Baktopic #3

De NYT heeft altijd zulke fantastische koekjes-video’s rond deze tijd van het jaar. Dit blijft een van mijn favorieten.

En hier heb je een hele playlist voor wie nog meer inspiratie zoekt.

10 likes

Keuken gaat goed, ik heb mijn kruiden gesorteerd. :rofl: Ik ben nog niet helemaal uit over de definitieve indeling van spullen en ga daar na Kerst naar kijken. Mijn man en kind zijn ziek en ik voel aan mijn keel dat ik nu ook voor de bijl ga.
Bak- en kookboeken gaan uit principe niet in mijn keuken trouwens, ik heb een muurvullende boekenkast in de woonkamer waar ze beschermd zijn tegen vetvlekken.

@Bunnyslippers Ik zal morgen even naar het merk kijken en foto’s maken, lig nu al in bed. :sweat_smile: Dit is een oude foto die ik in mijn archief vond:

Links is Duits, rechts is Oblomov en die kocht ik bij DirckIII toen ik eerder wodka nodig had, dan ik in Duitsland kwam.
Vanillestokjes haal ik bij Edeka, dat zijn mooie vlezige stokjes.

5 likes

Ohhh dacht juist dat je een foto wilde laten zien nadat je ze in de keuken kwijt kon.

3 likes

Ah dan heb ik me waarschijnlijk verkeerd uitgedrukt. Dat ging om mijn bakspullen (met name bakvormen), want die kon ik in mijn keuken inderdaad niet kwijt. Nu wel aangezien er meer bergruimte is. Bakboeken heb ik nooit willen verplaatsen, omdat ik het te link vind met vlekken die kunnen ontstaan.

@Bunnyslippers Ik heb nog even gekeken in mijn kast. Op dit moment heb ik alleen Oblomov en Nasdrowje in gebruik. Zodra ik een nieuwe fles vanille-extract aanbreek, maak ik meteen een tweede zodat de smaken zich kunnen ontwikkelen en ik nooit zonder zit.
Merken die ik eerder heb gekocht zijn Smirnoff, Gorbatsjow en Puschkin.
Die merken zijn in principe allemaal goed, zolang er maar geen toevoegingen of smaakmakers bij zitten en het enkel wodka is. Aldi, Lidl, Marktkauf, Trinkgut en Kaufland hebben sowieso wodka die geschikt is.

En toen ik tijdens de pandemie een tijdje niet in Duitsland kwam heb ik het bij DirckIII gekocht. Oblomov is ook uitstekend.

Mijn methode is lui (vanillestokjes insnijden in de lengte en dan direct in de wodkafles), maar het is ook leuk om het in speciale beugelflesjes te doen. Dille en Kamille heeft bijvoorbeeld kleine beugelflesjes die leuk zijn om weg te geven. Ik gebruik echter zoveel vanille-extract dat ik meer heb aan een hele grote fles. :sweat_smile:

2 likes

Nu je dit zegt blijk ik het het verkeerd onthouden te hebben. Ben benieuwd naar allebei iig :joy:

1 like

Foto’s volgen als het verder afgewerkt is. Helaas ligt het nu even stil ivm ziekte.
De timing is rot, want de dagen voor kerst vind ik de fijnste van het jaar en dan sta ik normaal gesproken hele dagen in de keuken. Maar dan moet ik wel eerst opknappen. Hopelijk knap ik de komende dagen op want ik zie nu sterretjes als ik te lang sta, dus bakken durf ik even niet. :grimacing:

Wat al wel geplaatst is, is een kastje met vitrinedeurtjes. Daar heb ik nu mijn 6 mooiste tulbandvormen in staan. Ik weet niet zeker of ik dit zo hou, of dat ik er mooi servies in zet. Of misschien ga ik het wel afwisselen. Dit is nu de situatie:

Bovenste tulbandvormen zijn van Heirol, middelste zijn van Patisse en Dr. Oetker, en de onderste zijn van Nordic Ware.

Boven het vitrinekastje zit een kastje met drukdeurtje waar ik minder fancy items kwijt kan die ik minder vaak gebruik.

63 likes

Denken jullie dat ik merengue/pavlova (zonder vulling of topping, dus echt de droge en half sticky merengue) in een gesloten kartonnen taartdoos (zoals bij de bakker) kan bewaren tot zondag? Ik kees overal luchtdicht maar het past niet in een tupperware.

Ik heb kleine schuimpjes een keer in een kartonnen doos bewaard maar die waren na een dag helemaal klef en plakkerig :frowning:

1 like

De linker is van Patisse, en dat is meteen ook de enige tulbandvorm die ik van Patisse heb. Hij is nog niet gebruikt omdat ik hem nog maar kort heb.

Hij is wat lichter (qua gewicht) dan de vormen van Nordic Ware maar ziet er wel goed uit.
Qua materiaal, gewicht en coating komt ie overeen met de vormen van Heirol (bovenste plank). Daar gleden de cakes die ik gebakken heb probleemloos uit. :blush:

Ik heb wel saaiere vormen van Patisse al gebruikt (meestal vierkante, rechthoekige of ronde vormen) en die zijn allemaal fijn in gebruik. Een fijn merk naar mijn mening.

2 likes

Had ruzie met de witte chocola :expressionless: wel in veel etappes laten smelten, maar werd niet zo mooi vloeibaar als dat ik wilde. Maargoed, het waren iig cakepops van bananenbrood voor de kerstviering op de peuterspeelzaal van m’n zoontje :smiling_face_with_three_hearts: de juffen vonden ze iig heel leuk! Schaaltje was leeg :grinning:

8 likes

Nordic Ware is ook behoorlijk zwaar. Met die vormen kun je een flinke tik mee verkopen

2 likes

Altijd handig als iemand ongewenst je keuken in komt lopen!

4 likes

Ik heb er ook eentje een keer helemaal ingewikkeld in vershoudfolie. Dat werkte in mijn geval wel, maar dat was denk ik wel korter dan dat jij het wil bewaren.

1 like

Als je de kartonnen doos van binnen bekleed met bakpapier, dan worden ze niet taai! Zo doe ik het altijd.

1 like

Ik heb toch nog even een spekkoek gebakken voor mijn eigen familie & schoonfamilie. Voor de eerste keer is het goed gelukt, maar ik had niet alle kruiden in huis en de laagjes zijn niet gelijk. Op een gegeven moment had ik ook geen zin meer :joy:

56 likes

Ik heb gisteren boterkoek met citroen en gember gemaakt, recept van laurasbakery. Heel lekkere variatie.

5 likes

Wel echt mooi! Engelengeduld moet je hier voor hebben of niet?

2 likes

Ja, ik ben er minimaal 3 uur mee bezig geweest. Ik heb een stoel voor de oven gezet, dus daar zat ik op te wachten/kijken met mijn telefoon

3 likes

@FrauSchmidt jij hebt van Nordic Ware ook koekstempels toch? Zijn die de prijs waard?

1 like

Ik wil graag zelf vanille-extract maken (wodka + vanille stokjes) en lees dat je het koel en donker moet bewaren. Weet iemand waarom dat zo is?

Het klinkt alsof je het in een kast moet zetten en niet bijv. op een plank in de keuken neer moet zetten. Mijn keuken staat gericht op het noorden, dus van direct zonlicht is nooit sprake. Verpruts ik dan echt het vanille-extract als ik het niet in het donker bewaar?