Baktopic #3

Koningskroon en kladdkaka voor bij het dessert. En in de aanloop naar kerst kourabiedes en zandkoekjes en mogelijk nog wat andere koekjes.

Mijn dochter had een korte opleving (ze is inmiddels weer ingekakt, arm ding) en de eerste batch zandkoekjes staat in de oven.

We zitten samen op de keukenvloer voor de oven. :rofl:

26 likes

Niks maar mijn moeder is 20 december jarig, dus ik maak voor haar een passievruchttaart met rum gekarameliseerde ananas (staat in Modern Baking van Donna Hay)

@parapluie je kunt ook een soort Zweedse kardemom broodjes daarvan maken. Ik zet even een recept erbij. Dan heb je een richtlijn voor oventempratuur en tijden

10 likes

Ik ga 2 toetjes maken, yuzu posset en pavlova met appel!

6 likes

En klaar.

Mijn dochter is helemaal gevloerd nu dus we laten het hierbij voor vandaag.

Wel fijn, die zoete koekjesgeur die in huis hangt.

47 likes

Wauw, wat blijven ze mooi in vorm!

5 likes

Wat een goed idee, ik vind dit er door de vorm altijd zo lekker en knap uitzien. Bedankt voor de tip :smile:

3 likes

Ik ga kaneelbroodjes bakken, wentelteefjes van Fries suikerbrood en chocoladeijs met zeezout maken. Geen taart oid. Ben net 2 week geleden jarig geweest (al veel voor gebakken) en ben nu 30 weken zwanger, dus laat het lang in de keuken staan dit jaar over aan familieleden.

5 likes

Ik ga tiramisu maken!

2 likes

Ginger snaps (heb het deeg alvast gemaakt en een deel afgebakken voor mijn collega’s), snickerdoodles, brownies en babka.

Brownies ga ik op kerstdag serveren als toetje bij het mini kerstdiner die ik met man, kind en schoonzusje hou. En dan maak ik er crème brulee bij met wat roomijs.

De babke is voor na de kerstbrunch bij m’n familie, en die geef ik dan ook nog allemaal een deel van de koekjes en brownie mee als klein kerstcadeau.

4 likes

Wat slim, dat invriezen! Zou voor mij ook wel handig zijn… kan je elk deeg invriezen? Ik moet er een voor de bodem van m’n taart maken.

Meestal wel, misschien niet met speciale ingrediënten maar wel met gewoon simpele koekingredienten (chocola, specerijen, ei, boter, bloem, dat soort dingen). Ik zou de babka en snickerdoodles ook al kunnen invriezen bijvoorbeeld, maar ik heb de ingrediënten nog niet.

1 like

Frangipanetaart en kladdkaka. Al wordt het nog even puzzelen hoe, want we gaan de 24e naar mijn schoonouders (blijven daar slapen) en de taarten zijn voor de 25e bij mijn ouders. Denk dat ik de ingrediënten meeneem en ter plekke bak, anders gaan ze al wat oudbakken zijn vrees ik.

Vandaag heb ik dit recept uit het boek kleine taartjes proberen te maken, maar het is compleet mislukt. De kokosvulling was niet hard en de ganache werd geen ganache :smiling_face_with_tear:. Nu vroeg ik me af of de kokosvulling meegebakken had moeten worden met de bodem? En ik had kokosmeel gekocht, maar ik twijfel nu of dat hetzelfde is als gemalen kokos. Mijn slagroom met kokos werd namelijk een deegbal. Het leek me een makkelijk recept dus iemand een idee wat ik fout heb gedaan? :sweat_smile:

1 like

Gemalen kokos is denk ik kokosrasp. Kokosmeel lijkt me dunner / fijner, maar ik weet het niet zeker. @George is de koningin van de tartelettes, wellicht heeft zij tips.

1 like

Door jouw posts ben ik zo nieuwsgierig naar de koningskroon. Ik denk dat ik ooit maar eens een poging moet wagen.

1 like

Ja dat dacht ik eerst ook, maar in het recept staat voor de kokosvulling wel specifiek kokosrasp. Dus daarom vond ik het zo verwarrend.

1 like

In een cakevorm doen? Is misschien wel iets groter maar werkte voor mij prima

1 like

Ik ga chai brulee taartjes maken voor het desert, 2 tulband cakes voor kerstontbijt van mn kinderen en vast nog wel iets voor ons eigen kerstontbijt (cinnamonrolls, babka, ik weet het nog niet…)

2 likes

Oh ja, best verwarrend inderdaad. Ik heb dit recept ook wel eens gemaakt lang geleden en voor allebei kokosrasp gebruikt. Kokosmeel is veel te fijn.
De vulling hoeft niet meegebakken te worden maar werd ook niet super hard inderdaad. Wel hard genoeg om plat te rollen en rondjes uit te steken. Wat ging er mis met je ganache?

1 like

Leuk! Ik kan het echt alleen maar aanbevelen. Iedereen die mijn koningskroon heeft geproefd was enthousiast en ik heb ook al meermaals de vraag gekregen heb weer opnieuw te bakken. Van alle Indische baksels die ik heb geproefd vind ik de koningskroon het allerlekkerst.

Mocht je geen zin hebben om een speciale vorm aan te schaffen; het kan ook in een ronde springvorm die je 3 of 4 keer achter elkaar gebruikt.

4 likes