Baktopic #3

Aww :heart:
Er zijn veel dingen die me aanspreken, maar als eerste wil ik me storten op de wafels denk ik. Ik weet onvoldoende van de verschillen tussen wafels en daar wil ik wat aan doen. :smiley:

@Marquez Ja daar heeft het iets van weg, maar ik vind de schrijfstijl van Regula fijner. Minder droog dan die van Gaitri en de liefde voor de baktradities uit Regula’s eigen cultuur weerklinkt in elke zin.
In haar vorige 2 boeken richtte zich op Engeland maar door de pandemie is ze zich juist gaan richten op haar eigen roots. En daar ben ik heel erg blij om want er zijn nog niet zoveel boeken als deze. Het Belgisch bakboek van Stefan Elias is er natuurlijk, en dat is een prachtig, compleet boek qua recepten, maar daar staat een stuk minder over de geschiedenis in.
De link met kunst vind ik ook erg tof, want ik ben wel geïnteresseerd in kunst maar weet niet altijd alles te duiden. Regula geeft uitleg over een schilderij van Pieter Brueghel de oude en dan zie ik details die ik eerst niet zag.

Ik smul echt van dit soort boeken, het bevat een schat aan informatie zonder dat het droog en saai wordt.

10 likes

Nou echt hoor. Ik ben nu hoogzwanger en al blij als ik m’n boterham kan smeren voor de lunch, maar ik heb zoveel zin om weer wat te bakken straks, met alle inspiratie van hier!

6 likes

@FrauHelga je hebt me geinfluenced om het wafelijzer van de Lidl te kopen. Mag ik vragen welk wafel recept jij gebruikt?

1 like

Haha, wat leuk om te horen!

Sinds ik het wafelijzer heb, heb ik aardig wat recepten getest en deze vinden mijn man, dochter en ik het allerbeste.

Ook lekker om kaneel door te doen. We eten er meestal aardbeien, slagroom, jam of caramelspread van Bonne Maman bij.
Met dit recept heb je een aardige stapel maar ze vriezen goed in, en zijn eenvoudig op te piepen in de oven.

3 likes

Oeh klinkt lekker! Dankjewel

1 like

Oei dat is wel heel veel druk :sweat_smile:
Sorry alvast als iemand teleurgesteld is in het boek, misschien is het goed om het eerst bij de bieb te lenen. Maar ik vind het echt een geweldig boek. :heart:

5 likes

Jaaaa hier kijk ik ook zo naar uit! :heart_eyes:

1 like

Ik heb HHB niet gekeken maar Enzo en zijn boek wel even uit nieuwsgierigheid opgezocht, heeft hij het hele seizoen alleen maar vegan gebakt en toen gewonnen? Wat tof!

2 likes

Ik denk grotendeels wel. Tenminste het lijkt mij dat je de technische opdracht niet vegan kunt doen.

Robert was toen erg enthousiast over deze taart:

1 like

Ik zou ook enthousiast zijn, ziet er heel lekker uit

Ik weet niet of er nog iemand een excuus nodig heeft om vandaag pannenkoeken of crêpes te bakken, maar het is vandaag crêpedag.
Van oorsprong is het eigenlijk Maria Lichtmis en dan worden er traditioneel pannenkoeken gegeten. De vorm en kleur van de pannenkoek verwijzen naar het Licht (Christus).

Normaal doe ik mee aan de traditie, maar dit jaar sla ik over omdat ik me niet zo lekker voel. Man is laat thuis vandaag dus het wordt een eenvoudige pastaschotel die al in de koelkast staat.

8 likes

Hier ook een zieke en niemand heeft zin in pannenkoeken op smaak gemaakt met snot, dus ik sla deze over. Maar als iemand van zijn/haar/hun pannenkoeken af wilt, offer ik mij graag op.

Maar leuk om te weten. Volgens mij staat dit ook in een katholiek bakboek (zalig gebakken) dat ik in de kast heb liggen.

1 like

Klopt! Dat boek heb ik ook, staat heel veel leuks in.

Ik vind het niet heel erg om dit jaar over te slaan, want ik ben niet zo gek op pannenkoeken. :rofl: Maar het is mijn man’s lievelingseten dus voor hem vind ik het wel lullig. Komend weekend een nieuwe poging dan maar. :sweat_smile:

2 likes

:fearful:

Misschien volgend jaar okonomiyaki proberen. Dat zijn Japanse hartige ‘pannenkoeken’. Misschien vind je die beter te nassen

3 likes

Haha ja ik zat in mijn Timehop te kijken en ik eet ze alleen met kaas / ham / champignons / uien etc. :rofl:
Normaal maak ik een stapel ‘saaie’ voor man en kind, en als die klaar zijn maak ik 2 hartige voor mezelf.

2 likes

Ja eindelijk! Ik ben totaal niet bekend met vegan bakken. Wel van die vegan chocobaksels geproefd maar vind het nooit zo lekker (en áltijd zoveel kokos). Ben door Enzo wel heel nieuwsgierig geworden naar de wereld van vegan bakken en wil het graag uitproberen.

2 likes

Ja wel herkenbaar, maar ik denk dat veel vegan baksels ook zo ultra gezond gemaakt worden. Dadels ipv suiker, of bonen door je brownies enzo. Die vind ik vaak niet zo lekker, terwijl er gewoon heel veel mogelijk is als je wel suiker en een lekkere soort plantaardige boter gebruikt bijvoorbeeld.

6 likes

Ah ja dat zal het dan voornamelijk zijn inderdaad!

2 likes

Avocado’s worden toch soms ook gebruikt in vegan brownies?

Ja vast, ik vind het wss niet lekker