Baktopic #3

Voor mij een zuurdesem pizza bodem! Gebruikte die van foodfromclaudnine

1 like

Ik heb toevallig gisteren nog pizza’s gegeten en ik gebruik dit recept:

731 gr tipo 00 bloem
81 semolina
512 water
24 olijfolie
24 zout
4 gram instant gist

Bloem, water & gist mengen totdat er een glutennetwerk ontstaat. Olijfolie erbij en goed mengen en ten slotte zout erbij en mengen. Vervolgens verdeel ik het deeg in bollen en laat ik de bollen afgedekt een nacht rijzen in de koelkast. Ik haal het deeg ongeveer twee uur van tevoren uit de koelkast en dan bol ik ze nog een keertje op.

Hiermee krijg je zo’n Napolitaanse bodem van jouw foto. Hoe hoger je hydratatie (percentage vocht in verhouding tot het bloem), hoe beter de bellen worden. Maar het deeg wordt dan ook kleveriger en lastiger te verwerken. Voor mij werkt deze verhouding het fijnste (dit is ongeveer 65%). Deze pizza’s bak ik op ongeveer 320 graden in de pizza oven, dan zijn ze in ongeveer anderhalve minuut klaar. Als je in een gewone oven bakt zou ik hem zo heet mogelijk zetten en de pizzasteen ook voorverwarmen in de oven, dan zal de bodem sneller gaar worden.

Mocht je van die mooie leopard spots willen houd je een hoger percentage hydratatie aan, of til je de pizza op het einde even omhoog met de schep, de heetste punt zit bovenin de koepel.

6 likes

Oh sorry, ik gebruik wel altijd tipo 00 inderdaad haha. Heb uit automatisme patentbloem getypt denk ik. Zal het even aanpassen!

3 likes

Het is de bekende:

Kaneel heb ik vervangen met speculaaskruiden en de pecan met marshmallows. Ik heb 1 grote marshmallow in het deeg gevouwen en platgedrukt toen het uit de oven kwam.

4 likes

De carrotcake cheesecake :cupcake: gasten vonden hem erg geslaagd!

19 likes

Ik heb deze nu weer in de oven want we vieren vandaag sinterklaas. @JeMoeder heb het recept iets aangepast want vond hem wel lekker, maar ietsjes droog. Heb er nu Griekse yoghurt door ipv gewone yoghurt, las die tip online dus is een probeersel.

Daarnaast had ik nog schuddebuikjes en pecan nootjes. Daar heb ik er ook wat doorheen gedaan op gevoel. Heb ook zin om steeds meer zelf te proberen met bakken, dus ben benieuwd of dit een succes is.

1 like

Mooi! En gefeliciteerd denk ik :grin:

Prachtig! En gefeliciteerd!!!

1 like

Ik heb deze afgelopen weekend gemaakt, was erg lekker! Alleen een gewone 20cm springvorm was echt te laag bij mij. De vulling liep over de rand tijdens het bakken dus de taart was de eerste ronde mislukt. De 2e keer een gewone 23cm springvorm gebruikt en dat ging goed. Het had ook een mooie swirl binnenin :smile:

3 likes

Klopt, ik heb 24cm gebruikt en aan het eind was hij zo gerezen dat de top aan de aluminiumfolie plakte (die je er dus halverwege op doet).

2 likes

Yep, bij mij ook. Maar toen ik m liet afkoelen kon ik de rest vd folie zonder schade verwijderen

Ik was even te enthousiast. Toen was het kwaad al geschiet :joy: gelukkig moest er nog een roomkaaslaagje overheen.

3 likes

Ik had trouwens bloemenstrooisel over mn baksel gedaan: Eetbare Bloemen Sparkling 20g

Zag er heel leuk uit en heeft geen effect op de smaak. Je voelt het ook niet als je het eet.

4 likes

Gisteren dit ggebakken om uit te delen op werk. Megasimpel en vegan (/lactosevrij), viel echt heel erg in de smaak. Terwijl het dus gewoon plakjes bladerdeeg zijn met peer, kardemom, kaneel, gemberpoeder en lichtbruine basterdsuiker. En eroverheen nog wat random gemixte noten (amandel, pecan en walnoot) en een handje havermout.

Ik zou het zelf lekkerder vinden met roomboter bladerdeeg, maar dan is het natuurlijk niet meer vegan/lactosevrij dus ivm allergie kon dat nu niet.

13 likes

Ik kreeg deze prachtige vorm van Sinterklaas! :heart_eyes:

(Niet mijn foto).
Zo blij mee. Morgen komt mijn nieuwe fornuis dus met een beetje geluk kan ik de vorm snel uitproberen.

Verder kreeg ik nog minitrechtertjes om mijn kruidenpotjes mee te vullen, herfstthee en een prachtige grote bamboe theedoos van Dille & Kamille. Laatst was mijn kleine theedoos gesneuveld dus ik ben blij met de vervanging.

Jullie nog mooie keukencadeautjes gekregen?

43 likes

Een taartschep! Ik bak best wel veel taarten en cakes, maar ik heb pas sinds dit jaar gebaksbordjes en nu dan een taartschep. Ik heb ook nog steeds geen gebaksvorkjes :joy::joy:

5 likes

Een pureestamper haha

En ik denk dat ik mezelf een nieuwe springvorm cadeau ga doen. Heeft iemand misschien nog aanraders qua merken? Voor gewoon een standaard 24cm springvorm dus

3 likes

Ik vind kaiser altijd een kwalitatief merk wat niet te duur is. Patisse is vaak goedkoper, maar toch ook wisselend in kwaliteit.

4 likes

@Bakkes Ja Kaiser! Duitse degelijkheid. Ik heb Kaiser-vormen die al zeker 15 jaar meegaan.

2 likes

Ah ik ben ook opzoek naar een nieuwe springvorm (heb nu een allergaartje van Ikea, Hema en nogwat) dus dit is een mooie aanvulling :smile:

2 likes