieren in het Duits, maar het betekent simpelweg dat er hagelslag in het beslag zit :rofl:). Simpel en lekker.
Mijn man is gek op citrus dus ik heb ook een beslag met citroen gemaakt. Het laatste beslag heb ik met wat Lorann Cookie Butter-extract gemaakt en in stukjes gebroken Lotus-koekjes.

Volgende keer nog iets secuurder de luchtbelletjes uit het beslag slaan. Maar ik vind het leuk om 4 totaal verschillende cakejes te hebben met niet al teveel moeite.

70 likes

Late reactie, maar misschien heb je er nog iets aan. Ik heb veel Amerikaanse bakboeken waarin de receptuur in cups is, en ik zet het dan zelf om via Google. Als ik in het zoekvak ‘1 cup butter in grams’ typ, maakt Google meestal al de zin af voor ik uitgetypt ben, en krijg ik een overzichtje.

Diverse bronnen geven soms net iets andere resultaten. Bijvoorbeeld 115 gram ipv 120 gram. Maar dat is alsnog nauwkeuriger dan cups, en mijn ervaring is dat dat met cake- en koekrecepten altijd wel losloopt.

Ik heb de hoeveelheden voor je omgezet:

Voor de blondies

• 120 gram boter
  • 210 gram lichtbruine suiker
  • 1 ei
  • 1,5 theelepel vanille
  • 1/4 theelepel zout
  • 120 gram bloem
  • 1 middelgrote banaan

Voor het glazuur:

• 60 gram boter
  • 105 gram lichtbruine suiker
  • 2 eetlepels melk
  • 130 gram poedersuiker

Overigens zijn er ook bakboekauteurs die in hun bakboeken zelf overzichtjes en omrekentabellen zetten, dat is ook wel fijn! Maar Google vind ik meestal sneller. :sweat_smile:
Wat ik wel heel prettig vind is dat de laatste jaren meer Amerikaanse bakkers weegschalen zijn gaan gebruiken, en dat veel blogs en boeken de ingrediënten tegenwoordig in grammen en cups geven. :smiley: Bij blogs reken ik het echter wel altijd na omdat sommige plugins er weleens naast zitten.

6 likes

Ik vertelde op school dat ik beter wilde worden in bakken, kreeg ik vandaag een recept van een kind op een kladblaadje :rofl: ik dacht eerst dat hij me voor de gek wilde houden (is net 8 geworden) maar later zei hij dat als ik het niet kon maken dat zijn moeder het me nog wel kon vertellen. Hoe schattig!!! Moet het morgen maar proberen te ontcijferen, handschrift was niet te doen.

49 likes

Aaaahw dat is echt te schattig 🥹

Ik gebruik chatgpt voor omrekenen. Je kunt dan in 1 keer alle ingrediënten plakken en laten omrekenen naar grammen. Of naar andere verhoudingen.
Vandaag bijvoorbeeld zei ik: ‘ik ga dit recept maken maar dan met 200 gram boter. Reken de andere ingrediënten om.’ Scheelt veel tijd met één voor één.

24 likes

Wat een goeie tip, hier had ik niet aan gedacht! Ga ik mee experimenteren.

3 likes

Wat slimmmmm :bulb:

2 likes

Sinaasappelcake voor mijn collega’s.

36 likes