Baktopic #3

Voor een cake met garnituren moet je altijd een koud cakebeslag maken, een warm beslag heeft minder draagkracht en daardoor zakken je garnituren naar de bodem.

Het beslag uit jouw link is een warm beslag, dus ik zou eigenlijk een ander als basis gebruiken. (Het warme is de gesmolten boter die je door je beslag spatelt, bij een koud beslag maak je de boter slechts zalvig met een planeetmenger.)

Wat betreft het bakpoeder, als er geen zelfrijzend bakmeel wordt gebruikt, (of bloem met bakpoeder) kun je meer eieren toevoegen om dit te compenseren.

Zie onderstaand de recepten die ik heb geleerd, bij een koud beslag kun je de garnituren er op het einde doorheen spatelen en daarna in je cakevorm doen en afbakken.

12 likes

Ik had zin om even snel wat te bakken. Een blondie met daarin en erop chocolade. Heel machtig maar wel lekker!

25 likes

Ik ben begonnen aan de birthday cake van milkbar :smiley: het zijn 4 onderdelen: de cake lagen, crumble, frosting en een mengsel waar je de cakelagen mee insmeert. Heb de cake en crumble gebakken, ga vrijdag verder met de frosting en m dan of zaterdagochtend in elkaar zetten.
Het is geen ingewikkelde taart, je moet alleen de ingredienten even vinden. Heb uiteindelijk bij baktotaal de crisco, clear vanilla en glucose besteld. De jimmies had ik uit de VS meegenomen.

Ik zoek nog goede bakvaste jimmies die ik in NL kan kopen dus als iemand een tip heeft: graag!! Heb nu iets besteld maar dat was vrij duur.

5 likes

Ik weet niet wat een normale prijs is, maar Sprinklelicious heeft ze sowieso!

Ik bak best veel en durf te zeggen dat ik ook wel goed kan bakken, maar een goede croissant thuis maken is mij nog niet gelukt. Ik heb zelfs een cursus gedaan bij Bakery Institute hiervoor. Wat ik daar uit heb meegenomen is dat er heel veel factoren zijn die het maken van een croissant maken wel of niet laat lukken. Je kan al snel boter uit je deeg drukken, doordat je te stevig het deeg uitrolt. Een bakker heeft een machine die de goede kracht kan instellen op de machine. Ook de temperatuur van de boter, maar ook in de kamer is van belang. Ik leerde er ook dat de boter die wij in de supermarkt kopen eigenlijk niet heel geschikt is voor croissants maken… kortom; er kunnen veel dingen misgaan onderweg.
Mocht je toch een poging willen wagen. Op YouTube staat een uitgebreide uitleg van Claire Saffitz over croissants maken.

4 likes

Thanks, die heb ik besteld maar vind 8 euro voor minder dan 100 gram nogal duur :sweat_smile:

Ja daar was ik al bang voor! Ik gebruik nooit sprinkles dus ik heb niet helemaal een beeld bij hoe vaak je met 100 gram kunt doen. Jammer!

@Sjern Wat @Eendagsvlieg zegt klopt, het is best lastig om thuis mooie croissants te bakken. Er zijn echter wel een paar trucjes om de veelgemaakte fouten te voorkomen.

• Voor bladerdeeg gebruik je korstboter, dit kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf maken. Je kneed de boter met 10% maizena. Hierdoor smelt de boter minder snel.
  • Gebruik idealiter een korstroller (grote deegroller met kogellagers) om het deeg uit te rollen, die heeft van zichzelf al meer gewicht, dus dan hoef je niet zo hard te duwen.
  • Leg twee latjes van de juiste dikte (3,5 mm) aan weerszijden van je deeg. Rol vervolgens uit over de latjes, dan weet je zeker dat je deeg overal de juiste dikte heeft én je deeg consistent wordt qua dikte.
  • Maak je basisdeeg de nacht van tevoren en leg ingepakt in een koeling van 4 graden, dit is vooral voor de rijping/lekkere smaak.
  • Laat je croissants rijzen tot je met een natte vinger een kuiltje in je croissant kunt duwen en hij blijft staan. Dan heeft hij de juiste rijzing bereikt.
  • Je bakt normaliter in een oven met stoom voor een goede korstvorming, als je thuis geen stoomoven hebt kun je een ovenschaal met schone kiezels op de bodem zetten tijdens het voorverwarmen, schenk zodra je croissants de oven in gaan wat water over de kiezels en je krijgt een soort sauna effect.
7 likes

@Eendagsvlieg en @george dat zijn echt goede tips! Thanks!!! En ja door haar filmpje werd ik juist erg enthausiast, ze legt het heel goed uit!
Ik hou jullie op de hoogte!

1 like

Deze is een stuk goedkoper

1 like

Ik heb bakvaste sprinkles gekocht bij Bakd, is een webshop.

2 likes

hoe is het geworden?

1 like

Ik deed vandaag een taartworkshop en dit is mijn paastaartje geworden :rabbit::cupcake:

83 likes

Ik maak graag het pak ‘zomercake’ van Koopmans. Ik gooi daar vaak zelf nog een lepel maanzaad bij. Meestal roer ik het er voorzichtig door als ik het beslag gemaakt heb, maar dan zakt het toch grotendeels naar beneden met bakken. Is er iets dat ik kan doen om te zorgen dat het beter verdeeld blijft in het beslag?

2 likes

Ja hoor, kan prima. Ik zou niet weten waarom niet. Ik zou wel de baktijd aanpassen (ligt aan de inhoud van de vormpjes).

Hebben jullie nog een leuke aanrader qua taart of cake om te maken voor een speciale gelegenheid? Ik ga overmorgen een iftar organiseren met 7 vriendinnen en heb voor het toetje sowieso al de miljuschka pecan brownies in gedachte, die zijn elke keer een hit. Maar de ander weet ik nog niet zo goed. Iets wat de dag van te voren te maken is!

Ik zag deze en leek me wel heel lekker maar heb nog nooit een tiramisu cheesecake gemaakt en ken haar recepten ook niet.

1 like

Dit is altijd wel een hit (tenzij iemand lactose intolerant is) https://tastesbetterfromscratch.com/tres-leches-cake/ .

Geen recept voor, maar zag laatst iets van een pistache tiramisu voorbij komen en dat vind ik ook wel passend.

6 likes

Thanks!! Dat is wel een optie. Ik heb wel eens de Turkse versie gemaakt, trilece. Die was heerlijk. Zou je deze bewaren in de koelkast met of zonder de slagroom er al op?

Ja die pistache tiramisu zie ik ook overal voorbij komen maar durf ik niet aan zonder eerst geproefd te hebben.

Naar wat voor soort taart ben je op zoek? Of heb je een specifieke smaak in gedachten?

3 likes

Medovnik vind ik altijd heel erg lekker

1 like

Heb het allebei gedaan en je kan het prima alvast erop doen. Alleen de kaneel of cacaopoeder met aardbeien doe ik vlak van tevoren. Ik bak het ook gewoon in een glazen schaal.

2 likes