Baktopic #3

Mocht het mislukken, ik zag ze vandaag bij de toko liggen in de vriezer voor evt back up.

2 likes

Ik heb vandaag kaaskoekjes gemaakt voor de kerstborrel. Heel makkelijk en ook geslaagd!

Recept van Jumbo :joy:
https://www.jumbo.com/recepten/hartige-kaasroomboterkoekjes-met-sesamzaad-502073

16 likes

Oh deze lijkt op een ander recept dat ik had gevonden, maar deze heeft duidelijkere plaatjes. Top! Nu nog bedenken hoe we dat gaan doen als we er een stuk of 30 moeten maken en maar 1 stoommandje hebben :sweat_smile:

Misschien kan het ook in een stoomoven, gebruiken we die ook nog eens…

3 likes

Ik was even tussen de bakboeken aan het neuzen bij boekenkraam en toen zag ik de koekjesbijbel :partying_face:. Die stond nog op mijn lijstje dus meteen besteld. Kerstcadeautje voor mezelf.

14 likes

Oke, ik kwam gister in mijn oppashuis aan en ik heb 30 eieren, en ik krijg er elke dag 4 extra, met dank aan de kippen in de tuin. Ik zoek dus een recept met Heel Veel eieren. Merengue is helaas geen optie want ik heb geen keukenmachine hier. Iemand een idee?

2 likes

Je kan ook een zeef/vergiet in een pan zetten, een bakpapiertje erin tegen het plakken en dan een deksel erop en stomen maar, werkt perfect! De stoomoven kan ook!

Edit: @MissMarple ik heb ook alleen een dooier tip haha. Je zou advocaat kunnen maken en flesjes langs brengen bij vrienden/familie/buren, leuk gebaar voor de feestdagen!

2 likes

Custard of lemon curd? Wel alleen eigeel dus dan zit je als nog met meringue als leftover :sweat_smile:

Verder zou ik wss gewoon omelet maken wss

Wat een leuk idee!

@Bakkes ik ga denk ik maar gewoon kijken of ik een keukenmachine kan lenen ergens :joy:

@Shadina Ook goede tip, eiersalade had ik helemaal niet aan gedacht. Prima voor de kerst ook!

2 likes

OH @MissMarple aanvulling op @George voor egg nog wordt vaak wel het eiwit ook gebruikt (bijv recept van sortedfood)

1 like

Heb je iets kunnen vinden?

2 likes

Ik kwam nog een recept tegen voor Pools kerstbier, misschien is dat wat? Is ook met ei. Je kunt ook heel veel verschillende roereieren maken. In datzelfde kookboek staat nog iets in met een zoete omeletcake en een hartige omelet met gekarameliseerde uien.

Pools kerstbier? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Klinkt wel als een leuk experiment :smile:

1 like

Advocaat kun je ook met hele eieren maken @MissMarple! Zie bijvoorbeeld Advocaat maken naar oma’s recept - My Food Blog of Recept: Advocaat met tonkabonen - Koken met Van Boven - VPRO

2 likes

Ik heb dit laatst gemaakt en ook een foto in dit topic geplaatst. Het was wel ietsje anders, maar ik had ook zo’n hap eruit.
Ik had biscuit deeg gemaakt, botercrème en dan een hap uit de bovenkant en dat gevuld met oreo en m&m’s. Qua auto’s had ik paw patrol want dat wilde mijn kind graag. Ik vond het goed te doen!

4 likes

Oh dat ziet er ook heel leuk uit! Als ik me echt goed voel kan ik dit ook nog proberen. Zou wellicht ook nog een deel eerder kunnen maken en in kunnen vriezen…

1 like

Dat is mazzel! Ga je veel plezier van hebben. :smiley:

Er staan sowieso leuke boeken op momenteel; Rutger Bakt, Guilty Pleasures (Sabine Koning), Manis (Francis Kuijk), 100 luxe koekjes (Ellouisa) en Het Nederlandse Koekjesboek (Natascha van der Stelt).

@MissMarple Ik gebruik overgebleven eieren meestal in frittata, quiche, eiersalade, gevulde eieren en cake. In koningskroon gaan ook veel eieren maar dat is wel lastig te maken zonder keukenmachine.

4 likes

Voor Kerst moet ik het dessert maken, maar ik maak dat eigenlijk nooit dus ik heb ook geen goede materialen voor veel dingen.

Nu heb ik 2 noob proof recepten gevonden, maar nu moet je daar slagroom opkloppen. 200ml met 2 el suiker. Kan ik dan ook gewoon van die al vers opgeklopte slagroom (dus niet uit een spuitbus) halen en hoeveel moet ik daarvan dan gebruiken, ook 200ml?

1 like

Volgens internet komt het vrijwel overeen, dus ik zou er voor gaan :smile:

En in die bekers die ze verkopen zit ws meer dan 200 gram, dus mocht je toch extra nodig hebben dan zit je wel goed

Oh ja, had ook ff kunnen googlen sorry :sweat_smile:

Maar thankss, dan ga ik het gewoon proberen en inderdaad volgens mij zit er 500 in die bakken.

Ik twijfel enorm om een Nordic Ware bakvorm te kopen vanwege de prijs. Is het echt zijn geld waard of is een goedkopere versie van Hema/Blokker ook goed?

1 like