Ben je weer in de tk maxx
Hahahahaha precies waar ik aan dacht
Ik heb er 2 brood vormen van, ben er tevreden mee!
Ik ben verslaafd
Merken jullie veel verschil als jullie een vanillestokje vervangen door vanille extract in een recept? Die stokjes zijn zo ontiegelijk duur
Ìk doe dat regelmatig! Heb wel ‘dure’ vanille extract van de sligro, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik verschil proef. Heb gewoon vaak geen vanillestokje meer in huis, of ze zijn net op als ik boodschappen doe, en dan heb ik geen zin in die extra moeite. Al denk ik wel dat het verschil maakt als je ook echt goede kwaliteit vanillestokjes hebt?
Dat hangt enorm van het recept af. Ik gebruik natuurlijke vanille in banketbakkersroom of pudding. Overal waar je de puntjes in kunt zien zitten, zeg maar. Maar niet in koekjes of cakedeeg, daar is extract weer prima voor. Ik heb trouwens dure stokjes gekocht, en een klein flesje wodka. En steeds als ik zo’n stokje gebruik, zelfs als ik het stokje mee kook in de melk, dan spoel ik 'm na gebruik even af en doe 'm in de wodka. Inmiddels is mijn pot vrij vol, vrij donker en heerlijk op smaak en gebruik ik als extract. Ik heb wel een eerste duur stokje ongebruikt erin gedaan, om het extract op smaak te brengen.
Ik koop de stokjes trouwens per 5 bij Delicious Vanille en dat is goedkoper dan zo’n zielig uitgedroogd taai ding van de supermarkt.
Boterkoek meets speculaas! Speculaaskruiden toegevoegd, lichte basterdsuiker ipv witte basterdsuiker en amandelschaafsel bovenop. Recept is van eefkooktzo maar de hoeveelheid speculaaskruiden heb ik wel verdubbeld
r
In madeleines gaat het om! En handige tip van die per 5 dankje
Deden mensen nog mee met de bakchallenge?
Oh ik heb wel saffraan gekocht, maar verder nog geen tijd gevonden! Ik ga wel deze week aan de slag denk ik!
Sinaasappel, honing, saffraan madeleines van Ottolenghi.
Ik vond ze lekker! Alleen jammer dat je de vorm niet echt goed terugziet

Volgende keer zou ik iets meer saffraan doen voor de smaak dan de 5 draadjes die stonden aangegeven en ik denk dat oranjebloesemwater erdoor ook heerlijk zou zijn!
Oh nooo helemaal niet meer aan gedacht terwijl ik gisteren wel gebakken heb (een simpele notencake).
Momenteel lukt het even niet (ziek kind en deadlines op het werk) en aan het eind van de week heb ik 3 bestellingen om te bakken. Misschien tussen de bedrijven door nog.
Ik heb m gebakken, maar heb er geen foto’s van gemaakt. Hij was heerlijk!
Het is mij ook niet gelukt ivm met klussen. Kan niet wachten tot we klaar zijn, dan heb ik eindelijk weer tijd (en een nieuwe keuken!) om te bakken.
Ik had hem afgelopen weekend willen maken maar het bezoek belde af, ik maak hem komend weekend!
Laten we ‘m nog 1 a 2 weken doorlopen!
Ik heb net voor het eerst honeycomb proberen te maken. Maar ik vind het teveel naar de bakingsoda smaken? Volgens mij komt dat op halve grammen nauwkeurig ofzo? En hij blijft ook niet enorm luchtig als hij gedroogd is.
Ik had een recept zonder water maar dan wilde de suiker niet smelten/koken dus toch klein beetje water bij gedaan (dat stond in een ander recept wel) heeft iemand de tip? Want ik vond het best moeilijk allemaal qua techniek. En mag je bijvoorbeeld wel een metalen lepel gebruiken om te roeren aan het begin? / garde om te kloppen.
Welk recept heb je aangehouden? Hij wordt wel iets platter tijdens het drogen, maar het hoort wel luchtig te blijven. Ik doe altijd deze en dat gaat prima:
40 ml water
65 ml honing
2 tl baking soda
250 gram suiker
BEREIDING
- Bekleed een bakplaat met bakpapier.
- Doe het water, honing en suiker in een steelpan en breng aan de kook.
- Laat doorkoken tot het mengsel 150 graden Celsius heeft bereikt, dit meet je met een keuken- of suikerthermometer.
- Haal de pan van het vuur en voeg de baksoda al roerende met een garde toe. Het mengsel zal nu behoorlijk gaan schuimen, meng even tot het een samenhangend geheel is en stort het dan op de bakplaat.
- Je kunt nu eventueel een beetje schudden met de bakplaat om het mengsel gelijkmatig te verdelen. Laat de honeycomb opdrogen aan de lucht en breek het in stukken.