Baktopic #3

2 redenen denk ik:

1. Scones deeg moet je niet teveel bewerken, doordat je extra moest toevoegen en kneden is het ten koste gegaan van de textuur

2. De reden dat je het teveel moest bewerken ligt denk ik ook aan het meel wat je hebt gebruikt. Volgens mij liggen scones dichter bij brood dan cake en er staat op de verpakking wel dat dit meel minder geschikt is voor brood. Denk dat dat toch door de absorptie etc komt, dus mss is ander glutenvrij meel beter geschikt. Ik weet bijv dat veel niet glutenvrije klassieke sconerecepten (zoals Mary Berry etc) ook voor zelfrijzend bakmeel gaan, dus mss ligt daar ergens het probleem. Plus zoveel meel staat dan mss ook niet meer in verhouding met de bakpoeder om het te laten rijzen/ luchtig te krijgen.

5 likes

Ik heb vanochtend scones volgens dit recept gemaakt: Recept
En dan met glutenvrij meelmix van Schär. Deeg was wel plakkerig ook dankzij die xanthan gum. Alleen weet ik niet of ze smaken want mijn man werd ziek en heb mijn ouders afgebeld.
Scones liggen nu in de diepvries te wachten tot ze afgebakken kunnen worden. Dus echt veel heb je hier ook niet aan!

3 likes

Ah dankjewel, dat klinkt allemaal logisch! Hopelijk lukt het een volgende keer dan beter met ander glutenvrij meel

3 likes

Het is alweer even geleden dat ik gebakken heb maar dit weekend heb ik gelukkig een kleine inhaalslag gemaakt met de bruine boter pecan koekjes en voor bij de paaslunch vandaag de scones van Rutger, zowel met als zonder rozijnen. Vond ze niet super goed gerezen (de scones op de bakplaat moesten nog de oven in) misschien het deeg toch ook net iets te lang gekneed. Wel erg lekker met clotted cream en jam :smile:.

15 likes

Ik heb van het weekend dit recept voor scones gebruikt (wel met normale bloem, picnic had geen broodbloem) en dat was echt mega geslaagd! Best makkelijk ook, en ze zagen er erg mooi uit!

2 likes

Ohh wat leuk!!

Ik heb eindelijk ook weer wat gebakken, pasteis de nata. Zoooo lekker.

59 likes

Die zien er heerlijk uit!!! Wil ik ook nog eens maken :grin:

3 likes

Oh waaauw, zien er zo goed gelukt uit! Welk recept heb je gebruikt?
Deze staat ook echt boven aan mijn lijstje om te maken!

2 likes

In mijn ervaring heeft glutenvrij meel altijd een bindmiddel nodig om goed/lekker te bakken. Dat is meestal xanthaangom (bij zoet) of psyllium (bij brood). Scones zitten er een beetje tussenin maar ik zou neigen naar xanthaangom omdat je het deeg normaal met bakpoeder en niet met gist zou maken.
De mix die je hebt gebruikt vind ik prima voor cake, maar bij veel andere recepten niet zo geschikt vanwege de samenstelling. Ik zou dan eerder Dove’s farm free from self raising gf flour gebruiken, dat is meer geschikt voor scones. En als recept zou je bijvoorbeeld deze kunnen proberen, heb ik goede ervaringen mee: Gluten-free Scones Recipe - BEST EVER! (dairy-free/vegan option)

En over glutenvrij bakken gesproken: ik had afgelopen weekend gluten- en lactosevrije lemon rolls gemaakt. Beetje te droog maar verder erg lekker!

14 likes

Ik heb het recept van Rutger gebruikt! Wel wat vanille toegevoegd. Dit had iemand als reactie geplaatst en vind ik een goede tip.

4 likes

Ik ga binnenkort een cursus chocolade tempereren doen in Maastricht! Heel veel zin in, ben benieuwd of ik t onder de knie krijg :crazy_face:

12 likes

Super leuk! Die kan ik ook wel gebruiken, want het gaat altijd erg moeizaam :joy:

1 like

Een van mijn collega’s is maandag jarig en we hebben samen een afspraak buiten de deur. Daar wil ik als verrassing taart mee naartoe nemen voor het gezelschap.

Hebben jullie een leuk idee? Ik bak vaak tartelettes, dus ik wil wel eens wat anders doen. Iets van een (rol)cake of afgesmeerde taart.
Ik heb van mijn cursus nog een recept voor een rolcake met mokkacrème, ganache en hazelnoten. Dat is in principe mijn plan B, maar ik zou iets met fruit en wat frissere smaken wel lekker vinden.

@Nori Heb jij bijvoorbeeld een recept van de rolcake die je laatst hebt gemaakt? Die zag er heel smakelijk uit. Ik vrees alleen dat je die hebt afgewerkt met marsepein en daar heb ik nog nooit mee gewerkt, dus ik houd me ook aanbevolen voor tips haha.

Dit recept heb ik gebruikt, maar wel de citroencurd vervangen met banketbakkersroom:

Daarmee had ik geprobeerd om het gebakje van Juno na te maken, dus niet met de traditionele groene marsepein. Ik had de roltaart in 3 delen verdeeld zoals het recept, maar denk dat het gebak een stuk mooier was geworden als ik het in 6 delen had verdeeld en er 2 losse taarten van had gemaakt.

Tips voor marsepein heb ik niet echt, behalve dat je het al uit kunt rollen op bakpapier (eventueel met wat poedersuiker zodat het niet plakt) voordat je het gebak in elkaar zet. Dit had ik niet gedaan, en mijn banketbakkersroom was net iets te los waardoor de taart uiteindelijk een beetje ‘sloppy’ werd aan de onderkant.

Oh en ik had ook frambozenjam gekocht, maar denk dat het nog lekkerder is als je deze zelf kunt maken, want die van de winkel vond ik erg zoet (kon wel wat citroenrasp of sap gebruiken).

En nog een tip: De taart was nog lekkerder de dag erna! :smiley:

37 likes

Wat leuk! Waar ga je dat doen als ik vragen mag?

Bij K&K chocoladeatelier!

3 likes

Ohhh de bakwinkel in mn buurt heeft korting op Nordic Ware en ik ben zo geneigd wat moois uit te zoeken

19 likes

Le creuset is ook ‘goedkoop’. Waar is het?

2 likes

Ik stuur je even een pb!

3 likes