Baktopic #3

De koekjes zijn waren heerlijk. Ik was degene met de smiley bankpas :blush:

3 likes

De vegan wafels waren een hit bij mij nichtje. Wat best een compliment is. Gezien ze drie is en het liefst paling en olijven eet.

3 likes

Bij mij zater ze ook grotendeels op de bodem inderdaad, niet allemaal. Ik heb de eieren met suiker heel erg lang geklopt, en de rozijnen bebloemd. Maar wat een heerlijke cake! Het dakje komt denk ik van te heet bakken, 175 graden is erg hoog. Ik heb hem ook nog wat langer gebakken, het dakje zakte wel terug bij het afkoelen en maakt hem lekker knapperig. Voor mij wel een blijvertje.

3 likes

Blauwe bessencake met witte chocolade ganache. Geïnspireerd door een recept van de “kookmutsjes”. Hij viel erg in de smaak :grin:

86 likes

Wat een mooie! En zijn dat Gedroogde viooltjes?

4 likes

Mix van korenbloemen en viooltjes :grin:

1 like

Wauw heel erg mooi!

2 likes

@Bunnyslippers de Tres Leches gemaakt en was een groot succes!

20 likes

Baktotaal :grin:

1 like

Soms kan je zoiets ook wel vinden bij een theewinkel of kruiden kraam op de markt.

2 likes

Een paar dagen (max. drie zou ik aanhouden) in de koelkast of nog een stuk langer in de vriezer. Wel goed luchtdicht verpakken.

2 likes

2 redenen denk ik:

1. Scones deeg moet je niet teveel bewerken, doordat je extra moest toevoegen en kneden is het ten koste gegaan van de textuur

2. De reden dat je het teveel moest bewerken ligt denk ik ook aan het meel wat je hebt gebruikt. Volgens mij liggen scones dichter bij brood dan cake en er staat op de verpakking wel dat dit meel minder geschikt is voor brood. Denk dat dat toch door de absorptie etc komt, dus mss is ander glutenvrij meel beter geschikt. Ik weet bijv dat veel niet glutenvrije klassieke sconerecepten (zoals Mary Berry etc) ook voor zelfrijzend bakmeel gaan, dus mss ligt daar ergens het probleem. Plus zoveel meel staat dan mss ook niet meer in verhouding met de bakpoeder om het te laten rijzen/ luchtig te krijgen.

5 likes

Ik heb vanochtend scones volgens dit recept gemaakt: Recept
En dan met glutenvrij meelmix van Schär. Deeg was wel plakkerig ook dankzij die xanthan gum. Alleen weet ik niet of ze smaken want mijn man werd ziek en heb mijn ouders afgebeld.
Scones liggen nu in de diepvries te wachten tot ze afgebakken kunnen worden. Dus echt veel heb je hier ook niet aan!

3 likes

Het is alweer even geleden dat ik gebakken heb maar dit weekend heb ik gelukkig een kleine inhaalslag gemaakt met de bruine boter pecan koekjes en voor bij de paaslunch vandaag de scones van Rutger, zowel met als zonder rozijnen. Vond ze niet super goed gerezen (de scones op de bakplaat moesten nog de oven in) misschien het deeg toch ook net iets te lang gekneed. Wel erg lekker met clotted cream en jam :smile:.

15 likes

Ik heb van het weekend dit recept voor scones gebruikt (wel met normale bloem, picnic had geen broodbloem) en dat was echt mega geslaagd! Best makkelijk ook, en ze zagen er erg mooi uit!

2 likes

Ohh wat leuk!!

Ik heb eindelijk ook weer wat gebakken, pasteis de nata. Zoooo lekker.

59 likes

Die zien er heerlijk uit!!! Wil ik ook nog eens maken :grin:

3 likes

Oh waaauw, zien er zo goed gelukt uit! Welk recept heb je gebruikt?
Deze staat ook echt boven aan mijn lijstje om te maken!

2 likes

In mijn ervaring heeft glutenvrij meel altijd een bindmiddel nodig om goed/lekker te bakken. Dat is meestal xanthaangom (bij zoet) of psyllium (bij brood). Scones zitten er een beetje tussenin maar ik zou neigen naar xanthaangom omdat je het deeg normaal met bakpoeder en niet met gist zou maken.
De mix die je hebt gebruikt vind ik prima voor cake, maar bij veel andere recepten niet zo geschikt vanwege de samenstelling. Ik zou dan eerder Dove’s farm free from self raising gf flour gebruiken, dat is meer geschikt voor scones. En als recept zou je bijvoorbeeld deze kunnen proberen, heb ik goede ervaringen mee: Gluten-free Scones Recipe - BEST EVER! (dairy-free/vegan option)

En over glutenvrij bakken gesproken: ik had afgelopen weekend gluten- en lactosevrije lemon rolls gemaakt. Beetje te droog maar verder erg lekker!

14 likes