Ik heb toevallig gisteren nog pizza’s gegeten en ik gebruik dit recept:
731 gr tipo 00 bloem
81 semolina
512 water
24 olijfolie
24 zout
4 gram instant gist
Bloem, water & gist mengen totdat er een glutennetwerk ontstaat. Olijfolie erbij en goed mengen en ten slotte zout erbij en mengen. Vervolgens verdeel ik het deeg in bollen en laat ik de bollen afgedekt een nacht rijzen in de koelkast. Ik haal het deeg ongeveer twee uur van tevoren uit de koelkast en dan bol ik ze nog een keertje op.
Hiermee krijg je zo’n Napolitaanse bodem van jouw foto. Hoe hoger je hydratatie (percentage vocht in verhouding tot het bloem), hoe beter de bellen worden. Maar het deeg wordt dan ook kleveriger en lastiger te verwerken. Voor mij werkt deze verhouding het fijnste (dit is ongeveer 65%). Deze pizza’s bak ik op ongeveer 320 graden in de pizza oven, dan zijn ze in ongeveer anderhalve minuut klaar. Als je in een gewone oven bakt zou ik hem zo heet mogelijk zetten en de pizzasteen ook voorverwarmen in de oven, dan zal de bodem sneller gaar worden.
Mocht je van die mooie leopard spots willen houd je een hoger percentage hydratatie aan, of til je de pizza op het einde even omhoog met de schep, de heetste punt zit bovenin de koepel.