Baktopic #3

Nog even een update: de koekjes moesten volgens het recept 18-22 minuten op 180 graden en ik ben bang dat ik de oven te hoog heb gezet de eerste keer maar alsnog was 18 minuten veel te lang. Ik heb ze nu rechtstreeks uit de vriezer in de oven gedaan en toen was het na 16 minuten al perfect. Gelukkig maar, want anders was het zonde van het deeg.

Brown butter chocolate chip cookies van Claire Saffitz trouwens, echt heel lekker!

4 likes

Nou, ben benieuwd haha

Ondanks dat ik jullie challenge destijds heb teruggelezen, heb ik alsnog dezelfde fout gemaakt: chocolade te snel bij de rest van het beslag :woman_facepalming:t3:

Moet wel even een betere bakplaat kopen ipv een bak :sweat_smile: Dan had ik nog even die truc gedaan om ze perfect rond te krijgen

(Brown butter pecan)

18 likes

Sorry, reactie op een hele oude post en wellicht weet je het allang. Maar dit was nieuw bij mijn AH (midden van het land) in het schap Streeckgenoten! Ik heb ze meegenomen, wellicht kan jij er nu ook makkelijker aan komen.

6 likes

Ik heb vandaag ‘pudim de leite condensado’ gemaakt uit de Bakatlas. Recept gevolgd, heel simpel karamel gemaakt met wat water en suiker, die in de bakvorm gegoten. Laten afkoelen. Toen mengsel van de geconsendeerde melk, normale volle melk + 3 eieren gemaakt en er bovenop gegoten en 1.5 uur (afgedekt met aluminium folie) in de oven. Daarna 3 uur in de koelkast laten afkoelen. Losgemaakt met een mesje uit de vorm, even in heet water gedipt de vorm en toen omgekeerd.

Twee problemen:

1. De karamel bleef aan de vorm plakken en kwam niet mee.
  2. De textuur van de pudim was verkeerd, het was niet ‘glad/egaal’ zoals ik een flan wel eens heb gegeten maar eerder een beetje korrelig? Je ziet de textuur wel op de foto.

De smaak was verder goed maar ik snap niet waarom die twee bovenstaande dingen gebeurden…

4 likes

Oehh, ik ga eens kijken! Dankjewel voor de tip.

1 like

Ik mag met mijn koekjes bij de Lush in Rotterdam staan op 30 maart :dancingbanana: :partying_face:
Gewoon in store dus ik ga straks als een malle samples bakken en leuke paas koekjes maken en ik heb ik zo veel zin in maar tegelijkertijd denk ik wat doe ik mezelf aan?!?!

82 likes

Wat leuk! Hoe zijn ze bij jou terecht gekomen? Ga je de koekjes hier delen? :smiley:

2 likes

Hij ziet er wel smakelijk uit! Wat betreft je vragen, heb je hem laten afkoelen in de koelkast of op kamertemperatuur? Misschien is hij weer te koud geworden waardoor de karamel niet meer vloeibaar over de flan kon lopen. Je zou dat kunnen oplossen door de onderzijde van je vorm te verwarmen met een crème brûlée brander of een haarföhn. Dan wordt de karamel warm en laat hij beter los.
Qua textuur denk ik dat hij is gaan schiften, kwamen je eieren misschien uit de koelkast? Dan zou het verschil in temperatuur tussen je ingrediënten te groot kunnen zijn geweest en ging het mengsel daardoor in de schift.

2 likes

Eerst tot kamertemperatuur en daarna in de koelkast, echt volgens recept… karamel was alleen suiker en water volgens dit boek, maar ik gebruik meestal een ander recept voor karamel waar ook boter en slagroom bij zit. Misschien werkt dat een volgende keer beter. Een fohn is wel een goed idee!

Nee eieren gekocht bij de supermarkt en daarna gebruikt, niet in de koeling gestaan. Maar na wat googlewerk lees ik ook dat het kan komen door te lang gebakken of een te hoge temperatuur. Dus als ik het een volgende keer zou maken misschien 5 min minder en 10 graden minder? En er staat ook het puddingmengsel door een zeefje in de vorm gieten misschien helpt dat ook nog :smiling_face_with_tear:

Ja smaak is wel goed alleen vind die textuur een beetje naar. Dat er amper karamel op zit kan ik nog wel overzien maar die textuur mwah.

1 like

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze het leuk vonden als ik in de winkel kwam te staan! Ik ga hier zeker fotos delen :slight_smile:

9 likes

Superleuk!! ben erg benieuwd wat je gaat maken. Heb je ook visitekaartjes of kaartjes met je socials. zou leuk zijn als je er klanten aan overhoudt

Goed gedaan joh!! Ga je de producten van Lush dan betrekken in je koekjesontwerpen ? Ben benieuwd!

2 likes

@Mette12 ik heb inderdaad visitekaartjes laten maken en een informatieblad met alle ingrediënten erop.
@NeverLeNkemise ik betrek geen producten van lush erbij, dan zou ik veel dingen speciaal daarvoor moeten aanschaffen. Ik hou een paas thema aan omdat het precies het paas weekend is en ‘random’ koekjes. Wel heb ik gevraagd hoeveel medewerkers er die dag zijn zodat ze allemaal een lekkere goodiebag van mij krijgen!

14 likes

Ik vind dit echt een hele stoere actie van je, en supergaaf dat ze ja hebben gezegd! Ben heel benieuwd naar je creaties. :heart: Veel succes gewenst alvast met de voorbereidingen!

1 like

Geïnspireerd door @Nefertiti ook sticky toffee pudding gemaakt toen ik een recept tegenkwam voor twee porties.

23 likes

Dit ziet er heerlijk uit! Heb je het recept toevallig voor mij? Dan ga ik het binnenkort ook maken :smile:

1 like

Recept is van @dublinfooddirectory op instagram. De dadels heb ik in een hakmolen gedaan met het hete water (na ongeveer 10 minuten weken).
Ik heb de saus in een pan gemaakt in plaats van in de magnetron en na het overgieten van de puddings nog wat verder in laten koken (idealiter had ik de saus nog wat dikker laten worden maar daar had ik geen tijd voor vandaag).

2 likes

Dankjewel! Ik heb ook geen magnetron dus de tips ben ik blij mee. Vond je hem lekker?

1 like

Ja wel lekker, maar niet heel bijzonder. Kwestie van smaak denk ik. Mijn gezelschap is dol op sticky toffee pudding (bestelt het overal) en die vond het één van de betere die ze heeft gegeten.
Ook makkelijk te maken dus leuk om een keer te proberen.

2 likes

Ahhhh jij kunt dit!! 🫶🏼 Kei leuk zeg. Jammer dat Rotterdam voor mij ver weg is want anders was ik zeker even langsgekomen. Ben benieuwd naar de foto’s van het eindresultaat!

2 likes