Vandaag babyshower van een vriendin en deze koekjes gemaakt. Natuurlijk druk bezig voor volgend weekend!!
Wat een toffe vorm! Jammer dat ze niet helemaal zijn geworden zoals je wilde.
Voor de eerste stap zou ik eerst de boter met de suiker mengen met de vlinder. Zodra het helemaal glad is voeg je er eenderde zure room aantoe en meng je dit met een pannenlikker door de boter heen. Zodra dat egaal is voeg je de rest toe. Dan weet je zeker dat je een glad beslag krijgt. Als je de bloem ook zeeft voordat je het bij je mengsel doet heb je ook minder kans op klontjes.
Qua spray heb je wellicht iets teveel gebruikt en te dichtbij gesprayed. Daar krijg je die bubbels van en het gefrituurde effect. Dan kun je deze spray alsnog opmaken.
@Barbamama Heel leuk de koekjes! Wat voor vormen heb je gebruikt?
Ja teveel bakspray en van te dichtbij kan zeker weten het probleem geweest zijn.
Bedankt voor je tips!
https://www.ah.nl/producten/product/wi198101/sutdiyari-kaymak-room
Dit is de Turkse versie van Ashta! Kan je ook gebruiken is gedikte room.
Zelfgemaakt is alleen wel net wat lekkerder
Silvercrest van Lidl.
Ik heb de oudere versie van deze maar de specificaties zijn verder hetzelfde:
Wafelbeslag blijft niet plakken dus hij is makkelijk schoon te maken, en hij is snel op temperatuur. Ik gebruik hem heel vaak en hij doet het nog perfect.
In combinatie met dit recept ideaal.
Heb deze ook! Heel tevreden mee
Ik was net bij het kleine supermarktje recht tegenover de Oriental op de ASW en mn oog viel hier toevallig op omdat die linker het blikje is dat @yojojo deelde, en als ik die rechter Google (Puck cream) zie ik dat die op sommige websites verkocht wordt als kashta en dat wordt geloof ik ook wel eens als naam voor ashta gebruikt? Ik heb het zelf nog nooit gebruikt dus weet niet of het echt het goede product is maar misschien wel?
Hmm ik heb wel eens kaymak gegeten maar ik weet niet of dat vergelijkbaar is met ashta eigenlijk want dat heb ik dus nooit gehad.
Ik heb koek uitsteekvormen gekocht in paasthema, waar ik voor dit weekend graag koekjes mee wil bakken. Ik bak eigenlijk alleen maar grotere/gevulde koeken zoals die bruine boter en pecankoeken, chocolate chip cookies, witte choc en macadamiakoeken etc. Alleen die lopen natuurlijk heel erg uit en rol je niet uit, en lijken me niet geschikt voor dit soort vormpjes.
Dus heeft iemand receptsuggesties voor uitsteekkoeken die wel wat bijzonderder zijn dan zandkoekjes? Ik ben niet zo van de royal icing/decoratie enzo dus de standaard zandkoekjes vind ik dan een beetje saai.
Dit zijn de vormpjes:
Leuk! Misschien shortbread (wat meer boterachtig dan zandkoekjes) of gemberkoekjes (misschien wat te kerstig voor deze tijd van het jaar maar wel heel lekker)?
Ik ben gister weer aan de gang geweest met het volgende recept uit m’n hairy bikers boek: Jam and peanutbutter tarts omdat de jam op moest haha. Het deeg/koekje doet me denken aan mince pies, maar dan iets knapperiger. Waarschijnlijk ook omdat de vulling minder nat is. Ik heb daarvoor 100% pindakaas met stukjes en bessenjam gebruikt. Vind het een heel lekkere combinatie en omdat de jam niet heel zoet was zijn ze ook niet extreem zoet geworden.
Oh ja, en iets te veel jam erin gedaan dus want het is iets te veel over de randjes gegaan, maar nog steeds lekker haha.
Deze koekjes van Laura!
Je kunt al bovenstaande koekjes opleuken door ze te sandwichen met speculoos, jam, Nutella, pindakaas, lemon curd, chocolade ganache, etc.
Cooking With Karli heeft ook een aantal goeie recepten:
Je kunt ook nog vanilledeeg mengen met chocoladedeeg en er dan gemarmerde koekjes van maken.
Niet echt voor pasen, maar zimtsterren deeg is echt heerlijk vind ik altijd
Dankjewel voor alle suggesties! Ik had blijkbaar moeten zoeken op suikerkoekjes i.p.v. zandkoekjes haha.
Sandwichen is inderdaad een heel goed idee; ik ga denk ik de citroen proberen en de chocolate chip, beide met een andere vulling.
Een andere hele lekkere vind ik linzerplatzen
Dit is een ander soort deeg dan suikerkoekjes of zandkoekjes volgensmij
Met een beetje jam hoort het origineel
Bakpoeder kan weggelaten worden als de boter en suiker heel luchtig worden opgeklopt. Onder andere bij het recept van Million Dollar Pound Cake gebruik ik geen bakpoeder, en rijst de cake wel goed.
Ik denk niet dat bakpoeder veel invloed heeft op het zakken van de rozijnen, maar het is de moeite waard om te proberen. Ik denk dat vooral de dikte van het beslag een rol speelt. Gesmolten boter zorgt bijvoorbeeld voor een dunner beslag (maar ik weet niet of je dat doet) dan opgeklopte boter die op kamertemperatuur is.
Dat is wel mijn ervaring inderdaad. Laatst heb ik het toch een keer geprobeerd met dunner cakebeslag en toen zakten de stukjes chocola (vergelijkbaar qua grootte met rozijnen) ook grotendeels naar de bodem. Het was alsnog lekker hoor, maar het is mooier als het zo verdeeld is zoals bij bovenstaande cake van Jeroen.
Jeroen Meus vertrouw ik over het algemeen wel qua recepten, ik heb nog nooit een recept gehad van hem dat niet werkte. Hij gebruikt hier ook meer bloem en veel meer suiker dan boter in dit recept en dat zorgt ook voor stevigheid. Als ik het beslag zo zie, is dat aardig stevig, dus ik zou bovenstaand recept wel aandurven!
Wat ik ook weleens heb gelezen is de tip niet alle rozijnen / stukjes fruit / chocola etc door het beslag te mengen, maar ook een aantal bovenop het beslag te leggen voor je het in de oven doet. Die stukjes zakken dan ook wel naar beneden, maar minder ver, als het goed is.
Ik ga het recept ook op mijn lijstje zetten! Love Jeroen, ik vind zijn filmpjes altijd erg leuk.
Ik blijf maar vragen stellen… Ik beloof dat ik gauw een bakresultaat toon, het wafelijzer is onderweg (@FrauHelga @DelilahBard)
Voor m’n schoonzus wil ik graag een workshop geven. Ze houdt erg van bakken, dus iets van een bakworkshop lijkt me leuk. Cake, taart of koekjes maar niet zo veel uit. Budget is ongeveer 50 pp, liefst in de randstad, maar daar buiten is op zich ook prima! Iemand nog leuke aanraders?
Het lijkt me leuk om eens iets uitdagends te baken en nu heb ik bedacht om pistache croissants te gaan bakken. Ik vond al een recept van callebout, maar zijn hier mensen die zoiets hebben gebakken?
Heeft iemand hier een goed recept voor babka? Ik wil graag eentje maken dit weekend, maar vind het lastig om ergens te beginnen met zoveel recepten online. Ik heb normaal wel mijn boeken of websites waar ik heen ga, maar die hebben helaas geen babka recept