Nu je dit zegt blijk ik het het verkeerd onthouden te hebben. Ben benieuwd naar allebei iig ![]()
Foto’s volgen als het verder afgewerkt is. Helaas ligt het nu even stil ivm ziekte.
De timing is rot, want de dagen voor kerst vind ik de fijnste van het jaar en dan sta ik normaal gesproken hele dagen in de keuken. Maar dan moet ik wel eerst opknappen. Hopelijk knap ik de komende dagen op want ik zie nu sterretjes als ik te lang sta, dus bakken durf ik even niet. ![]()
Wat al wel geplaatst is, is een kastje met vitrinedeurtjes. Daar heb ik nu mijn 6 mooiste tulbandvormen in staan. Ik weet niet zeker of ik dit zo hou, of dat ik er mooi servies in zet. Of misschien ga ik het wel afwisselen. Dit is nu de situatie:
Bovenste tulbandvormen zijn van Heirol, middelste zijn van Patisse en Dr. Oetker, en de onderste zijn van Nordic Ware.
Boven het vitrinekastje zit een kastje met drukdeurtje waar ik minder fancy items kwijt kan die ik minder vaak gebruik.
Denken jullie dat ik merengue/pavlova (zonder vulling of topping, dus echt de droge en half sticky merengue) in een gesloten kartonnen taartdoos (zoals bij de bakker) kan bewaren tot zondag? Ik kees overal luchtdicht maar het past niet in een tupperware.
De linker is van Patisse, en dat is meteen ook de enige tulbandvorm die ik van Patisse heb. Hij is nog niet gebruikt omdat ik hem nog maar kort heb.
Hij is wat lichter (qua gewicht) dan de vormen van Nordic Ware maar ziet er wel goed uit.
Qua materiaal, gewicht en coating komt ie overeen met de vormen van Heirol (bovenste plank). Daar gleden de cakes die ik gebakken heb probleemloos uit. ![]()
Ik heb wel saaiere vormen van Patisse al gebruikt (meestal vierkante, rechthoekige of ronde vormen) en die zijn allemaal fijn in gebruik. Een fijn merk naar mijn mening.
Had ruzie met de witte chocola
Nordic Ware is ook behoorlijk zwaar. Met die vormen kun je een flinke tik mee verkopen
Altijd handig als iemand ongewenst je keuken in komt lopen!
Ik heb er ook eentje een keer helemaal ingewikkeld in vershoudfolie. Dat werkte in mijn geval wel, maar dat was denk ik wel korter dan dat jij het wil bewaren.
Als je de kartonnen doos van binnen bekleed met bakpapier, dan worden ze niet taai! Zo doe ik het altijd.
Ik heb toch nog even een spekkoek gebakken voor mijn eigen familie & schoonfamilie. Voor de eerste keer is het goed gelukt, maar ik had niet alle kruiden in huis en de laagjes zijn niet gelijk. Op een gegeven moment had ik ook geen zin meer ![]()
Ik heb gisteren boterkoek met citroen en gember gemaakt, recept van laurasbakery. Heel lekkere variatie.
Wel echt mooi! Engelengeduld moet je hier voor hebben of niet?
Ja, ik ben er minimaal 3 uur mee bezig geweest. Ik heb een stoel voor de oven gezet, dus daar zat ik op te wachten/kijken met mijn telefoon
Ik wil graag zelf vanille-extract maken (wodka + vanille stokjes) en lees dat je het koel en donker moet bewaren. Weet iemand waarom dat zo is?
Het klinkt alsof je het in een kast moet zetten en niet bijv. op een plank in de keuken neer moet zetten. Mijn keuken staat gericht op het noorden, dus van direct zonlicht is nooit sprake. Verpruts ik dan echt het vanille-extract als ik het niet in het donker bewaar?
Ik denk dat je mij bedoelt, anders sorry als ik ongevraagd reageer. Yes ik heb meerdere sets koekjesstempels van Nordic Ware en ze zijn geweldig. Ze zijn groot, een stuk groter dan de stempeltjes die Søstrene Grene bijvoorbeeld had. Maar de kwaliteit is heel goed. Het zijn stevige stempels die fijn in de hand liggen.
Ook hier geldt weer dat ze prijzig zijn, maar naar mijn mening zijn ze dat wel waard omdat ze heel lang meegaan (als je ze goed behandelt).
In het begin kan het lastig zijn om de juiste polsbeweging te maken maar er staan veel tips op YouTube.
Je kunt balletjes deeg maken en die plat drukken, zie hier:
Wat ook een mogelijkheid is, is om het deeg gelijkmatig uit te rollen en dan te stempelen. Je kunt met een ronde uitsteker (of glas) vervolgens mooie koekjes maken met een nette rand. Of gebruik een ronde uitsteker met kartels. ![]()
Mocht het niet lukken om de stempel los te krijgen uit het deeg, dan kan je hem inbloemen. Of gebruik wat vershoudfolie als laag tussen het deeg en de stempel. Het deeg koelen voor en na het stempelen helpt ook om mooie koekjes te krijgen.
@Joakim Ik heb begrepen dat zonlicht ten koste gaat van de smaak en houdbaarheid, en dat zou zonde zijn van het dure extract. Mijn vanille-extract bewaar ik in een donkere trapkast waar de temperatuur constant is.
In een keuken op het noorden zal het wel meevallen verwacht ik, maar voor de zekerheid zet ik het toch maar donker weg.
Hahaha ja ik bedoelde jou zeker! Top thanks! Bij Bouwhuis zijn alle kerst spullen afgeprijsd dus zit eraan te denken de stempels met sneeuwvlokjes te halen. Mijn dochter is helemaal gek van Frozen en met nog een dochter op komst + wat nichtjes lijkt me dat wel een mooie starter. ![]()
Gelukkig ![]()
De Frozen stempels zijn heel mooi. In tegenstelling tot de meeste anderen hebben die een donkerblauwe of lichtblauwe greep dus ze vallen mooi op in je collectie. En de korting bij Bouwhuis is heel netjes!
Mijn favoriete stempels zijn die uit de Geo set maar eigenlijk vind ik ze allemaal mooi.
Over Nordic Ware gesproken: er is nu in Amerika en Canada een nieuw design uitgebracht van een tulbandvorm en cakejesvorm. Pirouette heet het model en het is echt prachtig:
Ik verwacht dat ie in 2023 ook wel naar Europa komt.
Heeft iemand hier toevallig een succesrecept voor een lekker lichte sinaasappelcake? Het (italiaanse) recept dat ik wilde gebruiken bevat gist specifiek voor zoete baksels en dat kan ik nergens vinden, dus ik ben op zoek naar een plan b ![]()
Die van Fatima is lekker (een kleine vierkante cake) en die van Kookmutsjes (tulband) ook.
Edit: deze is ook heerlijk maar ik doe er zelf geen kokos op.