Baktopic #3

Hier loop ik nu ook tegenaan. Helemaal in m’n keuken, aangezien ik een afzuigkap heb die, als hij niet aanstaat, koude lucht van buiten naar binnen laat. Die smalle verbinding staat gewoon open zegmaar. Vet irritant.

Ik heb nu de triple chocolate cheesecake in de oven staan. Ben benieuwd of hij niet te machtig is. Ik houd zelf meer van kruidig of fris gebak, maar er komt morgen familie die alleen chocola qua gebak lust. Ik vind dat zo irritant.

2 likes

:exploding_head: :exploding_head:

Dra-ma. :sob:

2 likes

Ik heb cupcakes in de oven staan, maar volgens mij was mijn boter nét iets te zacht. Fingers crossed :crossed_fingers:

4 likes

Ik gebruik altijd dit recept. De alcohol en rozenwater laat ik weg. En in plaats van amandelschaafsel gebruik ik hele amandelen die ik in stukjes hak.

Ik zou de koekjes niet al te groot maken, het is best een hap ook ivm veel poedersuiker wat erop zit.
Ik zie dat ze in jouw recept vormpjes uitsteken, dat lukt mij niet :sweat_smile: het deeg uit mijn recept is vrij droog en ik knijp er zeg maar vormpjes van. Het is een vrij bros koekje, ik vind ze lekker!
Voor het bedekken met poedersuiker doe ik altijd een flinke lading poedersuiker in een ziplockzakje, koekjes erbij, zakje dicht en dan een beetje bewegen tot alles bedekt is. Dat gaat sneller dan één voor één in een bakje.

Leuk dat je ze gaat maken, succes!

4 likes

Hé wat leuk om te horen! Ik vind het altijd fijn als mensen zeggen ‘dit recept werkt goed’. :heart:

In de tussentijd heb ik veel video’s gezien en recepten gelezen maar iedereen maakt het anders. Ik heb recepten gezien waar ei in zit of zonnebloemolie, veel alcohol of helemaal niets.
Degene die het aan mij vroeg had inderdaad ook bolletjes gegeten ipv uitgestoken figuren. Lijkt me wat makkelijker ook, dus dat komt mooi uit! Dank voor het recept, die zal ik proberen.

Is het rozenwater geen must om het poedersuiker te laten plakken? Sowieso ben ik niet zo heel gek op rozenwater dus ik vind het niet erg om het weg te laten. :smiley:
En hoe lang blijven deze koekjes lekker? Als ik ze met Kerst wil serveren, kan ik ze dan een dag of 3 van tevoren maken of gaat de smaak / textuur dan hard achteruit?

Ik ben zo benieuwd naar de koekjes. Het familielid dat het aan mij vroeg is zelf niet gek op bakken en had de koekjes ergens gegeten. Ze zei dat het de lekkerste koekjes ooit waren en aan de hand van haar beschrijving heb ik uitgeplozen dat het deze koekjes waren. Ik hoop haar er mee te verrassen met Kerst.

5 likes

Wat leuk dat je zelf op zoektocht bent gegaan naar de koekjes!

Nee rozenwater is absoluut niet nodig om te plakken. Het blijft eigenlijk altijd prima zitten. En nadat ik ze op een bord heb gelegd om ze uit te stallen zeg maar strooi ik er soms nog wat extra poedersuiker bij als ik het niet genoeg vind.
Je kunt de koekjes rustig 2 weken bewaren, dus 3 dagen moet zeker lukken.
Succes! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt, laat je het weten als je eraan denkt? :blush:

4 likes

Ga ik zeker doen! :heart: Enorm bedankt voor je tips. Die van het ziplockzakje vind ik ook geniaal!

1 like

Ik heb deze van de week gemaakt en oooh zo lekker!! Ik houd niet perse van chocoladetaart, maar ik was toe aan een heleboel comfort food en deze is echt perfect! Sowieso vind ik de recepten van deze website altijd erg fijn:

14 likes

Mijn laatste baksel van het jaar vermoed ik:

35 likes

Ik heb net -voor het eerst in maanden- een zoet bakrecept voorbereid, en OMG het was zo fijn om weer met mijn handen in het koekjesdeeg te zitten. :smiling_face_with_tear:
Het is heel simpel, zandkoekjes die ik morgen hoop uit te steken met mijn dochter:

Al bestaat er ook een kans dat ik ze alleen ga uitsteken want mijn dochter is al een paar dagen helemaal niet lekker. Maar goed, mocht ze opknappen dan ligt er een deeg klaar!

Verder misschien nog een leuke tip voor de andere koekenbakkers hier:

Er is een energiebedrijf in Wisconsin dat om de paar jaar (en sinds 2006 elk jaar!) een bakboek met kerstkoekjes uitbrengt. Op hun website bieden ze ook gratis het boek aan in PDF-formaat.

Meerdere boeken hebben een thema, zo had 2021 het thema ‘celebrating military service’. Hoe Amerikaans wil je het hebben. :smiley: Of ‘recipes from grandma’. :heart: Ik hou er van.

De recepten worden ingestuurd door mensen, en voor de recepten het bakboek halen, wordt elk recept eerst uitgebreid getest zodat het ‘tried en true’ is. En uit al die inzendingen worden dan de lekkerste gekozen voor in het boek.
De bakboeken worden gratis weggegeven op verschillende locaties en dat zorgt voor lange rijen mensen en/of auto’s:

Het bakboek wordt al uitgegeven sinds 1928 en er staan edities op de site vanaf 1932.

Ik word hier zo blij van hè. Het delen van recepten op deze manier, het feit dat de recepten over het algemeen eenvoudig zijn, de geschiedenis die in deze bakboekjes zit, het persoonlijke aspect… Als ik in Wisconsin woonde ging ik zeker weten ook in de file staan. :rofl:

Maar dat is niet nodig, wij kunnen het gelukkig allemaal eenvoudig downloaden!
Op deze pagina is een overzicht van alle jaren tot 2021 (2022 staat hier).

47 likes

Heb ze uiteindelijk met dit recept gemaakt!

Strooi kunsten van de 5-jarige dochter zelf

34 likes

Oeh, dankzij deze post denk ik te weten hoe ik m’n tartelettes ga vullen voor het kerstdessert! :star_struck: Lemoncurd, amandelen en witte chocolade ganache.
Ben er alleen nog niet over uit hoe ik de amandelen ga verwerken :joy: dus suggesties zijn welkom :smile:

2 likes

Dat klinkt lekker! Misschien een laagje frangipane?

Voorbeeld

Apricot Frangipane Tart - Vintage Kitchen Notes

4 likes

Oja!! Dat is ook een goed idee😍

1 like

Ik wil komend weekend babka maken met ahornsiroop en pecannoten, volgens dit recept. Ik heb alleen geen broodvorm van ongeveer 10 bij 20 cm, dus zat zelf te denken om er meer losse kleine broodjes van te maken a la cinnamon rolls. Dat kan dan gewoon bij elkaar in een ovenschaal.
Heb nog nooit eerder babka gemaakt maar dat zou toch prima moeten kunnen, of denkt iemand hier daar anders over?

Wat gaan jullie bakken met kerst? Ik een cheesecake van Oh My Foodnes en een taart van Rutger (allebei op één dag :sos:)

6 likes

Ja kan prima! Heb ik ook wel eens gedaan.

Lekker, je brengt me op ideeen. Ik ga ook een babka maken!

2 likes

Ik ga voor de brunch een poging doen tot croissants! En gougères voor bij de borrel, geen zoete baksels dit keer.

2 likes

Bedankt! Dan ga ik het gewoon doen, komt vast wel goed.

@Blush Ik zat te denken aan koekjes, vooral ook omdat ik daar dan misschien een activiteit met mijn dochter van kan maken. En het gaat iets langer mee dan taart (we zijn niet met veel deze kerst). Welke taarten ga je precies maken?

2 likes