Baktopic #3

Die heb ik hier helaas ook niet :frowning:

1 like

Ik, die nooit bakt, heb impulsief allemaal koektrommeltjes gekocht die ik wil gaan vullen en wil geven aan vrienden die ik rond kerst zie. Stuk of 10 van die dingen gekocht, en ik heb gedacht dat ik 5 soorten koekjes erin wil doen…
Dus dat wordt tering veel bakken haha.

Anyway, hoe lang blijven koekjes vers als je ze luchtdicht bewaart? Want wil ze niet allemaal in 1 dag moeten bakken (want ik kan ook helemaal niet goed bakken) maar het voelt ook raar om vandaag al te bakken en dan zondag pas te eten.

Iemand goed advies hiervoor?

7 likes

Je kunt veel koekjes wel een tijdje bewaren, maar daar gaat de smaak niet echt op vooruit. Ik probeer het wel echt binnen vijf dagen te eten maar vers is het lekkerst.

Wat je kunt doen is deeg maken dat je kunt invriezen, dat staat vaak wel bij het recept of dat kan. Ik zorg dan dat ik alvast bolletjes hebt klaargemaakt zodat je niet weer hoeft te wachten tot het deeg ontdooit is. Dan kun je alles in 1 of 2 dagen afbakken.

Waar heb je de koekblikjes gekocht? Ik zoek nog een leuke manier om de koekjes die ik voor kerst bak te verpakken, maar wil ook niet al te veel geld uitgeven.

1 like

Deze vd ikea! Ze waren nu nog maar €2 in de winkel en heb er dus meteen 10 gehaald haha. Ze waren het wel al aan het opruimen 3 dagen geleden dus ik weet niet of ze er nog zijn? Ze staan zeg maar vlak bij de kassa’s (achterin het magazijn tegenover de foodshop dus).

4 likes

Wat leuk :heart:

Babs Costello heeft hier tips voor:

Duitsers beginnen overigens vaak in november al met bakken en door ze luchtdicht en donker te bewaren, houden ze hun koekjes langer vers. Koekjes die je nu bakt, kunnen afhankelijk van de soort (en de wijze van bewaren) in principe bewaard blijven tot zondag hoor. Weet je al wat voor soorten je wil gaan maken?
Invriezen kan inderdaad ook nog (zowel koekjes als koekjesdeeg).

Voor het bewaren is het vooral belangrijk dat verschillende deegsoorten elkaar niet raken, maar gescheiden van elkaar. Ik doe meestal 1 soort per trommel of doos.

3 likes

Hahaha vaagjes?

Ik maak elk jaar soort zwitserse brunsli oid van een recept van ottolenghi en die zijn super lekker en makkelijk, dus sowieso die.

Dan sowieso iets van honingkoekjes en simpele gingerbread achtige koekjes. Dacht eraan om misschien nog ricottakoekjes te bakken die wat lichter zijn en dan misschien nog in de richting van lebkuchen of iets anders wat wel redelijk kerstig is haha.

Maargoed moet het allemaal nog opzoeken en inkopen voor ik überhaupt kan gaan bakken. Maar komt vast goed.

3 likes

Haha ja dan wordt het wel een hele workout met de hand :wink:

1 like

Miss is van AH website “snelle kokosmakronen” iets voor in de trommels?

1 like

Als de koekjes slof worden helpt het om er een broodkorst bij de trommel in te doen. Dat absorbeert dan het vocht waardoor ze weer wat meer knapperig ziin. Misschien een tip die je aan het trommeltje vast kan plakken. Ze gaan het vast waarderen, leuk idee!

2 likes

Fijn dat je er iig een hebt gevonden! Ik vind ze er feestelijke uit zien en de kinderen vinden ze waarschijnlijk fantastisch.

1 like

Ben toevallig nu lebkuchen aan het bakken. Die blijven ook zeker 2 weken heel lekker. Dus die zou je eventueel wel makkelijk weekje van tevoren kunnen maken.

3 likes

Even een tussenupdate, niet perfect rond want ik ben een baknoob. Ga zo de eerste batch met chocolade bedekken.

12 likes

Zijn er mensen hier met ervaring met glutenvrij bakken? Er is zoveel keuze om bloem mee te vervangen: havermeel, rijstebloem, amandelmeel, tapiocameel etc. Hoe weet je in welk recept wat de beste keuze is?

Concreet ben ik nu van plan om lava cakejes te maken, daar hoeft niet veel bloem in, maar het heeft natuurlijk wel een functie dus wil ik het door het juiste vervangen

3 likes

Ik vind het wel significant lekkerder, aan sommige kant-en-klare zit zo’n hele chemische vanillesmaak.
Ik bewaar het in een olieflesje, volgens mij van de action of xenos, schenkt makkelijk en die van mij heeft ook nog een rubber dopje om het luchtdicht te houden.

4 likes

Ik doe het heel lui. Ik gebruik wodka met zo min mogelijk smaak, schenk uit de wodkafles een miniglaasje wodka (wat ik weggooi want wodka lust ik niet), en vul dan de wodkafles met de vanillestokjes.

Eens met @Merel; zelfgemaakt is veel lekkerder. Je weet dan ook zeker dat je vanille gebruikt en geen vanilline.

Mocht je het teveel gedoe vinden, dan is vanille-extract van Nielsen Massey ook goed. Die is in verhouding wel duurder dus als je veel bakt zou ik zelf maken.
Wodka en vanillestokjes koop ik meestal in Duitsland waar het een stuk betaalbaarder is.

4 likes

De kerstbak-box is vertraagd want iemand in huis heeft covid :’). Dus het wordt een nieuwjaarsbox!

Veranderen jullie iets aan jullie baktemperatuur en/of tijd als jullie bijvoorbeeld de pecankoekjes meteen uit de vriezer afbakken? Bedacht me net dat ik ze meestal gekoeld vanuit de koelkast bak en niet als ze helemaal bevroren zijn, dus weet niet zo goed wat ik het beste kan aanpassen aan de tijd of temperatuur. Ik dacht misschien minuutje of twee langer en op zo’n 20 graden lager, zodat ze de kans krijgen om wat uit te zakken en minder hoog zullen bakken?

3 likes

Wat naar, beterschap gewenst!

Wat ik meestal doe is de baktijd iets verlengen (ongeveer 2-3 minuten), en niks met de temperatuur doen. Maar elke oven is anders en elk koekje is anders. Bij nieuwe recepten of een andere oven experimenteer ik eerst met 1 of 2 stuks zodat ik niet een hele batch om zeep help.

4 likes

Ik heb een fles wodka gekocht en daar bewaar ik het al jaren in.

1 like

Hoe is het met je keuken? Heb je je bak boeken al kunnen plaatsen?

2 likes

Heb je misschien een foto van de wodka die jij gebruikt? Sleep ik die volgende mee terug uit Duitsland.

1 like