O die moet ik ook weer eens maken! Hoe vond je ze? Ik vond het echt ideaal dat je er gewoon 2 kon maken en snel toch een lekker toetje hebt.
Is zij ook niet van die tip om je koekjes op de bakplaat te slaan oid? Dat had jij eens gedeeld toch?
Nee dat is Sarah Kieffer van The Vanilla Bean Blog. Zij heeft ook een fijn boek, 100 cookies. Ik had haar tip gedeeld inderdaad, doe het regelmatig als ik koekjes bak.
Ze noemt het pan banging.
Ja lekker!! En snel en makkelijk
Ik zag het bakboek van Enzo voorbijkomen op instagram en het ziet er echt megamooi en goed uit. Hij bladert snel door de recepten in een reel en zie daar natuurlijk niet heel goed maar wel een aantal leuke dingen te voorschijn komen.
Leuk juist, normaal zie je altijd perfecte cakes. Leuk om te zien dat het ook bij de profs wel eens fout gaat.
Haha, ja klopt, dat is zo. De eerste foto van de nieuwsbrief zag er juist zo aantrekkelijk uit.
Maar inderdaad goed om te zien dat het bij doorgewinterde bakkers ook weleens fout gaat.
Ik wil vanmiddag de witte chocolade cheesecake met passievrucht maken. Volgens het recept (Witte chocolade cheesecake met passievrucht) moet je hem bakken met een bak water onderin de oven. Maar ik heb een oven met stoomfunctie, dus wil ik de stroomtoevoer erbij aanzetten. Nu heb ik daarbij de keuze voor gering, gemiddeld of sterke stroomtoevoer. Heeft iemand ervaring met wat ik het beste kan kiezen?
Ik heb deze vorig weekend gemaakt (ZO LEKKER). Mijn oven is alleen vrij simpel, dus ik heb wel de bak water gedaan. Werkte echt top. Ik denk dat ik voor de geringe zou gaan, want zoveel stoom komt er van een bak water nu ook weer niet af.
Volgens mij is het water niet bedoeld om een vochtige omgeving te creëren maar om de warmte beter te geleiden, ik zou dus gewoon een waterbak gebruiken als dat kan.
Ik ben een poging tot Belgische Matten aan het doen maar ze rijzen echt het bakblik uit, m’n vormpjes zijn denk ik ook wat te klein. Poging 2 gaat ik denk ik in cupcakevormpjes doen.
Al een hele tijd stond deze beauty op mijn verlanglijst:
De Skyline Bundt Pan van Nordic Ware.
Het is een tamelijk zeldzame vorm die weleens opduikt op eBay en Mercari, maar vaak voor absurde prijzen. Laatst had ik echter mazzel en bood iemand hem nieuw aan voor nog geen 25€.
Zo blij mee.
Heel gaaf!!!
De afgelopen maanden heb ik me verdiept in de geschiedenis van pound cake. Naast bakken is lezen over bakken (en dan vooral de geschiedenis van baksels) één van mijn favoriete activiteiten.
Pound cake is een cake die waarschijnlijk in de 17e of 18e eeuw in Engeland is ontstaan, en met migranten mee is gereisd naar de VS. Het is een cake die oorspronkelijk bestond uit gelijke delen ei, boter, suiker en bloem. Van alles een pond, dus makkelijk te onthouden, ook als je niet kunt lezen of schrijven.
Iets wat we hier ook kennen, als viervierdencake (NL en BE), quatre-quarts (BE en FR) of Eischwerkuchen (DE). Als je uitgaat van het gewicht van de eieren die je hebt, voeg je gelijke delen van de andere ingrediënten toe. Eieren zijn lastiger aan te passen qua gewicht dan de overige ingrediënten, dus begin je altijd met het gewicht van de eieren.
In het zuiden van de VS kreeg de pound cake een ongekend populaire status en ook nu is de cake daar onverminderd geliefd.
Vooral in de Afro-Amerikaanse gemeenschappen werd de cake populair, en dat heeft onder andere te maken met een pijnlijk stukje geschiedenis; toen de slavernij was afgeschaft hadden Afro-Amerikanen nog lange tijd niet dezelfde rechten als witte Amerikanen en konden ze o.a. in restaurants niet terecht. Als Afro-Amerikanen naar school of naar werk moesten, of lange afstanden moesten reizen, waren ze aangewezen op thuis bereid voedsel, dat ze mee namen in doosjes. De ‘shoebox lunch’.
Idealiter bevatte de shoebox lunch vooral voedingsmiddelen die lang houdbaar waren, niet opgewarmd hoefden te worden en tegen een stootje zouden kunnen. Pound cake voldoet aan deze eisen en was dan ook een vrijwel vast onderdeel van de shoebox lunch.
De shoebox lunches waren op den duur gelukkig niet meer nodig, maar de pound cake bleef geliefd en is ook nu nog vaak aanwezig bij vieringen in de kerk, bruiloften en begrafenissen. Met een paar pound cakes voed je eenvoudig een grote groep mensen.
Hoewel pound cakes nooit weg zijn geweest heb ik wel het idee dat ze de laatste tijd nog populairder zijn geworden. Ik lijk ze overal te zien, op YouTube, FB, Pinterest, TV, etc.
Meestal worden pound cakes in vrij eenvoudige ‘tube cake pans’ of ‘angel food cake pans’ gebakken, met een inhoud van 16-18 cups. Tegenwoordig worden ze ook wel in mooie bundt cake pans gebakken, maar die hebben over het algemeen een veel kleinere inhoud dus dan moeten klassieke recepten worden aangepast.
Het recept voor pound cake is door de jaren veranderd, maar de originele naam is blijven hangen. Omdat er tegenwoordig chemische rijsmiddelen zijn hoeven er niet meer zoveel eieren toegevoegd te worden, en kan je spelen met verhoudingen en ingrediënten. Dat resulteert vaak in een cake die lichter van textuur is dan de originele pound cake.
Hoewel ik al vaak viervierdencake heb gebakken, had ik voor vandaag nog niet eerder een echte Amerikaanse pound cake gebakken en na al het lezen over de geschiedenis jeukten mijn handen.
Na me verdiept te hebben in verschillende recepten besloot ik mijn pound cake-avontuur te beginnen met Million Dollar Pound Cake, een cake die qua verhoudingen redelijk dicht bij de originele pound cake zit en geen rijsmiddelen bevat. Dit recept krijgt lovende recensies en moet zo lekker zijn dat glazuur of frosting niet nodig is.
De hoeveelheden zijn echter niet mis; 450 gram boter, 600 gram suiker, 480 gram bloem en 6 grote eieren. De hoeveelheden schrokken mij in eerste instantie af; 600 gram suiker is wel heel veel.
Maar als je nagaat dat de inhoud van de bakvorm maar liefst 3,8 liter is, is het wel te plaatsen.
Andere hobbybakkers hebben eerder al gespeeld met de verhoudingen van dit recept en hebben afgeraden de verhoudingen te veranderen, dus heb ik me aan het originele recept gehouden.
Dus zie hier, mijn eerste Amerikaanse pound cake. En ik snap wel dat deze cake zo populair is, want hij is enorm lekker. De randjes en bovenkant zijn knapperig en kruimelig, en hebben een bijna caramelachtige smaak.
De binnenkant van de cake is fluweelzacht, boterig en heeft een fijne kruimel. Je zou misschien denken dat een cake zonder bakpoeder of baking soda zwaar en compact is, maar dat is absoluut niet het geval. De cake is luchtig doordat ik de boter en suiker in totaal zo’n 12 minuten heb opgeklopt.
De combinatie van vanille-extract en amandel-extract zorgt voor een heel klassieke, aangename smaak. Wat mij betreft kloppen de recensies; deze cake is op zichzelf zo lekker dat hij geen toevoegingen nodig heeft. Hij is lekker ‘as is’. Wel denk ik dat het een goede toevoeging is bij een ijsdessert, met aardbeien of slagroom, maar op zichzelf is de cake al fenomenaal lekker.
Ik heb zelf cake flour gemaakt door per cup bloem 1 eetlepel bloem weg te nemen en 1 eetlepel maizena toe te voegen (in totaal zo’n 30 gram maizena en 450 gram bloem), en nog een flinke snuf zout toegevoegd. Voor de rest heb ik me aan het recept gehouden. Ik heb deze bakvorm gebruikt, de cake in een heteluchtoven afgebakken op 140 graden, gedurende een uur en 40 minuten.
De komende tijd wil ik meer pound cakes gaan bakken om te kunnen vergelijken, onder andere de recepten van Johnnie Ruth Irving en Marguerette Allen. En dan heb ik nog een behoorlijke stapel recepten verzameld op Facebook, Pinterest, in mijn bakboeken… Ik wil ze allemaal testen! Gelukkig zijn er de komende tijd veel activiteiten in mijn persoonlijke kring waardoor ik de grote cakes makkelijk kwijt kan.
Voor mensen die ook nieuwsgierig zijn naar de grote invloed van de Afro-Amerikaanse keuken is de serie “High on the hog” op Netflix nog een aanrader. Dat gaat vooral over gerechten maar ook diverse baksels komen aan bod. Enorm fascinerend, leerzaam en overduidelijk met veel liefde gemaakt, ik heb genoten van de serie.
Die ziet er heerlijk uit, zou zo een plakje komen willen ophalen!
Water loopt me in de mond van je omschrijving! Ziet er heerlijk uit!
Dit klinkt echt heerlijk, ik denk dat ik dit morgen ook eens ga proberen (met de helft van de ingrediënten)
Haha ja, dat is verstandig! Dit is echt een joekel van een cake. Ik heb een groot gedeelte uitgedeeld en nog enkele plakken ingevroren.
Iedereen die hem tot nu toe heeft geproefd was enthousiast. Het is een hele simpele cake qua smaken, maar enorm goed uitgevoerd. Alles klopt en is in verhouding, vind ik.
Belangrijk is dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn, en dat je de boter op zichzelf al ca. 6 minuten klopt, en daarna met de suiker ook nog minimaal zo lang. Het moet echt bleek en luchtig zijn, dan rijst 'ie mooi.
Eieren 1 voor 1 erbij, dit mag ook nog op tamelijk hoge snelheid. En dan zodra de bloem en melk erbij gaan, de snelheid verlagen om te voorkomen dat het beslag te lang gemixt wordt.
Hij kan in principe in elke vorm gebakken worden, in een rechthoekige cakevorm of in een tulbandvorm. Hopelijk ben je er net zo enthousiast over als ik!
Hier is trouwens nog een filmpje van een bakster die veeeeeel pound cakes maakt en er dan lange maar heel gezellige filmpjes van post op YouTube.
Zo lekker dit! Water loopt in mn mond. Ik vind het erg lijken op de Surinaamse (Hindoestaanse) cake die ook zo luchtig en lang geklopt wordt… Met veel kleurtjes erdoorheen en dan snoepjes erop. Echt zo ontzettend lekker. Helaas geen recept ervan.
Oeh dat klinkt ook lekker! Is dat de Eksi Koekoe die je bedoelt, of meer iets als dit?
(Foto in preview klopt niet).
Het is een mix van Eksie en een pound cake. Echt zo lekker.