Als je wel met de hand gaat kneden dan is bovenstaand filmpje heel duidelijk. Ik denk verder dat het wel meevalt hoe erg het gaat mislukken. Als je iets voor de eerste keer maakt en je nog niet de skills hebt, word het niet zo gauw zoals de foto. Maar dat hoeft ook niet. Bakken en koken is oefenen, oefenen, oefenen. Meters maken, theorie lezen, filmpjes kijken en nog meer oefenen. Als je nu deze babka maakt en je doet het over 2 weken weer en dan een week ofzo later nog een keer en nog eens dan zie je zoveel verschil al! Gewoon doen en geloven dat je het kunt. Alleen al dat je er mee bezig bent maakt al dat het niet mislukt.
Veel geduld dan. Succes, komt vast goed!
Gewoon proberen!
Ik heb pas voor het eerst babka gemaakt en ik denk dat het zonder veel ervaring ook prima te doen is.
Ik weet niet of anderen het herkennen, maar ik vond die van mij op dag 2 en 3 lekkerder dan op dag 1. Omdat het wat kleffer wordt. Misschien lag het aan mijn vulling dat het lekkerder werd, maar anders misschien een tip om het een dagje eerder te maken.
Uiteindelijk alle koekjes afgekregen en ze waren allemaal heel erg homemade qua looks (lelijk) maar wel allemaal lekker.
Vond de leukste denk ik broas de mel, is een Portugees koekje op basis van honing en olijfolie en smaakt supergoed bij rode wijn of Port. Ze smaken ook best wel naar dadel terwijl dat er niet in zit.
Ik las 17383839 verschillende recepten en veel hadden ook lard erin en daar wilde ik niet aan, dus uiteindelijk maar een filmpje gekeken en dat blind gekopieerd en dat werkte perfect. Ze waren heel smeuïg en lekker.
Beste was dat na 4 koekjes en een kuthumeur ik ze gewoon kon maken in een gewone pan en daarna hoefden ze alleen maar ff vaagjes in je handen in vorm gedrukt en afgebakken. Was echt super makkelijk om te doen en dus maar 1 pan en een pollepel afwas ipv allemaal bakjes/kommen/mixapperatuur. Denk dat ze binnen minder dan 15 minuten van losse ingrediënten tot ovenklaar waren. Dus tip.
Voor oud en nieuw ga ik een champagnetaart maken. De cakelagen net gemaakt (en in de vriezer), vrijdag of zaterdag de vulling maken (champagne en witte chocolade) en voor 20 euro aan frambozen erop doen! Benieuwd of het wat wordt.
Ik heb vanmiddag wat bak/springvormen bij de AH gekocht van de spaaractie. Vond het best duur, maar het voelt allemaal wel heel degelijk aan. Onderin staat ook of het in de vaatwasser en magnetron mag en op hoeveel graden hij max in de oven mag. Ben benieuwd of ik verschil merk met die van de action en Lidl die ik nu gebruik.
Dat klinkt mega lekker! Welk recept heb je gebruikt? Heb je de frambozen al gekocht? Anders kun je ze het beste op de dag zelf kopen bij de Turkse supermarkt. Bij mijne waren ze gisteren toevallig 2 bakjes voor 1,50. Scheelt vast heel wat geld!
Ik heb ook eindelijk de heritage bakvorm van Nordic ware gekocht en als het goed is krijg ik hem morgen binnen. Hebben jullie nog lekkere recepten voor een tulband? Ik wil hem morgen meteen uit gaan proberen
Zelf heb ik alleen de kersttulband van Rutger geprobeerd. Die was wel heel lekker. Verder zie ik veel mensen die het tulbandrecept van Laura maken: Sinaasappel-cranberry tulband met witte chocolade - Laura's Bakery. Dit is ook een ‘kerst’ tulband, maar ik vind dat eigenlijk de hele week en misschien wel winter nog wel kunnen.
Wij hebben zaterdagochtend een soort brunchfeestje en ik ga sowieso mijn babka uit de vriezer afbakken en een tulband maken, maar ik twijfel om ook nog oliebollen te bakken. Ik wilde ze eigenlijk halen, maar dan ben ik zo 40 euro kwijt aan alleen al oliebollen. Voor minder dan vijf euro kan ik waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid zelf bakken (40 stuks ongeveer). Maar ik weet nog niet helemaal of ik gek ben of dat het wel te doen is.
Het is het feestje van mijn man en ik zei dat ik niks ging doen, maar ik kan het dan toch niet laten hè.
Haha ja ik loop ook even langs de Turkse supermarkt, hopende dat de framboosjes er goed uitzien! De champagnecake is gebaseerd op het recept van Laura’s Bakery. Als ik t ga opbouwen met de champagnechocovulling dan op basis van het recept van Eef kookt zo. Maar zit te twijfelen om 1 taartlaag in witte chocola/champagne mousse te doen (dus af te wijken van twee lagen op elkaar met vulling), op basis van het recept van Rutger. Ziet er eigenlijk best lekker uit. Moet ik eerst een siliconen vorm regelen.
Oliebollen bakken is prima te doen, deeg zelf is ook niet zo spannend. Zou t alleen nooit in m’n huis doen vanwege de stank, dus weet niet of je een schuur oid hebt om in te frituren?
Ik verwacht wel tijdens het feestje nog bezig te zijn, dus ben liever binnen ipv ongezellig buiten/in het schuurtje. Of ik sta extra vroeg op, want ik wil ze wel echt heel vers hebben.
We hebben ook wel een goede afzuigkap dus ik maak me niet heel veel zorgen over de geur, en anders even luchten na het feestje (ons huis warmt gelukkig snel op). Maar wel een goede tip om even over na te denken.
Wij bakken ze altijd gewoon in de keuken en werkt prima. Je kan een pannetje met azijn op het vuur zetten ivm de geur, dat helpt wel. Zelf plakken we ook kranten op het aanrecht en daar dan keukenpapier op om de oliebollen uit te laten lekken.
Het is wel een traag proces, dus ik weet niet of lang staan je lukt? Anders een stoel in de buurt en dan gaat het ook prima.
Ja ik claim een stoel waar ik lekker op kan zitten in de buurt van de pan, maar dan kan ik nog wel praten met iedereen. Ik ben er vooral bang voor dat ik nog aan het bakken ben als iedereen weg is. Ik denk dus dat ik twee pannen ga gebruiken voor de zekerheid.
Ik heb ze wel eens 's middags gemaakt, maar dan waren ze 's avonds al niet meer zo lekker. Net als wanneer je ze bij een kraam haalt en paar uur later op tafel zet, brrrr, zo zonde. Het lekkerst is gewoon direct uit het vet (vind ik dan). Of is er een gouden memo die ik heb gemist? Dan hoor ik graag de tips
Even oppiepen in een airfryer, dan blijven ze krokant van buiten maar zacht van binnen. In magnetron worden ze zompig en in de oven worden ze droog.
Ook @Nefertiti
Ik ben het met je eens! Ook van die oliebollen die al even liggen bij de kraam, bah. Maar het feestje begint al om 10 uur 's ochtends. Het is geen nieuwjaarsfeest, maar toevallig wel op oudjaarsdag.
Maar ben ook benieuwd naar tips om ze zo lang mogelijk lekker te houden.
Ahhh ok. Dan idd vroeg uit de veren denk ik. Succes!
@JeMoeder shit, die heb ik niet. Goeie tip wel!