Baktopic #3

Bedankt! Ja, niet te overheersend. Met het flesje van de Sligro kan je goed doseren (druppelen) en tussentijds proeven of het naar je smaak is.

1 like

Thanks! Ik ga de eerste maken en dan saffraan toevoegen, will report back

Ik heb goede ervaringen met het wafelijzer van de Lidl. Mijne is de voorloper van deze maar is qua specificaties hetzelfde.

Mocht je meer van dikke Belgische wafels houden, dan is deze niet geschikt.

4 likes

Ik heb laatst precies zo’n zelfde wafelijzer bij de Aldi gekocht. Ik vond de kwaliteit boven verwachting goed!

2 likes

Dankje, ook @RosaB
Dat is ook nog eens een meevaller in prijs!

1 like

Ik heb diverse andere minivormen van Nordic Ware (de Heritage minivormen staan hoog op de verlanglijst hier). Maar ik pas bij het gebruik van mini’s gewoon het recept aan. Bij recepten staat meestal wel hoe groot de vorm moet zijn, en ik pas de hoeveelheden aan naar de inhoud van de minivorm.
En als ik wel wat beslag overhoud, dan pak ik bijvoorbeeld een mini springvorm van 12 cm, of een mini siliconen cupcakevormpje of zo.

1 like

De Heritage cakejes zijn niet heel erg mini, vind ik. Ze zijn groter dan een cupcake. Hopelijk doet deze reel het.

Als je kijkt naar de grootte van de handen zie je dat ze toch wat forser zijn dan een cupcake.
De inhoud van deze vorm is bijna een liter (0.94). De swirl is al wat groter, 1.1. Grofweg de helft inderdaad van een grote cake.

Vind je misschien de Quartet pan van Nordic Ware leuk? Die is ook bijzonder (4 verschillende vormen in 1), 2.1 liter en als de ontvanger een kleiner recept maakt, kan er makkelijk 1 holte leeggelaten worden.

12 likes

Yes die heb ik! Echt een prachtige vorm.

Ja de mini cakes zijn meer eenpersoonsporties inderdaad.
En ik begrijp je helemaal, er zijn zoveel mooie NW vormen dat een keuze maken lastig is. :sweat_smile:

2 likes

Heeft iemand weleens zelf een caketopper gemaakt voor op een verjaardagstaart? Ik zit eigenlijk te denken om iets te printen, plakken op karton, uitknippen en bevestigen aan stokjes. Beetje low budget :grimacing:

Toevallig ligt nu mijn hele tafel vol omdat ik hier mee bezig ben :stuck_out_tongue:

Ik maak het van rietjes, touw en papier in circus thema!

1 like

Ik vind zoiets simplistisch wel wat hebben

2 likes

Ik had er gisteren weer wat uit de vriezer gehaald en afgebakken voor visite en wederom werd benoemd hoe onwijs lekker ze waren. Echt mijn favo koekjesrecept.

Oh leuk! Foto is welkom :smile:

1 like

Ben nog niet klaar, maar hier komt nog “30” onder:

Hier moet ik nog iets bij verzinnen

En met deze rij slingers moet ik ook nog wat bedenken:

23 likes

Bevroren en doe ze 15 minuten op 175 graden! Alle balletjes zijn ong. 50 gram, ik zorg dus wel echt dat ik even grote koekjes heb voor ik ze invries.

4 likes

Pro tip: Ik schrijf dit ook altijd even op het zakje waar ze in zitten in de vriezer!

4 likes

Oh jongens wat is dit boek FANTASTISCH! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Een halfuur geleden plofte het op mijn deurmat en ik kan het niet wegleggen. Wat een prachtig boek.
Het staat ramvol informatie over de (vaak religieuze) herkomst van verschillende baksels, persoonlijke anekdotes, recepten, kunst, geschiedenis en foto’s.

De typografie, illustraties en stijl van het boek bevallen mij ook enorm. Alles klopt met elkaar en de stijl sluit naadloos aan op Regula’s eerdere boeken. Ik geloof dat de ontwerper van het boek, Bruno Vergauwen, ook de echtgenoot van Regula is (wat een gouden combinatie heb je dan!).

Het boek gaat over de baktradities uit de Lage Landen, België staat centraal en ook stukjes uit Nederland en soms Duitsland en Frankrijk worden behandeld.

Wat mij betreft is dit nu al het bakboek van 2023. Het is best gedurfd om dat te roepen als de tweede maand van het jaar net begonnen is :sweat_smile: maar ik kan me niet voorstellen dat er dit jaar een bakboek uitkomt dat Van Wafel Tot Koek overtreft.
Het is echt uniek in zijn soort en wat mij betreft een mustread voor iedereen die geïnteresseerd is in de bakhistorie van (met name) België en Nederland.

33 likes

Zo leuk jouw enthousiasme en dat je gelijk je eerste indrukken over het boek deelt! Ze zouden jou echt ambassadeur van het bakken moeten maken, want jij het altijd enthousiast over te brengen. Door jouw reactie ben ik ook al meteen geïnteresseerd in het boek haha. Heb je al bepaald een recept die je wil gaan proberen?

11 likes

Dit klinkt heel goed! Is het een beetje zoals de boeken van Gaitri Pagrach-Chandra?

4 likes

Foccacia met rozemarijn, knoflook en zeezout!

36 likes