Baktopic #3

Het liefst zo lang mogelijk, een nacht staat meestal gelijk aan een uur of 8. Red je dat nog?

1 like

Nee, ik zit nog in badjas, huis in een puinzooi van het feest van gisteravond, ik moet nog naar de supermarkt en de eerste gasten komen over anderhalf uur :skull::skull:

Maar ik hoor net dat er wat mensen afvallen, dus dan houd ik ik et bij een sinaasappel earl grey cake (uit heel holland bakt vegan!). 2 cakes is dan niet nodig!

3 likes

Eind 2022 zag ik in een slowcooker-groep op FB een post van iemand die in haar slowcooker een cake had bereid. Nu zie ik dat wel vaker, maar zij had het op een bijzondere manier gedaan die me direct intrigeerde; ze had een poffertvorm gebruikt.

Dat wilde ik ook weleens proberen dus heb ik driftig screenshots zitten maken van haar creatie en alle tips die ze gaf.
Het heeft even geduurd voor ik eraan toe kwam :sweat_smile:, maar vandaag is het dan toch gelukt. Dit is het resultaat:

Ik heb net als de bakster van de originele post een bakmix van Koopmans gebruikt, voor stroopwafelcake. Het leek me goed om eerst het originele recept te volgen, dan kan ik later wel verder experimenteren met bijvoorbeeld een viervierdenbeslag.
Mijn slowcooker en poffertvorm zijn kleiner dan gemiddeld, en kleiner dan de originele bakster gebruikte.

Mijn slowcooker is deze van 3,5 liter, en mijn poffert-/puddingvorm is deze van 16 cm:

Het beslag heb ik gemaakt volgens de aanwijzingen op de verpakking, en de poffertvorm heb ik ⅔ vol geschept en daarna het deksel er op vastgedraaid. De slowcooker bevatte al een laagje kokend water, en toen de poffertvorm er eenmaal in stond, heb ik tot ongeveer ¾ van de hoogte van de poffertvorm, er kokend water langs gegoten zodat ‘ie echt in een badje stond. En toen heeft de slowcooker 3 uur op high gestaan.

Omdat mijn poffertvorm kleiner is dan gemiddeld, hield ik een klein beetje beslag over. Dat heb ik verdeeld over 5 kleine cupcakevormpjes en in de oven afgebakken in 18 minuten, dus we hebben ook nog wat losse cakejes.

Het grappige is dat we nu de textuur van beide baksels goed kunnen vergelijken. Die uit de oven is cake-achtig, heeft iets knapperige randjes, en is luchtig. Gewoon cake, gemiddeld.

De cake uit de poffertvorm is heel anders. Smeuïg, en tegelijk luchtig. Zacht, maar niet zompig of kledderig. Een soort perfecte kruising tussen een gewone cake en een natte cake. Mijn man, dochter en ik vinden de cake uit de slowcooker alle 3 lekkerder dan die uit de oven. Het is gewoon een ander product dan een gebakken cake, en we vinden hem zo geslaagd dat dit echt uitnodigt om verder mee te experimenteren.

Op FB lees ik weleens kritische opmerkingen als ‘waarom zou je een cake koken :crazy_face:’ en het is ook absoluut geen must als je gewoon een oven hebt. Maar ik vind het leuk om te experimenteren met verschillende bereidingswijzen, en denk dat dit echt een goede vervanging kan zijn voor mensen die niet over een oven beschikken.
Het heeft ook als voordeel dat het qua bereidingswijze niet zo nauw komt. Ik heb hem nu 3 uur in de slowcooker gehad, maar heb gelezen dat het echt niet erg is als ie er een halfuur langer in staat. Dat geeft ook wat vrijheid als je bijvoorbeeld druk bent met andere dingen in de keuken.

Ik vond dit echt heel gaaf om uit te proberen en ga dit zeker vaker doen met andere recepten!

55 likes

Ziet er heerlijk uit! En leuk is dat hé dat je met een poffertvorm en kokend water in een pan een cake kan maken. Ik maak zelf vaak een chocolade achtige cake erin en die is ook heel lekker. Uit dat pudding boek van Regina ofzo heb ik ook nog wat ideeën gehaald en die ga ik binnenkort eens proberen. In dat boek staat ook een sherrysaus klinkt ook heel lekker

1 like

Ik had door omstandigheden 0,0 behoefte om mijn verjaardag te vieren maar er kwam wel bezoek. Dus heb een snelle irish coffeecake gebakken. De charlotte laat het toch nog wel fancy lijken.

60 likes

Klinkt lekker!

2 likes

Hele mooie vorm!

2 likes

Oh die heb ik ook gehad, maar dan in september! Het zijn echt goede koeken! Ik kende ze niet, maar m’n vriend wilde er al jaren heen en ineens kwamen we het bij de uitgang van de metro tegen onderweg naar ons hotel. Super chill haha. We hadden zelf die jij ook had en dan nog een pumkin spice en nog eentje. Maar de chocolade walnoot vond ik echt het allerbeste. Zo leuk om ze hier tegen te komen :smiley:
Ik snap trouwens niet dat ik dat koekblik gemist heb! Zo jammer, had er ook graag eentje gehad. Misschien m’n vriend maar erop af sturen, die woont 1,5 uur van NYC vandaan. Hij heeft er eentje uit Amsterdam van Van Stapele door mij, nu moet hij er voor mij eentje uit NY regelen haha

Eentje uit een boek van Paul Hollywood maar ik vind dat de meeste recepten wel op elkaar lijken. Heb ook wat stappen niet gedaan of juist extra en dus alles in de foodprocessor ipv in de planeetmenger of met de hand mengen. Het is geen moeilijk recept gelukkig. Ik heb ook geen golden syrup of black treacle ofzo gebruikt. En juist wel zout wat ik in veel recepten mis.

Ik heb een dubbele batch cookies voor in de vriezer gemaakt maar volgens mij heb ik de bloem niet verdubbeld ofzo, de koekjes die ik al heb gebakken zijn heel plat en donkerbruin, ipv bol en lichtbruin. Iemand een idee hoe ik de rest nog enigszins kan redden?

Edit: ik weet het dus niet 100% zeker of ik wel of niet voldoende bloem heb gebruikt, dus mijn vraag is vooral of het iets anders kan zijn. Ga het morgen sowieso nog eens proberen met een koekje uit de vriezer en met haviksogen kijken wat er gebeurt in de oven, was vandaag tegelijkertijd aan het koken dus niet echt opgelet.

1 like

Ik was gisteren in een bubble tea zaak waar ze echt heel veel verschillende soorten gebak hadden, waaronder verschillende soorten brownies (normaal, matcha, ube, hojicha). Dacht maak eerst een keer een normale en waag me daarna aan een matcha brownie.

Ze moeten nog langer afkoelen maar heb net al een stukje geproefd. Er zit echt een mega goede chocolade smaak aan en de binnenkant is smeuïg.

Heb dit recept gebruikt

18 likes

Heel holland bakt vanavond dus ik wilde wat bakken, het zijn de custardkoekjes uit de openingspost geworden. De bloem bleek helaas op te zijn, dus ik heb volkoren speltmeel gebruikt wat ik nog ergens had liggen. Dat was niet zo’n fantastische keuze want erg lekker vind ik ze niet…

6 likes

Voor het eerst een basque burnt cheesecake gemaakt, aahhh wat lekker!

48 likes

Ik bak bijna nooit, maar ik denk dat ik me morgen eindelijk eens aan de geliefde bruine boter pecankoeken ga wagen. :nerd_face: Al jaren heel benieuwd naar hahaha

12 likes

Ik heb me afgelopen weekend eindelijk weer eens op mijn oude hobby gestort, bakken! Door omstandigheden super lang niet meer gedaan en ik vond het weer heerlijk! Ook voor het eerst mijn kitchen aid gebruikt die al een jaar op het aanrecht stond te pronken. Wil het echt weer vaker gaan doen.

Er waren dit weekend vrienden over vanuit Zweden dus ik heb een stroopwafel cake gebakken. Lekker Nederlands! Heb het vrij simpel gehouden om er weer even in te komen, haha. Maar het resultaat was erg lekker. Zelf gebakken taartjes en cakes smaken toch altijd het best!

24 likes

Ik heb deze gemaakt afgelopen weekend en wow, waren inderdaad heel erg lekker en makkelijk! Bijna niet te verpesten. Dank voor het delen.

Zou je met dit recept ook makkelijk andere soorten pasta’s kunnen verwerken? Bijvoorbeeld pindakaas met pinda’s bovenop, chocopasta en stukkes chocolade, etc. Of zou er dan iets mis gaan in de verhoudingen?

1 like

Heb ik nog niet geprobeerd, maar als de textuur van de pasta min of meer gelijk is aan speculoospasta, denk ik dat dat heel goed kan. Lijkt me interessant om daarmee te experimenteren inderdaad. Ik heb nog een lichtbruine hazelnootpasta staan van Mövenpick, dat is er vast ook lekker in. Maar misschien wat subtieler qua smaak dan speculoos.

Leuk dat je ze ook gemaakt hebt! :heart:

2 likes

Wat is ie mooi geworden! Welk recept heb je gevolgd?

1 like

Turkse pide’s met gehakt. Zo lekker! Had dit weekend zin om te bakken maar had niet per se trek in iets zoets.

54 likes

Van RecipeTin Eats! Heb er zelf wel wat zout aan toegevoegd. Het beslag was wel te veel voor de vorm van 20 cm. Ik kon er nu nog twee ramekins mee vullen. Oh en ik denk dat ik de volgende keer miso ga gebruiken in plaats van zout (zag ik bij iemand op instagram voorbijkomen, lijkt me heel lekker).

1 like

Ohh wat een goed idee! Dat ga ik ook onthouden voor de volgende

3 likes