Baktopic #3

@FrauHelga @morange en wat voor melk gebruiken jullie? Halfvolle of volle melk?

1 like

Volle melk

3 likes

Ik gebruik ook volle melk.

3 likes

Dan denk ik dat daar misschien het verschil in zit. Toen ik het beslag maakte dacht ik al, met volle melk is de smaak waarschijnlijk beter. Maar gisteren met de boodschappen zo snel niet aan gedacht. Dan maak ik ze de volgende keer met volle melk.

1 like

Heeft iemand een makkelijk maar succesvol recept voor iets lekkers zonder tarwe? Ik ben niet zo’n bakker, maar binnenkort heb ik een feestje waar iemand komt die een tarweallergie heeft. Ze klaagt altijd dat glutenvrije dingen zo droog zijn en dat ze dat jammer vindt, dus wil echt iets lekkers voor haar maken.

Weet hier iemand of ik gewone bloem met gist kan vervangen door zelfrijzende bloem?
Ik wil graag cinnamon rolls maken maar hen geen gist in huis

1 like

Ik heb het wel eens in een bakvorm gedaan en dat ging prima. Niet zoals het hoort, maar de smaak was goed :smile:

2 likes

Gist heeft een andere werking dan bakpoeder (= zelfrijzend bakmeel), dus de structuur zal sowieso anders worden. Ik denk ook dat je minder ‘broodsmaak’ krijgt, omdat dat voor mij typisch zo’n gistsmaakje is

5 likes

Nee dat zou ik niet doen. Je hebt wel echt gist nodig.

3 likes

Ik heb een perziktaart gebakken (op z’n kop) en de bodem was gaar, maar nadat ik hem omgedraaid heb en uit de bakvorm heb gehaald blijkt dat de binnenkant niet helemaal gaar is. Zou je die nog terug in de oven kunnen zetten?

7 likes

De cake is denk ik al helemaal afgekoeld? Zo ja, dan kun je hem helaas niet meer terug in de oven zetten.

Vandaag een citroencake met blauw bessen gemaakt. Qua smaak heel goed, maar wel beetje vettig. Dus misschien volgende keer iets minder boter.

34 likes

Oeeeh welk recept heb je gebruikt? Dit is in de nordic ware charlotte vorm toch? Die staat hier ook in de kast.

Ja inmiddels wel afgekoeld. Had het anders wel gekund? Maar dan niet meer in de vorm toch? Omdat ie op z’n kop gebakken is.

1 like

Had je denk ik alleen kunnen doen als je een minuut na het eruit halen dit had ontdekt, inderdaad niet als je hem al uit de vorm hebt en afgekoeld is

3 likes

Inderdaad wat Druppels ook zegt. Het had nog gekund als je hij net uit de vorm was en nog niet volledig afgekoeld. Al is het hiermee misschien lastiger om de cake weer terug in de vorm te krijgen. Heb je met een satéprikker getest of de cake gaar was? Anders kun je dat volgende keer doen om zeker te weten dat het gaar is.

@Chesirecat inderdaad de Charlotte van Nordic Ware! En het is het recept van Rutger: Citroencake met blauwe bessen recept
De verhoudingen heb ik aangepast aan de inhoudsmaat van de vorm naar 200 gram bloem, 200 gram suiker, 200 gram boter en 4 eieren.

2 likes

Er is iets misgegaan met het maken van mijn kladkakka, maar ben er nog niet achter wat. Misschien de ingredienten toch niet goed afgewogen. Heb er extra ei en boter in gedaan. Op hoop van zegen dan maar :sweat_smile:

2 likes

Het was alleen geen cake haha, het was een perzik crumble taartje, met meer een soort sloffenbodem. De prikker heb ik idd niet gebruikt, daar heb ik niet aan gedacht omdat ie ook zo laag is (3cm hoog) dat ik dacht dat ie gaar zou zijn omdat de bodem wel goed gaar was. Laat hem de volgende keer wat langer bakken, zou niet weten hoe ik hem terug in de vorm moet krijgen :sweat_smile::see_no_evil:

1 like

Een vriendin van me heeft deze laatst gemaakt! Wel veel werk maar wel van oorsprong gluten/tarwe vrij

1 like

Maar wat gebeurt er dan als je het toch weer in de oven doet? Ik snap dat het garingsproces dan niet goed gaat maar als je het nu niet kan eten kan je het net zo goed proberen en dan wordt de structuur misschien gek maar wel eetbaar misschien?

1 like

Avondlicht, maar het is uiteindelijk niet goed gelukt. En hij is ook niet zo lekker :sweat_smile:

1 like