Baktopic #3

Appeltaart nog denk ik? Wel hele leuke blikken!

4 likes

Welk recept gebruik jij? Ik zie het niet staan in de 1e post, dus misschien kan die hier een plekje krijgen?

1 like

Oh, leuk, dan ga ik dat eens proberen deze week. Laat je weten als ik heb gemaakt en geproefd.
Jij blijft er dus een paar dagen vanaf? En laat je hem wel afkoelen, of doe je dat in ook al in plastic folie? En doe je er ook nog wat in aan gekonfijte vruchten of parelsuiker bovenop?

1 like

Die blauwe is wel heel gaaf.
Ik ben nog steeds blij met mijn aankoop. En je hebt gelijk een paar jaar ideetjes voor aanvullingen. Recent heb ik de glazen kom erbij en dat maakt me nog iedere dag blij.

1 like

Heb je een foto van jouwe in het echt? Vind hem op fotoms wat groffer ogen ofzo dN de kitchenaid, Ik vind de kitchenaid gewoon o’n mooi model ook!

Het oog wil ook wat! Maar KA is niet per se overdonderend qua resultaten hoor. Heb zelf eentje omdat ik m kon krijgen via vorige baan en ja, ik vond m ook erg mooi. Maar weet ook van een aantal ervaren bakkers dat ze liever met KW werken.

1 like

Mijn brood bak hoekje

10 likes

Áls ik een kenwood zou nemen wil ik dan weer diegene met zo’n ingebouwde weegschaal en die is dan weer duurder :joy: maar lijkt me heel chill

Mijn bakvormen uit Amerika zijn bezorgd. :smiling_face_with_three_hearts: :heart_eyes: En ze zijn zo mooi in het echt!

Het zijn oudere vormen. Voor wie de namen interessant vindt:
Rechtsachter is Wilton Ultra Bake Flower uit 2003.
Linksachter is ook een Wilton, uit de Dimensions-lijn. Of deze een specifieke naam heeft, weet ik nog niet, en ook niet hoe oud deze is.

Vooraan staat de Anolon Musical Note. Een van origine zeer voordelige tulbandvorm, maar in kleine oplage geproduceerd en zeer gewild onder tulbandvormverzamelaars. Dat ik de vorm ooit op de kop zou tikken had ik niet voor mogelijk geacht, omdat veel verkopers bizar hoge prijzen vragen. 100$ is geen ongewone prijs. En als ze ongebruikt zijn vragen verkopers er zo 150$ voor. Nou dat had ik er niet voor over, en dat heb ik ook zeker niet betaald. :rofl: Erg veel mazzel dus! De Anolon zat zelfs nog in de verpakking en is ongebruikt. New old stock. Hoe oud de vorm precies is, weet ik niet, maar ik heb begrepen dat de vorm in 2009 al bestond.

Ik ben gek op geometrische, symmetrische, abstracte bakvormen dus deze passen helemaal in mijn straatje. Vooral de 2 achterste vormen vind ik fantastisch. Ze zijn allemaal ‘retired’ en worden niet meer nieuw geproduceerd.
Wat wel regelmatig gebeurt, is dat vormen door een ander merk overgenomen worden en nieuw worden geproduceerd. Dat is met in ieder geval met 1 tulbandvorm uit de Wilton Dimensions-lijn gebeurd, die wordt nu geproduceerd door Dr. Oetker. Ook Birkmann heeft recent een baklijn uitgebracht met cakevormen die deels uit oudere collecties komen van andere merken.

Wellicht worden de vormen dus ooit hergebruikt. Voor wie daar niet op wil wachten: maak op eBay een zoekopdracht aan met het model dat je zoekt en wie weet heb je ook geluk.

49 likes

Wauw wat een mooie vormen! Al enig idee wat je er als eerste mee gaat maken?

1 like

Als ik een nieuwe vorm voor het eerst gebruik, maak ik meestal een simpele viervierdencake. Als er dan iets fout gaat, kan ik uitsluiten dat het aan het recept ligt. Sommige bakvormen zijn wat lastiger met de cake uit de bakvorm verwijderen. Met Nordic Ware is dat eigenlijk nooit nodig omdat die anti-aanbaklaag dik in orde is, maar van deze merken weet ik dat niet. Met Wilton heb ik met nieuwere vormen wel goede ervaringen dus ik denk dat het wel goed zit.

Verder heb ik recent een Oostenrijks bakboek gekocht dat specifiek over tulbanden gaat:

Daar staan veel leuke recepten in die ik wil proberen. Ik heb nog wat Duitse Eierlikör staan, en er staan meerdere recepten in het boek waar Eierlikör in gaat. :smiley: Het is een heerlijk degelijk en toegankelijk boek. Wel weinig foto’s helaas, maar Susi heeft een bakgroep op Facebook waar honderden foto’s in staan dus die zijn eenvoudig op te zoeken.

En ik wil graag nog deze kersentulband van Enie van de Meiklokjes en Carolin Strothe maken:

De vorm linksachter is wat kleiner dan een gemiddelde tulbandvorm dus ik denk dat die wel geschikt is voor de kersentulband.
Het probleem is alleen wel dat ik momenteel behoorlijk druk ben met van alles en nog wat, en dat bakken er dus even bij inschiet. :sweat_smile:

8 likes

Gugelhupf is bij deze wel mijn nieuwe lievelingswoord, zo vrolijk.

Ik ga voor de (verlate) verjaardag van mijn zoontje dit weekend (onder andere) een chocoladetulband bakken, een eenvoudig recept van AH, tenzij er iemand nog een absolute aanrader heeft?

2 likes

100 ipv 115 gram pure choco in Rutgers ultieme brownies, is dat ok? Of te veel verschil omdat zijn recepten altijd precies goed zijn. Wat denken jullie?

1 like

Och Enie van de Meiklokjes wat grappig om die hier te zien. Die deed vroeger op de duitse tv een jeugdprogramma, Bravo Tv volgens mij? Vond haar zo stoer toen met haar kapsels en kleren. Wist niet dat ze tegenwoordig aan het bakken geslagen was. Leuk!

2 likes

Geen probleem!

1 like

Geen probleem inderdaad!

2 likes

Iemand een lekker sticky toffee pudding recept?

Hier gemaakt, was heerlijk!

4 likes

Hier ook groot fan van dit recept!

Oke volgens mij is mijn beslag geschift maar het zit al op de bodem :smiling_face_with_tear: Heb de choco wel gewoon laten afkoelen maar er zitten een beetje klontjes in. Het smaakt wel gewoon prima denk ik? Hoe weet ik zeker dat het geschift is? Help, zo zonde om weg te gooien

1 like