Baktopic #3

Ik denk dat je mij bedoelt, anders sorry als ik ongevraagd reageer. Yes ik heb meerdere sets koekjesstempels van Nordic Ware en ze zijn geweldig. Ze zijn groot, een stuk groter dan de stempeltjes die Søstrene Grene bijvoorbeeld had. Maar de kwaliteit is heel goed. Het zijn stevige stempels die fijn in de hand liggen.
Ook hier geldt weer dat ze prijzig zijn, maar naar mijn mening zijn ze dat wel waard omdat ze heel lang meegaan (als je ze goed behandelt).

In het begin kan het lastig zijn om de juiste polsbeweging te maken maar er staan veel tips op YouTube.

Je kunt balletjes deeg maken en die plat drukken, zie hier:

Wat ook een mogelijkheid is, is om het deeg gelijkmatig uit te rollen en dan te stempelen. Je kunt met een ronde uitsteker (of glas) vervolgens mooie koekjes maken met een nette rand. Of gebruik een ronde uitsteker met kartels. :smiley:
Mocht het niet lukken om de stempel los te krijgen uit het deeg, dan kan je hem inbloemen. Of gebruik wat vershoudfolie als laag tussen het deeg en de stempel. Het deeg koelen voor en na het stempelen helpt ook om mooie koekjes te krijgen.

@Joakim Ik heb begrepen dat zonlicht ten koste gaat van de smaak en houdbaarheid, en dat zou zonde zijn van het dure extract. Mijn vanille-extract bewaar ik in een donkere trapkast waar de temperatuur constant is.
In een keuken op het noorden zal het wel meevallen verwacht ik, maar voor de zekerheid zet ik het toch maar donker weg.

3 likes

Hahaha ja ik bedoelde jou zeker! Top thanks! Bij Bouwhuis zijn alle kerst spullen afgeprijsd dus zit eraan te denken de stempels met sneeuwvlokjes te halen. Mijn dochter is helemaal gek van Frozen en met nog een dochter op komst + wat nichtjes lijkt me dat wel een mooie starter. :snowflake:

2 likes

Gelukkig :blush:
De Frozen stempels zijn heel mooi. In tegenstelling tot de meeste anderen hebben die een donkerblauwe of lichtblauwe greep dus ze vallen mooi op in je collectie. En de korting bij Bouwhuis is heel netjes!

Mijn favoriete stempels zijn die uit de Geo set maar eigenlijk vind ik ze allemaal mooi.

Over Nordic Ware gesproken: er is nu in Amerika en Canada een nieuw design uitgebracht van een tulbandvorm en cakejesvorm. Pirouette heet het model en het is echt prachtig:

Ik verwacht dat ie in 2023 ook wel naar Europa komt.

16 likes

Heeft iemand hier toevallig een succesrecept voor een lekker lichte sinaasappelcake? Het (italiaanse) recept dat ik wilde gebruiken bevat gist specifiek voor zoete baksels en dat kan ik nergens vinden, dus ik ben op zoek naar een plan b :grin:

1 like

Die van Fatima is lekker (een kleine vierkante cake) en die van Kookmutsjes (tulband) ook.

Edit: deze is ook heerlijk maar ik doe er zelf geen kokos op.

Dankjewel! Klinken allemaal lekker! Kan je een tulband cake zonder problemen in een normale springvorm bakken of verandert er dan nog iets in baktijd oid?

Het kan in principe, maar afhankelijk van de inhoud / maat moet je waarschijnlijk wel de baktijd aanpassen inderdaad.

Weet je heel toevallig de maat van je springvorm?

Ik heb er een van 22 en een van 24!

1 like

Dan zou ik denk ik voor de frisse sinaasappelcake van Kookmutsjes gaan, die is voor 22 cm en dan hoef je geen baktijd aan te passen.

2 likes

Oh dat is helemaal super ja, dankjewel! Die wordt het :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Bij mij staat het gewoon op het aanrecht :woman_shrugging:
Geen idee of dat de smaak beïnvloedt

3 likes

Hallo!
Ik heb sinds een uur een kitchen aid - artisan - maar klopt het dan dat die zodra ik de stekker in t stopcontact doe aan gaat? Ook op stand nul?
Moet je dan altijd de stekker eruit halen om ‘m te stoppen :face_with_monocle:

Nee, op stand nul hoort ie niks te doen.

Ja, dat verwachtte ik ook. Maar hij gaat toch echt direct aan en die handel kan niet verder terug dan 0 :rofl:

Apart. Ik denk dat je contact met de winkel moet opnemen lijkt me een fout.

1 like

Wat apart inderdaad, op stand 0 hoort ie echt niks te doen.

Doen jullie je KitchenAid accessoires eigenlijk in de vaatwasser?

1 like

Nee, mijn vriend heeft de taak om die met de hand af te wassen. Als ik het zelf zou moeten doen zou ik het mss wel doen. Ik heb trouwens de porseleinen kloppers (behalve de whisk dan).

2 likes

Voor de aankomende kerstbezoeken heb ik uitdeelbakjes gemaakt. In de bakjes zit pure chocolade fudge met biscuit, noten en cranberry. Een witte chcolade fudge met gekonfijte kersen en (chocolade) suikerkoekjes.

Daarna alles netjes

ingepakt

75 likes

Wat een prachtige pakketjes! :heart_eyes:

Ik heb vanmiddag een koningskroon gemaakt, die staat nu af te koelen. Vanavond maak ik hem af.
Wat kan het een zoektocht zijn bij een nieuwe oven wat nu precies de goede stand is. Hij heeft absoluut power maar is trager en wat logger dan mijn vorige felle compactoven. De baktijd was ook langer. Heel logisch, het is nu eenmaal een grotere ruimte om te verwarmen, maar ik voel me er wat onzeker door en durf baksels nog niet blind in de oven te schuiven.

Het voelt een beetje alsof ik aan het daten ben en het voelt goed, maar ik moet de oven nog wel goed leren kennen en dat heeft tijd nodig. :sweat_smile: Maar ik ga er van uit dat dit een langetermijnrelatie wordt.

19 likes

Ik wel alleen de garde en de het schenkschild niet. Tot nu toe gaat het goed.

3 likes