Baktopic #3

Koffiekoeken halen bij de bakker? Ons brood is ook veel lekkerder :smiley: Luikse wafel aan een kraam.

Als er ergens een kermis zou zijn, smoutebollen. Lijkt op jullie oliebollen maar véél beter. Je koopt ze ook sowieso met meerdere stuks ipv één :smiley:

2 likes

Waar bewaren jullie meel/bloem/suiker etc in? Ik twijfel of ik weckpotten moet kopen om ze langer te kunnen bewaren. Nu zit alles in de originele verpakking im de kast.

1 like

Ik heb weckpotten en van deze bakken in verschillende maten van mepal, zijn echt fijn.

1 like

@anon3219017 dat is ook hetzelfde. Alleen smoutebollen zijn kleiner (die ik heb gehad iig).

Ik heb het ook in plastic bakken van ikea zitten en in weckpotten. Ik heb een keer beestjes gehad in m’n meel en heb toen al m’n voorraad van alle meel weg moeten gooien. En sowieso vind ik dat alles veel schoner blijft dan meel bewaren in z’n zakken.

1 like

Ik bewaar het gewoon in de verpakking waar het in komt. Anders heb je altijd dat een nieuwe zak weer net niet in de weckpot past en je dus alsnog van die halve beetjes overhoudt

2 likes

Nou ik vind er wel verschil in zitten, maar misschien had ik dan net in Nederland pech. Hier zijn ze idd wel wat kleiner maar worden vaak ook nog in ander vet gebakken.

Heeft iemand wel eens de masterclass van Rutger gevolgd? De volgende is het maken van tartelettes en het lijkt me op zich wel leuk om te volgen, ook om inspiratie op te doen. Maar ik ben dus benieuwd naar ervaringen en of je het echt leerzaam/handig vond?

1 like

Ik wil dit weekend de witte kladdkaka gaan maken en had daarom bij mijn wekelijkse Ah bestelling Saffraan toegevoegd. Had hier al wel gelezen dat het bij de toko beter geprijsd is, maar drukdrukdruk en Verstegen is deze week 1+1 dus ik dacht doe maar gewoon dit. Had er 6 besteld, dus 0,3 gram, leek me wel genoeg voor een eerste test nav de laatste berichtjes hier. Maar toen kwam de bezorger net en zaten er 12 bij ipv 6 :sweat_smile:. Fijne meevaller.

6 likes

Heeft iemand wel eens een ijstaart/ijscake gemaakt? Kun je hem een week in de vriezer bewaren of droogt de cake dan uit?

1 like

Goede deal haha! Dat zijn van die saffraan draadjes toch? Dan zou ik ze lang niet allemaal gebruiken, al die Zweedse recepten gebruiken gemalen saffraan en dat is veel minder sterk van smaak dan die draadjes (die je eerst moet weken).

4 likes

Ik had niet goed gelezen en had het ei wat nodig was om te bestrijken in het recept van mijn kokosboterkoek gedaan. Helemaal chagrijnig want 350 gram aan boter verpest, maar hij is eigenlijk heel lekker. Niet zo stevig/zwaar.

Had net ook voor het eerst stoominjectie gebruikt voor het opwarmen van de worstenbroodjes en hier merkte je ook wel verschil. Het deeg was veel zachter en minder droog. Ben aan de ene kant wel blij dat we extra geld hebben uitgegeven voor een goede oven. Maar ik vind stoom gebruiken best veel tijd(=stroom) kosten qua schoonmaken. Eerst 10 minuten spoelen en daarna nog ± 10 minuten nadrogen. Hoe doen andere dit? Ben bang als ik het niet doe er verstoppingen en roestvlekken in komen.

1 like

Ik heb het lidl wafelijzer gekocht (die met de hartjes) dus morgen maar eens uit proberen. Wil er vanilleijs en warme kersen bij doen.

6 likes

Voor wie er in Amsterdam woont, en wel eens langs de Rozengracht komt: saffraan verkrijgbaar bij de Roosmarket. 6 euro voor 1 gram, 12 euro voor 3 gram. Alleen draadjes, geen poeder. Is niet goed, zegt de Iraanse eigenaar. :biggrin:

4 likes

Hi! Baknewbie hier met een vraagje. Ik wil de chiffoncake van Mercedes uit heel holland bakt bakken. Maar ik heb niet zo’n chiffonvorm. Kan ik het beslag voor zo’n cake ook in een normale springvorm doen? :sweat_smile:

1 like

@FrauHelga ik heb net met nettie’s beslag wat wafels gebakken als “test” maar vind ze een tikkeltje aan de droge kant. In nettie’s beslag gebruik je 250 ml melk en 500 gram bloem, terwijl ik op internet ook recepten tegen kom waarbij het aantal ml gelijk is aan het aantal gram bloem. Vind jij ze niet aan de droge kant? Denk dat ik straks iets extra melk door de rest van het beslag meng.

Heb ze trouwens 3,5 minuut op stand 3 gebakken. Stand 4 ging voor m’n gevoel te snel, dan was de buitenkant al donker maar binnen in het beslag nog nat. Wellicht dat ik nog kan proberen om ze 3 minuten te bakken op stand 3.

1 like

Ik kende hem nog niet, ziet er leuk uit! Dat moet prima lukken in een springvorm hoor :smile:

2 likes

Nee ik vind ze niet droog maar juist precies goed qua textuur.

1 like

Ik heb ze ook weleens gemaakt en vond ze ook niet droog.

1 like