Baktopic #3

Ik heb het recept van Rutger gebruikt! Wel wat vanille toegevoegd. Dit had iemand als reactie geplaatst en vind ik een goede tip.

4 likes

Ik ga binnenkort een cursus chocolade tempereren doen in Maastricht! Heel veel zin in, ben benieuwd of ik t onder de knie krijg :crazy_face:

12 likes

Super leuk! Die kan ik ook wel gebruiken, want het gaat altijd erg moeizaam :joy:

1 like

Een van mijn collega’s is maandag jarig en we hebben samen een afspraak buiten de deur. Daar wil ik als verrassing taart mee naartoe nemen voor het gezelschap.

Hebben jullie een leuk idee? Ik bak vaak tartelettes, dus ik wil wel eens wat anders doen. Iets van een (rol)cake of afgesmeerde taart.
Ik heb van mijn cursus nog een recept voor een rolcake met mokkacrème, ganache en hazelnoten. Dat is in principe mijn plan B, maar ik zou iets met fruit en wat frissere smaken wel lekker vinden.

@Nori Heb jij bijvoorbeeld een recept van de rolcake die je laatst hebt gemaakt? Die zag er heel smakelijk uit. Ik vrees alleen dat je die hebt afgewerkt met marsepein en daar heb ik nog nooit mee gewerkt, dus ik houd me ook aanbevolen voor tips haha.

Dit recept heb ik gebruikt, maar wel de citroencurd vervangen met banketbakkersroom:

Daarmee had ik geprobeerd om het gebakje van Juno na te maken, dus niet met de traditionele groene marsepein. Ik had de roltaart in 3 delen verdeeld zoals het recept, maar denk dat het gebak een stuk mooier was geworden als ik het in 6 delen had verdeeld en er 2 losse taarten van had gemaakt.

Tips voor marsepein heb ik niet echt, behalve dat je het al uit kunt rollen op bakpapier (eventueel met wat poedersuiker zodat het niet plakt) voordat je het gebak in elkaar zet. Dit had ik niet gedaan, en mijn banketbakkersroom was net iets te los waardoor de taart uiteindelijk een beetje ‘sloppy’ werd aan de onderkant.

Oh en ik had ook frambozenjam gekocht, maar denk dat het nog lekkerder is als je deze zelf kunt maken, want die van de winkel vond ik erg zoet (kon wel wat citroenrasp of sap gebruiken).

En nog een tip: De taart was nog lekkerder de dag erna! :smiley:

37 likes

Wat leuk! Waar ga je dat doen als ik vragen mag?

Bij K&K chocoladeatelier!

3 likes

Ohhh de bakwinkel in mn buurt heeft korting op Nordic Ware en ik ben zo geneigd wat moois uit te zoeken

19 likes

Le creuset is ook ‘goedkoop’. Waar is het?

2 likes

Ik stuur je even een pb!

3 likes

Kun je niet beter de plaatsnaam en naam van de winkel hier neerzetten. Voordat je 30 pb’s moet gaan sturen.

3 likes

Niet zo fijn als je publiekelijk anoniem wil blijven toch?

5 likes

Ik heb dus layali lubnan gemaakt (voor het eerst) voor een iftar morgen maar omg ik krijg er stress van dat ik het niet kan proeven. Ik had apart een klein bakje moeten maken oid. Ik heb nog nooit met griesmeel een toetje gemaakt dus geeeen idee of het wel goed is gelukt :sob:

Semolina met melk & suiker & oranjebloesemwater als basis, daarop moest een laagje ashta (vervangen door nestle table cream van de oriental) en daarop een laag room. En €10 aan gemalen pistache eroverheen.

Morgen zal ik een foto maken van de binnenkant als die goed is gelukt haha.

Maar ik heb dus zoo de neiging om een stukje eruit te snijden en te proeven want straks schotel ik iets smakeloos voor?? Mrja kan dit niet serveren met een hap eruit :joy:

34 likes

Echt leuk om jouw baksels te zien! Ik zou met een kleine lepel aan de zijkant beetje eruit wippen en dat weer bedekken met pistache :rofl:

In Turkije heb je een basic versie hiervan, namelijk de pudding met gemalen noten als topping.
Als je googelt op Turkse griesmeelpudding zie je wel wat voorbeelden

1 like

Ja beetje lastig, wel over nagedacht maar ik moet dan helemaal tot onderin de schaal komen. Kan je niet echt goed bedekken daarna meer denk ik :slightly_frowning_face:

En heb het even opgezocht, is dat Revani?

Als deze me goed bevalt wil ik wel meer met griesmeel maken. Ik had in budapest de meest fantastische basboussa ooit dus zie zou ik nog wel na willen maken.

1 like

Misschien zou je er iets van een rietje in kunnen steken, dan je vinger erop zodat de lucht niet weg kan en er uithalen, is dan maar een klein gat en is wel te bedekken.
En je komt onderin

1 like

Haha op zich heel slim! Maar van zo’n ieniemienie beetje ontdek ik ook niet helemaal of de textuur goed is gelukt denk ik

Is er echt op gokken en geduld hebben tot morgemavond ben ik bang. Maar ik zal het hier laten weten :weary::white_heart:

2 likes

Ik bedoel deze!

2 likes

Kun je het niet aan een kant uitsnijden, dat weggehaalde deel proeven, en dan de rest van de pudding ‘staand’ op een plat bord serveren?

1 like

Dat zou wel kunnen en een goed idee zijn! Maar hoe krijg ik zo’n gigantisch stuk dan netjes op het andere bord? Want het is wel echt 30 bij 25 centimeter aan pudding.