Baktopic #3

Een tip voor de broodbakkers onder ons:
Als je brood met dit koude weer niet wilt rijzen, kun je je oven voorverwarmen op 50 graden. Als het voorverwarmt is, doe je de oven uit en zet je je brooddeeg erin. Je hebt dan een soort rijskast van je oven gemaakt.

1 like

Dit heb ik ook wel eens gedaan, maar hoe doe je dat dan met het opwarmen van de oven als je gaat bakken? Want toen had ik hem na het rijzen uit de oven gehaald en dan is ie dus 10-15min in de koudere lucht buiten de oven voordat ie gebakken wordt. Volgens mij was ie toen minder luchtig/hoog geworden uiteindelijk :thinking:

Ik heb daar niet zoveel last van gehad eigenlijk :thinking:

Ik gebruik die ‘techniek’ ook in de koude maanden maar ook nooit last gehad van dat die 10 minuten in koudere omgeving een negatief effect hadden. Je zou de kom misschien kunnen inpakken met alufolie en een theedoek als je er wel last van hebt?

1 like

Ja ik ga het nog een keer proberen! @Schaakmat

Ben nu toevallig bezig met een brood en die staat op de vensterbank omdat de verwarming nog aan is, maar zodra die uit is is dat wel een kouder plekje vanwege het raam. Dan is de oven gebruiken wel ideaal!

1 like

Hebben jullie de Mysterybox al binnen? Ben zo benieuwd naar de inhoud.

Ik heb vandaag iets leuks binnen gekregen waar ik al een tijd naar uitkeek: een koekjesspecial van Landleven! Al maanden geleden had ik ergens gelezen dat die zou uitkomen gisteren, en ik heb speciaal de datum in mijn agenda gezet omdat ik zo benieuwd was. :rofl: Vandaag kwam de special binnen en ik ben heel enthousiast.

Het is zoals de titel al zegt een special die geheel gewijd is aan koekjes en er staat enorm veel in. Vooral veel van Nederlandse bodem en daar hou ik van. Hoe leuk en lekker macarons en snickerdoodles ook zijn, we moeten vooral niet vergeten dat Nederland ook een rijke koekjesbakcultuur heeft. Hier staan wat klassiekers in!
O.a. Vlaardingse IJzerkoekjes, meerdere koekjes uit het Fries bakboek, Amsterdamse Koggetjes, krakelingen, paleisbanket, Weespermoppen, er is voor elk wat wils. Ook kerstkoekjes, mueslirepen en hartige kaaskoekjes staan er in.

Ik heb er nog niet uit kunnen bakken (de keukenverbouwing duurt helaas wat langer dan verwacht maar we zijn in de fase van tegelen, dus het einde is in zicht). Maar zodra ik weer over een werkende keuken beschik ga ik kijken of ik de ijzerkoekjes kan maken.
Wat mij betreft een aanrader, zeker voor die prijs (€ 8,95)! Ik heb de special besteld omdat ik te ongeduldig was om te wachten tot hij in de winkel zou liggen, maar dergelijke specials heb ik ook al regelmatig bij AH, Bruna etc gezien, dus daar zal hij vast ook te vinden zijn.

24 likes

Ik ga hem zo ophalen bij het pakketpunt :partying_face:

11 likes

Foto’s maken van de inhoud aub 🥹

5 likes

Ik ben gewoon plaatsvervangend excited. :rofl:

1 like

Mijne komt pas maandag :sob::sob::sob: zou ook naar het pakketpunt gebracht worden, maar niet dus. Ben zo benieuwd!!

Ik wacht al twee uur in spanning :joy::speak_no_evil:

4 likes

Hahaha sorry! Ik moest nog naar de officewarming van mijn werk. Maaaar hier is mijn box!

18 likes

Leuk wel! Ik ben zo benieuwd, maar moet dus nog 2 dagen wachten… :sob::sob: ben maandag vanaf een uur of 2 ook weg tot in de avond dus zal wel pas dinsdag worden.

2 likes

Ooh weer eens een ouderwetse appeltaart gebakken voor bezoek straks.

41 likes

Ik zit in die Facebookgroep van Baktotaal Bouwhuis, toch al best wat mensen die van hun Nordic Ware vorm uit de mysterybox af willen :joy:

5 likes

Ja, zag ik ook! Ik had die mail niet goed gelezen, maar ging ervanuit dat er een grote tulbandvorm in zou zitten. Ik zou ook niet blij zijn met sommige dingen die in die groep geplaatst worden

Vertel :eyes:
Ik zit namelijk niet in die groep

5 likes

Ik ben speciaal ff lid geworden van de groep :joy: dit zijn de eerste 3 dingen die ik tegen kom

Samenvatting

Best een leuke groep trouwens, worden echt hele mooie baksels in geplaatst

7 likes

Ja, ik vind dat huis zo’n gevaarte. Zou ik niet eens kwijt kunnen.

Verder stond deze er ook tussen:

Hier zou ik ook niets mee doen

1 like

Haha ik vind die spooky skeleton serieus wel cute

2 likes