Ik denk dat je mij bedoelt, anders sorry als ik ongevraagd reageer. Yes ik heb meerdere sets koekjesstempels van Nordic Ware en ze zijn geweldig. Ze zijn groot, een stuk groter dan de stempeltjes die Søstrene Grene bijvoorbeeld had. Maar de kwaliteit is heel goed. Het zijn stevige stempels die fijn in de hand liggen.
Ook hier geldt weer dat ze prijzig zijn, maar naar mijn mening zijn ze dat wel waard omdat ze heel lang meegaan (als je ze goed behandelt).
In het begin kan het lastig zijn om de juiste polsbeweging te maken maar er staan veel tips op YouTube.
Je kunt balletjes deeg maken en die plat drukken, zie hier:
Wat ook een mogelijkheid is, is om het deeg gelijkmatig uit te rollen en dan te stempelen. Je kunt met een ronde uitsteker (of glas) vervolgens mooie koekjes maken met een nette rand. Of gebruik een ronde uitsteker met kartels.
Mocht het niet lukken om de stempel los te krijgen uit het deeg, dan kan je hem inbloemen. Of gebruik wat vershoudfolie als laag tussen het deeg en de stempel. Het deeg koelen voor en na het stempelen helpt ook om mooie koekjes te krijgen.
@Joakim Ik heb begrepen dat zonlicht ten koste gaat van de smaak en houdbaarheid, en dat zou zonde zijn van het dure extract. Mijn vanille-extract bewaar ik in een donkere trapkast waar de temperatuur constant is.
In een keuken op het noorden zal het wel meevallen verwacht ik, maar voor de zekerheid zet ik het toch maar donker weg.