Baktopic #3

Ik heb gisteren dit boek gekocht. Het is zo leuk. Ik ga het denk ik niet veel gebruiken maar word heel vrolijk van het boek.

En ik zag in de boekhandel ook dit boek. Maar geseald. Heeft iemand het? Het is heel dik en kost €40,-. Voor de dikte valt het mee.

5 likes

Het onderste boek heb ik! Alles staat echt stap voor stap met foto uitgelegd. Moet wel zeggen dat ik het eigenlijk nooit gebruik maar ik vind het wel leuk om te hebben. Het bevat voornamelijk echte basis recepten uit de patisserie.

In het verleden heb ik de macarons en crème brulee hieruit gemaakt en die vond ik wel heel erg lekker.

3 likes

Ik heb die onderste ook en sluit me idd aan bij wat @wortel zegt. Ik heb er tot mijn grote schaamte pas een keer iets uit gemaakt

2 likes

Ik heb dit boek gehad maar verkocht. Veel recepten klopten niet die ik gemaakt had. Er zijn veel betere patisserie boeken vind ik.

3 likes

Oh jammer. Welke raadt je dan aan?

Wat mij betreft is Kookschool Patisserie het beste boek! Helaas is hij in het Nederlands alleen nog maar voor woekerprijzen te krijgen. Mocht je Engels geen probleem vinden kun je hem hier bestellen. Het is een heel fijn naslagwerk met alle basisrecepten, er is ook een brood en banket, chocolade en klassieke keuken variant van

2 likes

Die heb ik. Alleen vies geworden.
Nou thanks, een reden die weer open te slaan en de andere te vergeten.

3 likes

Ik ben even aan het rondkijken wat ik voor de derde verjaardag van mijn dochter wil bakken binnenkort. Ben geen heel fanatieke bakker, maar vind zelf gebakken taart altijd wel lekker en leuk om te maken.
Zat nu te denken aan een chocoladetaart en een gebakken cheesecake. Iemand nog een toprecept hiervoor? Of een ander leuk idee natuurlijk.

Net de custardkoekjes voor het eerst gebakken, had daar alles al voor in huis. Wel met margarine ipv roomboter want ik heb nog maar €4 op mn betaalrekening dusja. Echt heel lekker! Zal met roomboter vast nog lekkerder zijn.

7 likes

Ik heb vandaag speculoos babka met crumble gemaakt. Het is recept 26 van de 89 die ik aan het bakken ben uit Dessert Person. Ik heb er al eerder over gepost geloof ik, maar m’n doel is om alle recepten uit het bakboek te maken. Zo leer ik ook recepten, smaken en technieken kennen waar ik anders nooit zo snel voor gekozen zou hebben.

55 likes

Leuk, dat boek heb ik ook liggen. Wat is je favoriet tot nu toe?

Ik vond deze wel een succes qua chocoladetaart:

5 likes

De Banketbakker van Cees Holtkamp. Absoluut fantastisch boek! De recepten zijn helemaal geschreven voor mensen met normale keukenapparaten. Hij maakt ook filmpjes voor op YT (kanaal heet Foodtube) waarin hij alles met normale mixers en met de hand maakt. Heel toegankelijk dus. Mijn favorieten uit het boek zijn de hazelnootschuimtaart en appeltaart. Je houdt ook vaak dingen over bij het bakken en hij vertelt dan ook hoe je die kan gebruiken. Het is dus een boek over de Nederlandse banketbakkerstraditie maar er staan ook veel Franse en Duitse dingen in die in de Nederlandse traditie beland zijn. Kortom, heel toegankelijk en altijd succes!

3 likes

Voor mijn verjaardag wil ik 3 taarten maken en ik heb er al 2 bedacht: passievruchten cheececake en pinda chocolade cheesecake (beide uit koffie ende koeck). Wat zal ik erbij maken? Moet vegan zijn en buiten de koelkast te bewaren zijn. Liever ook zonder mixer en ik vind de smaak belangrijker dan het uiterlijk(daarom ook geen hoge dripcake met botercreme bijvoorbeeld)

2 likes

Ohhh jongens deze baked cheesecake :heart_eyes:
is Zo. Goed. Gelukt!

Niet echt een fotogeniek ding maar jammie OMG.

recept witte chocolade frambozen cheesecake

https://pin.it/47nMUJA

52 likes

Hoezo niet fotogeniek? Die van jou is mooier dan de foto op het recept. De foto is alleen een beetje geel, maar dat heeft te maken met het (gebrek aan natuurlijk) licht en de lampen thuis. Lijkt me lekker, zet ik op mijn lijstje!

5 likes

Ik ga binnenkort ook bakken voor m´n zoontje zijn 2e verjaardag. Ik dacht zelf aan chocoladecake, frangipanetaart (ik maak die van dagelijkse kost) en mss iets van cheesecake. Die hierboven ziet er erg lekker uit, heb ´m meteen opgeslagen.

2 likes

Voor de mensen die moeite hebben om een stevige roomkaas frosting te maken… gebruik monchou en gebruik dit recept:https://www.google.com/amp/s/kerrycooks.com/foolproof-thick-cream-cheese-frosting-recipe/amp/

Je krijgt echt een stevige frosting!
Je moet zo’n blokje monchou gebruiken, philadelphia zit in zo’n kuipje en bevat relatief veel water, vandaar dat frosting dan vaak te lopend wordt

2 likes

@Ovenschaal jaaa deze! Was echt heerlijk :heart: En het recept is zó simpel. @Fredje ik heb ook de triple chocolate cheesecake gemaakt maar die vond ik minder een succes. Heb hem trouwens eerder gewoon in een springvorm gemaakt, die foto staat ook ergens in het topic. Deze in een tulband was een experiment (en bijzonder goed geslaagd).

ps. Vind het stiekem heel leuk dat er zo naar mijn baksel wordt verwezen 🥹 ook al is het niet een eigen recept of extreem bijzonder baksel.

4 likes

Ik dacht eventjes dat het die Ikea condooms waren :smiling_face_with_tear:

28 likes