Baktopic #3

Ik doe niet mee dit keer want ik hem hem al gemaakt (en heb geen keuken meer haha), maar vond hem helemaal niet naar witte chocola smaken. Juist heerlijk aparte smaak, niet te zoet, wel verslavend, vooral warm.

3 likes

Verder allemaal ingrediënten die ik vaak gebruik, basics als bloem en margarine. Dus alleen de chocolade kan nog de boosdoener zijn maar die smaakt koud heel goed.

@Ovenschaal ik heb niets omgerekend, in het recept staat 0,5 gram en op de verpakking van verstegen staat 0,05 gram.

Ik ga het binnenkort toch nog een kans geven, thanks voor het meedenken

1 like

Volgens mij is het een omrekenfout in het recept. Volgens mij moet het 0,05 zijn. Ik heb ‘m dit weekend gemaakt en had bij de toko 0,5 gekocht. Toen dacht ik nog heh dit lijkt wel heeeel veel. Uiteindelijk de helft van dat doosje erbij gedaan (0,25). De saffraan was met deze hoeveelheid overheersend maar vond dat wel heel lekker!

In het recept hoort echt 0,5 gram saffraan. Het is een Zweeds recept en hier worden de zakjes saffraan per 0,5 gram verkocht.

Vergelijkbare recepten:

Kladdkaka med saffran och vit choklad

Saffranskladdkaka med hallongrädde | Köket.se

Saffranskladdkaka | Recept ICA.se

1 like

Ik heb hem nu zo’n 4 keer gemaakt met 0,5 gram (2 zakjes van 0.25 gr saffraan uit marokko) en daarmee smaakt hij sterk naar saffraan maar niet overheersend, je proeft het romige van de chocola er nog goed doorheen.

3 likes

Oh toch wel! Volgende keer eens experimenteren met meer saffraan.

1 like

Meer dan genoeg animo voor bakchallenge 3!
Laten we ‘m maar direct starten. Tot en met maandag 13 maart kan je je wagen aan de kladdkaka!

Het recept van de versie met witte chocolade en saffraan staat in de openingspost onder brownierecepten. Ook heel benieuwd naar andere versies! (Vegan/choco/you name it)

FF-bakkers klaar? Bakken maar!

10 likes

Misschien een domme vraag, maar ik heb nog nooit gekookt/gebakken met saffraan. Gooi je die draadjes gewoon in z’n geheel door het recept? Smelt het dan? :joy:

Ik heb 2 gram gekocht, dus hierna nog genoeg over om andere dingen te maken. Ben heel benieuwd

Toen ik destijds de witte kladdkaka maakte, heb ik de saffraandraadjes eerst fijngestampt en vervolgens geweekt in lauwwarm water. Had ik online ergens gelezen en werkte goed! Overigens had ik maar 0,25g gebruikt (omdat ik niet meer in huis had) en de saffraansmaak was heel duidelijk aanwezig: niet overheersend maar gewoon precies goed.

1 like

Ik heb hem laatst ook gemaakt en had hetzelfde, vond de saffraan echt heel heftig. Heb de taart uiteindelijk ook niet opgegeten. Ik begreep ook niet hoe het kon want ik had er niet veel door gedaan. Ben benieuwd of hij de volgende beter bij je lukt!

Ik had ze er wel gewoon doorheen gegooid, de geur was ook wel echt sterk. Heel mijn koelkast rook ernaar en de smaak was ook vrij aanwezig. Ik had wel echt de aanbevolen hoeveelheid gebruikt (mss zelfs ietsje meer omdat mijne al wat ouder was), maar had wel echt hoge kwaliteit saffraan uit het buitenland gebruikt. Geen idee of daar dus nog verschil tussen zit? Plus ik eet ook vrij gekruid dus eet sowieso dingen die vrij hoog op smaak zijn. Dus ja de smaak was sterk, maar niet op een nare manier zoals te bitter of té iets.

1 like

Ik vind het recept goed klinken maar saffraan is prijzig dan wil ik dat niet verpesten door matige producten. Ik heb het recept daarom nog niet gemaakt. Heb jij nog een speciale witte chocolademerk gebruikt?

Ik gebruik normaal Callebaut chocolate chips als ik chocola wil smelten, maar die was op dus heb gewoon de witte chocola van Albert Heijn gebruikt en die vind ik vaak gewoon prima voor bakken. Wel beetje aangevuld met nog een paar stukken blonde chocola met nootjes van Nestlé omdat ik dat nog had liggen. Ik had zelf ook de gezouten beurre de baratte gebruikt van Le Gall van AH omdat ik die nog had liggen (dus snufje zout weggelaten).

3 likes

Misschien ga ik dan ook voor de zekerheid iets minder saffraan gebruiken om het te testen, want ik hou niet van te aanwezige smaken. En ik heb ook saffraan uit het buitenland :grimacing:

3 likes

Ja dat kan echt prima lijkt me! Ga ik volgende x ook doen uit budgettaire overwegingen :joy:

1 like

Even een tip, je kunt het beslag gewoon proeven om te zien of een smaak overheerst (ja er zitten rauwe eieren in!). Ik maak de witte saffraan kladkakka graag met een snuf kardamon erin. Saffraan en kardamon gaan heel mooi samen, maar geen van beide moet overheersen. Dus ik proef altijd even en kijk dan of er iets moet worden aangepast.

5 likes

Ik maak me eigenlijk niet zo druk om de rauwe eieren, maar meer om de rauwe bloem.

2 likes

Ik ben bezig met verschillende recepten testen voor mijn Paasbaksel. Vanavond de eerste proefronde.

83 likes

Ziet er heel lekker uit! Waarvan zijn de bakjes gemaakt? Is het cake?

Yes! De bakjes met fruit zijn van een simpel vanille beslag volgens dit recept. Alleen heb ik een mascarpone gebruikt ipv slagroom. De bakjes met eitjes zijn met honing amandelsmaak volgens dit recept. De eitjes zijn gewoon simpele chocolaatjes van de supermarkt.

5 likes