Baktopic #3

Ben nog niet klaar, maar hier komt nog “30” onder:

Hier moet ik nog iets bij verzinnen

En met deze rij slingers moet ik ook nog wat bedenken:

23 likes

Bevroren en doe ze 15 minuten op 175 graden! Alle balletjes zijn ong. 50 gram, ik zorg dus wel echt dat ik even grote koekjes heb voor ik ze invries.

4 likes

Pro tip: Ik schrijf dit ook altijd even op het zakje waar ze in zitten in de vriezer!

4 likes

Oh jongens wat is dit boek FANTASTISCH! :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:

Een halfuur geleden plofte het op mijn deurmat en ik kan het niet wegleggen. Wat een prachtig boek.
Het staat ramvol informatie over de (vaak religieuze) herkomst van verschillende baksels, persoonlijke anekdotes, recepten, kunst, geschiedenis en foto’s.

De typografie, illustraties en stijl van het boek bevallen mij ook enorm. Alles klopt met elkaar en de stijl sluit naadloos aan op Regula’s eerdere boeken. Ik geloof dat de ontwerper van het boek, Bruno Vergauwen, ook de echtgenoot van Regula is (wat een gouden combinatie heb je dan!).

Het boek gaat over de baktradities uit de Lage Landen, België staat centraal en ook stukjes uit Nederland en soms Duitsland en Frankrijk worden behandeld.

Wat mij betreft is dit nu al het bakboek van 2023. Het is best gedurfd om dat te roepen als de tweede maand van het jaar net begonnen is :sweat_smile: maar ik kan me niet voorstellen dat er dit jaar een bakboek uitkomt dat Van Wafel Tot Koek overtreft.
Het is echt uniek in zijn soort en wat mij betreft een mustread voor iedereen die geïnteresseerd is in de bakhistorie van (met name) België en Nederland.

33 likes

Zo leuk jouw enthousiasme en dat je gelijk je eerste indrukken over het boek deelt! Ze zouden jou echt ambassadeur van het bakken moeten maken, want jij het altijd enthousiast over te brengen. Door jouw reactie ben ik ook al meteen geïnteresseerd in het boek haha. Heb je al bepaald een recept die je wil gaan proberen?

11 likes

Dit klinkt heel goed! Is het een beetje zoals de boeken van Gaitri Pagrach-Chandra?

4 likes

Foccacia met rozemarijn, knoflook en zeezout!

36 likes

Aww :heart:
Er zijn veel dingen die me aanspreken, maar als eerste wil ik me storten op de wafels denk ik. Ik weet onvoldoende van de verschillen tussen wafels en daar wil ik wat aan doen. :smiley:

@Marquez Ja daar heeft het iets van weg, maar ik vind de schrijfstijl van Regula fijner. Minder droog dan die van Gaitri en de liefde voor de baktradities uit Regula’s eigen cultuur weerklinkt in elke zin.
In haar vorige 2 boeken richtte zich op Engeland maar door de pandemie is ze zich juist gaan richten op haar eigen roots. En daar ben ik heel erg blij om want er zijn nog niet zoveel boeken als deze. Het Belgisch bakboek van Stefan Elias is er natuurlijk, en dat is een prachtig, compleet boek qua recepten, maar daar staat een stuk minder over de geschiedenis in.
De link met kunst vind ik ook erg tof, want ik ben wel geïnteresseerd in kunst maar weet niet altijd alles te duiden. Regula geeft uitleg over een schilderij van Pieter Brueghel de oude en dan zie ik details die ik eerst niet zag.

Ik smul echt van dit soort boeken, het bevat een schat aan informatie zonder dat het droog en saai wordt.

10 likes

Nou echt hoor. Ik ben nu hoogzwanger en al blij als ik m’n boterham kan smeren voor de lunch, maar ik heb zoveel zin om weer wat te bakken straks, met alle inspiratie van hier!

6 likes

@FrauHelga je hebt me geinfluenced om het wafelijzer van de Lidl te kopen. Mag ik vragen welk wafel recept jij gebruikt?

1 like

Haha, wat leuk om te horen!

Sinds ik het wafelijzer heb, heb ik aardig wat recepten getest en deze vinden mijn man, dochter en ik het allerbeste.

Ook lekker om kaneel door te doen. We eten er meestal aardbeien, slagroom, jam of caramelspread van Bonne Maman bij.
Met dit recept heb je een aardige stapel maar ze vriezen goed in, en zijn eenvoudig op te piepen in de oven.

3 likes

Oeh klinkt lekker! Dankjewel

1 like

Oei dat is wel heel veel druk :sweat_smile:
Sorry alvast als iemand teleurgesteld is in het boek, misschien is het goed om het eerst bij de bieb te lenen. Maar ik vind het echt een geweldig boek. :heart:

5 likes

Jaaaa hier kijk ik ook zo naar uit! :heart_eyes:

1 like

Ik heb HHB niet gekeken maar Enzo en zijn boek wel even uit nieuwsgierigheid opgezocht, heeft hij het hele seizoen alleen maar vegan gebakt en toen gewonnen? Wat tof!

2 likes

Ik denk grotendeels wel. Tenminste het lijkt mij dat je de technische opdracht niet vegan kunt doen.

Robert was toen erg enthousiast over deze taart:

1 like

Ik zou ook enthousiast zijn, ziet er heel lekker uit

Ik weet niet of er nog iemand een excuus nodig heeft om vandaag pannenkoeken of crêpes te bakken, maar het is vandaag crêpedag.
Van oorsprong is het eigenlijk Maria Lichtmis en dan worden er traditioneel pannenkoeken gegeten. De vorm en kleur van de pannenkoek verwijzen naar het Licht (Christus).

Normaal doe ik mee aan de traditie, maar dit jaar sla ik over omdat ik me niet zo lekker voel. Man is laat thuis vandaag dus het wordt een eenvoudige pastaschotel die al in de koelkast staat.

8 likes

Hier ook een zieke en niemand heeft zin in pannenkoeken op smaak gemaakt met snot, dus ik sla deze over. Maar als iemand van zijn/haar/hun pannenkoeken af wilt, offer ik mij graag op.

Maar leuk om te weten. Volgens mij staat dit ook in een katholiek bakboek (zalig gebakken) dat ik in de kast heb liggen.

1 like

Klopt! Dat boek heb ik ook, staat heel veel leuks in.

Ik vind het niet heel erg om dit jaar over te slaan, want ik ben niet zo gek op pannenkoeken. :rofl: Maar het is mijn man’s lievelingseten dus voor hem vind ik het wel lullig. Komend weekend een nieuwe poging dan maar. :sweat_smile:

2 likes