Baktopic #3

Ik heb voor het eerst een pumpkin pie gegeten en gemaakt. Het recept is van Claire Saffitz. Ik vond het mwoah, wel lekker maar er bestaan veel lekkerdere dingen. Terwijl op internet dit recept helemaal gehypet wordt.

20 likes

Hij ziet er wel super mooi uit!

3 likes

Mijn ervaring is ook wel dat pumpkin pie niet een recept is dat de meeste mensen lekker vinden. Er zijn zeker liefhebbers voor maar heb vaak meegemaakt dat mensen er niet zo dol op zijn! (niet alleen bij mijn eigen baksels haha)

1 like

Ik heb bonbons gemaakt, voor een eerste poging vind ik ze niet slecht gelukt! Heb getempereerd op mijn aanrecht, dus de klassieke methode. De chocolade was bij het verwerken al iets te koud, dus ze zijn iets dikker geworden, maar de smaak was goed! Als vulling had ik een vanille ganache gemaakt.

98 likes

Heeft iemand wel eens zachte speculaasbrok (Elburger brok, Blokzijler brok) gebakken en een aanrader voor een recept?
Ik kan het hier niet krijgen. Mijn moeder heeft het gisteren meegenomen, maar dat is al bijna op en ik zou het graag zelf een maken.

Mooi! Hoe waren de hapjes eigenlijk geworden?

1 like

Welke soort kreeg je? Was ie van binnen iets kleffig / smeuïg?

Een hele tijd geleden had een kennis deze gemaakt, die was erg geslaagd:

Die was wel lager gebakken dan 5 cm, ik schat een cm of 2,5.

3 likes

Ik maak millionaires shortbread voor de verjaardag van mn nichtje. Wat zijn jullie tips om t snijdbaar te maken? Ik dacht straks met een loeiheet mes en dan kleine hapklare stukjes zodat het met eten ook niet zo’n zooi wordt?

Met een heet mes eerst krassen over de harde chocolade zodat je geen druk zet en alle karamel eruit komt. Beetje zoals ze tompoucen snijden (zie video Holtkamp tompoucen op het YT-kanaal Foodtube)

1 like

Zie net een filmpje op tiktok dat de kleur van je bakvorm blijkbaar behoorlijk verschil maakt hoe je baksel de oven uit komt :exploding_head: Lukt me alleen niet om de link hier te plaatsen? Het is een filmpje van Benjamin the Baker, hij heeft ook een insta account

Vind het trouwens een heel goed account, hij heeft heel veel leerzame filmpjes

6 likes

Ja, dat ziet er goed uit! Idd zacht / smeuïg van binnen. Zo stom dat je dat niet gewoon overal krijgen kan, haha. Ga het eens proberen, dankjewel!

2 likes

Ja klopt! Leuke account. Je bedoelt dit filmpje, toch?

1 like

Die idd! Hoe plaats jij het zonder dat iedereen kan zien wat je account is?

1 like

Volgens mij kunt je dat altijd wel zien, maar ik kopieer de link vanuit de app.

1 like

Vandaag een bakdag gehad met een vriendin. Dit is de 3e keer dat we het doen en elke keer doen we 2 recepten! Erg gezellig en leuk.

Pistache canolli (stond echt al jaren op mijn lijstje)

En hazelnoot schuim gebakjes, al wel eens de taart gemaakt maar dit is sowieso 1 van mijn favo gebakjes en zo goed in te vriezen! Taart is lastiger om in te vriezen gezien de stukjes snijden.

De canolli’s zijn hemels…

72 likes

Kun je niet wat cannoli mijn kant opsturen? Echt verslavend :drooling_face: heb je van die speciale tubes gekocht om mee te frituren? En was het lastig te maken?

4 likes

Ahh super leuk! Cannoli staat ook op mijn lijstje (incl. pistache vulling), maar lijkt me lastig. Welk recept hebben jullie gebruikt?

2 likes

Dankjewel! Heel lekker, iedereen vond ze goed dus dan ben ik blij haha.

1 like

Als de chocolade nog niet volledig uitgehard is probeer ik met een mes/sateprikker alvast lijnen te trekken. Als de chocolade volledig hard is, kan je deze lijnen volgen en snijd het een stuk makkelijker.

2 likes

Haha ja, dan worden ze snel zacht! Vers is het lekkerste natuurlijk! Ik had dus al jaren vormpjes liggen en ik kon ze dus nergens vinden! Vriendin van mij had dus 6 van die vormpjes besteld in een verpakking en meer heb je niet nodig ook.

@Chan het is eigenlijk niet heel moeilijk. Als je al eens ervaring heb gehad met pastadeeg maken dan is dit hetzelfde. Wel zou het heel handig zijn als je een pasta machine in huis heb staan.

Ik had meerdere recepten bekeken maar deze leek voor mij het beste ook qua de vulling.
Wel het frituren… Of wij hebben ze te dun gedaan (volgende x zou ik sowieso het deeg iets dikker houden, ik had tot 6 gedaan bij KitchenAid pasta machine) maar er staat 3 a 4 minuten maar de eerste batches hebben we weg kunnen gooien. Uiteindelijk bleek 20 seconden (!!!) Genoeg te zijn.
Maar dat is wel echt even kijken en uitvinden.
De pistache vulling hebben wij gemaakt door gewoon pistache met de staafmixer fijn te maken net voor dat het begint olie achtig te worden te stoppen en dit met ricotta mengen tot je de juiste hoeveelheid qua smaak heb. En echt hemels dan die creme haha.
Ik vond het leuk om te maken!

Erna kan je met de vormpjes ook van die kletskopjes maken met room ertussen :drooling_face:

5 likes