Deze was echt heeeeel lekker. De confetti taart was ook smakelijk volgens de visite. Dag was een succes nu met de benen omhoog.
Ziet er heerlijk uit.
Welke vulling is het, passievrucht witte chocolade?
Het is een witte chocolade cheesecake, bovenop zit dan passievrucht met nog wat witte chocolade.
Ik zag dit net bij de lidl. Een goede tip voor de meeste denk ik
Ze verkopen vanille stokjes voor 2.99 voor 4 gram
Thanks! Ik ga gewoon dan de standaard bloem gebruiken denk ik, en hopelijk heeft dat niet al te veel effect op het resultaat.
Heeft iemand trouwens wel een shortening/crisco bij de Jumbo gezien? Ik lees online dat ze het daar verkopen, maar mijn buurtjumbo had het niet
Mijn kleine Jumbo had het vroeger, nu ook niet meer. Bij expatwinkels, toko’s en Baktotaal is het wel te vinden.
Oh de toko is ook een goede!
Ik had het online inderdaad gevonden maar wil even kijken of ik het zonder bestellen kan redden.
Mijn scheve karamel-chocoladetaart was echt heeeeeel lekker. Een van de betere baksels van afgelopen tijd. Gaat zéker nog eens gemaakt worden, al is het maar om hem esthetisch mooier te krijgen. Man wat was dit smullen.
Het was een recept uit de Toetjesbijbel, maar het was praktisch dit recept. Eigenlijk was alles heel makkelijk. Alleen het maken van karamel is tricky, dat is me nog nooit goed gelukt maar dit keer wel! Met suikerthermometer om het mezelf makkelijk te maken. Kan het niet vaak genoeg zeggen maar het was echt goddelijk
Oeh dat klinkt echt heel lekker! Karamel is mij ook nog nooit echt goed gelukt
Ik heb vandaag een citroenmaanzaadcake gemaakt (met marble effect) met een “whip” van citroen slagroom-Griekse yoghurt. Één variant is met olijfolie en de andere met rozenbotteljam. Beiden erg lekker! Ik zag op instagram iemand een ijslepel gebruiken om de topping erop te doen en dat werkte perfect.
Ziet er heel erg lekker uit, en leuk dat marble effect!
Sinds ik het volgende toepas lukt een karamel bij mij altijd, heb dit geleerd bij mijn cursus:
- Je doet de suiker en het water in je pan, je neemt altijd 1/5 van je gewicht aan suiker als hoeveelheid water.
- Roer je suiker en water door tot een egaal papje en zet het vuur aan. Je mag blijven roeren tot het mengsel begint te koken, daarna mag je niet meer roeren.
- Helemaal laten doorkoken tot je tevreden bent met de kleur, je kan de pan wel een beetje walsen als je dat nodig vindt.
Door het mengsel te roeren voordat het kookt lost de suiker makkelijker op en heb je minder kans op greinen.
Oh dankje!! Greinen is inderdaad steeds het probleem. Ik heb m 1x goed gekregen, maar toen was 'ie te ver doorgekookt en smaakte het verbrand
Dorie Greenspan, 1 van mijn favoriete bakboek-auteurs, komt met een nieuw boek!
Haar laatste boek is van 2021 dus ik hoopte al een tijdje dat ze met boekennieuws zou komen, en vandaag maakte ze in haar nieuwsbrief bekend dat er eentje komt in de herfst van 2025. Nog even geduld dus, maar Dorie’s boeken zijn het wachten waard. En over het onderwerp ben ik ook enthousiast, het gaat namelijk simpele cake-recepten bevatten! Ik ben helemaal happy; gezien het onderwerp èn het feit dat Dorie’s recepten me nog nooit hebben teleurgesteld, ga ik Kitchen Cakes t.z.t. blind aanschaffen.
Wel jammer dat de preview van haar substack net een foto bevat van een testbaksel dat fout is gegaan.
@itakepictures Is het nog gelukt shortening te vinden? Ik ben gisteren bij een toko en Amazing Oriental geweest en beide winkels hadden het.
Super leuk! Ik kende haar nog niet, maar ik ben haar gelijk gaan volgen.
Ik heb net een flinke bestelling gedaan bij Baktotaal, helemaal zin om het uit te pakken binnenkort. Ik krijg zaterdag eters en toen ik de HHB aflevering van zondag terugkeek wist ik gelijk wat mijn dessert moest worden. De soezen van Tim!
Ik heb nog citroen cremeux en frambozengelei in de vriezer, dus de vulling is al klaar haha. Alleen nog even de soezen in de speciale vorm afbakken en het Italiaanse schuim maken en ik ben er!
Dorie is zó leuk. Ik kwam haar ooit op het spoor doordat Amerikaanse bakblogs (en vervolgens ook Nederlandse) massaal haar recepten gingen bakken vanaf 2008. Elke dinsdag werd er dan een recept gebakken uit Baking From My Home To Yours en dat was zo leuk om te lezen elke keer, en leerzaam ook. Dat project heette Tuesdays With Dorie.
Ze is helaas niet superactief op internet maar als er filmpjes opduiken is het echt genieten, vind ik. Ze komt zo gezellig en normaal over.
Ze heeft rond 2010 enkele jaren samen met haar zoon een koekjesboetiek gehad in New York, en is om de koekjes allemaal in plastic kokers te laten passen, de koekjes in bakringen gaan bakken. Toen de boetiek sloot in 2013 heeft ze al haar recepten en tips in haar boek Dorie’s Cookies gebundeld, één van mijn favoriete boeken ooit.
Dit zijn ook geweldige recepten:
Maar ze maakt dus ook enorm lekkere cakes, zoals Swedish Visiting Cake en Kaneel Chocoladecake. En goeie cakerecepten heb je nooit genoeg, dus het nieuwe boek van Dorie is wat mij betreft zeer welkom. Hopelijk komen er tegen die tijd ook meer filmpjes van haar op Youtube. Ik vind haar zo leuk om naar te kijken.
Wat gaaf dat je de soezen van Tim gaat bakken! Die combinatie van smaken klinkt heel interessant en fris.
Oh wat leuk! Sinds mijn cursus vind ik koekjes ook veel leuker om te bakken, dus dat klinkt als een perfect boek! Die gaat op mijn lijstje.
Maak je er foto’s van voor ons?
Ik vind hem ook megaleuk! Al meerdere koekjes uit gebakken toen in Coronatijd hahaha.
Ik heb nog veel te weinig gebakken dit jaar, maar weet soms even niet meer waar ik wil beginnen. Ik wil zelf nog een x melkbrood maken in mijn broodbakmachine en als dat recept goed is, zit ik eraan te denken om eens een pandan melkbrood te maken. Sowieso heb ik nog een paar andere recepten met pandan (blondies en pandan nian gao) op mijn lijstje staan.
Verder had ik laatst echt superlekkere mochi cookies ergens gehaald, dus dat lijkt me ook wel leuk om eens te proberen.
Drie jaar geleden postte jij deze toetjes @Bunnyslippers en ik zei dat ik ze zou gaan maken. Heb het eindelijk gedaan!
Uit Zaitoun, Molten chocolate cardemom souffle.