Baktopic #3

Van fouten leer je. Maar de volgende keer een vlaai-bakvorm gebruiken (niet een losse bodem gebruiken)

1 like

Ja of een quichevorm! En inderdaad snel en heel lekker

4 likes

@FrauHelga ik sta op het punt om het wafelijzer te bestellen wat je hebt aangeraden. Wel lees ik in recente reviews dat de wafels wat aan de dunne kant zijn. Hoe ervaar jij dat? Of zou dat eventueel aan het nieuwere model liggen? Welke stand gebruik jij voor het bakken?

2 likes

Het hangt denk ik af van welke wafels je verwacht en welk recept je gebruikt.
De wafels die je bakt met dit wafelijzer zijn niet zo dik als Brusselse of Luikse wafels. Ik schat dat ze ongeveer een centimeter dik worden. Het deksel is flexibel en als mijn wafels klaar zijn komt het deksel iets omhoog. Daar is gelukkig ruimte voor.

Het meegeleverde recept vond ik niet zo goed, maar met het recept van Nettie (redelijk dik beslag met rijsmiddel) heb je gewoon normale wafels die niet te dun zijn naar mijn zin. Die bak ik op stand 4.

3 likes

Ik ben opzoek naar een goed recept voor een bananenbrood dat ook geschikt is om in te vriezen. Iemand een tip?

Vrij simpel antwoord, maar ik vind alle bananenbroden prima uit de vriezer!

6 likes

Spekkoekjes uit het bakboek Manis gemaakt

33 likes

Galette of frangipani taartje? Heerlijk zo veel pruimen!

2 likes

Zien er heel leuk uit ook! Waren ze goed te doen? En nog belangrijker: even een rating qua lekkerheid :yum:

2 likes

Het was prima te doen. Je maakt een koekdeeg, snijdt het door de helft, de ene helft doe je spekkoekkruiden (staat ook in het boek) en rolt het op.

Ik vind het wel lekker. Het is heel kruidig qua smaak. Ik vind dit een ideaal koekje bij een kop thee.

4 likes

@Chesirecat wat bedoelt je moeder met een halve pot sterke koffie? Is een koffie extract dan ook prima van 40 gram koffie op 450 ml water of hoe doe jij dit.

Ik ben van plan om die taart voor mijn verjaardag te maken. Ik dacht dat twee dagen van tevoren het lekkerste is of?

3 likes

Ik zet meestal een pot filterkoffie. De sterkte is een beetje afhankelijk van wat je zelf lekker vindt. Hoe sterker je de koffie maakt, hoe aanweziger de smaak is in de crème en de koekjes. Ik maak het zelf meestal een dag van tevoren maar twee dagen kan ook prima. Wel goed afdekken want anders heb je kans dat de koekjes droog/taai worden.

2 likes

Ah dankjewel! Bewaar je de taart buiten of in de koelkast trouwens?

3 likes

Hmm dat is een beetje afhankelijk van het weer. Meestal gewoon erbuiten maar als het echt heel warm is zet ik het in de koelkast. Dan wordt de crème wel hard en dat is niet ideaal met snijden maar het wordt ook redelijk snel weer zacht als je het er uit haalt.

1 like

Ik heb vandaag geprobeerd om de zoute krakelingen van Rutger te maken maar oh man, wat een gepriegel was dat. Volgens het recept kan je de vormpjes maken met een spuitzak maar dat was echt niet te doen. Het deeg was te zwaar en dik om door dat opzetstuk te geraken. Ik heb dan maar het deeg als worstjes uitgerold om er zo met de hand krakelingenvormen van te maken. In het recept gebruikt Rutger voor de helft Zeeuwse bloem ipv gewone. Omdat ik dat niet in huis heb, heb ik maar 100% gewone bloem gedaan. De smaak is goed maar qua uitzicht is dit echt een gevalletje expectations vs reality geworden :rofl:

Nailed it

Oh ja vorige week had ik de omgekeerde kokostaart met mango gebakken, ook van Rutger (uit het makkelijke bakboek) en die was echt top! Geen precisiewerk voor nodig en de kokos overheerste niet.
https://culinaireambiance.com/omgekeerde-kokoscake-met-mango/

38 likes

haha nu ben ik heel nieuwsgierig! ook mislukkingen mogen op de foto

3 likes

Ik heb ze in een spoiler gezet, onder het plaatje van het recept :blush:

1 like

Hahaha moet zo lachen om je spoiler.

4 likes

Weten jullie nog dat ik 2 jaar terug voor een bruiloft een sweettable had gemaakt met 9 verschillende taarten?

Nou morgen is mijn grote dag en heb (gelukkig) 5 verschillende taarten en ik ben zo enthousiast en ze zien er zo mooi uit :smiling_face_with_three_hearts: ik heb in Paint hele plattegrond gemaakt hoe de taarten moeten komen te staan haha, hoop zo dat het totaal plaatje eruit ziet zoals in mijn hoofd.

61 likes

Je maakt ons nieuwsgierig, foto’s! :smile: Een superfijne dag toegewenst morgen!

5 likes