Baktopic #3

Schiften gebeurt meestal als de ingrediënten teveel van temperatuur verschillen. Dan kan het beslag vlokkerig / klonterig worden. Het wisselt per baksel hoe erg dat is. Ik heb weleens geschift cakebeslag (doordat de boter nog iets te koud was) gewoon in de vorm gedaan en afgebakken, en die cake was prima.
Deze taart ken ik niet, maar ik verwacht dat het alleen iets met de textuur doet. Oneetbaar zal het niet worden denk ik hoor!

3 likes

Oh wauw, deze lijkt absoluut echt! Het merkje zit op de juiste plek, de kleur is goed, de afwerking ook. Dit lijkt me een echte Nordic Ware, maar 100% garantie kan ik niet geven omdat de foto klein is. Maar voor 9 euro zou ik de gok durven nemen en ab-so-luut toehappen!

Ter vergelijking:

4 likes

Wat een vondst joh! Echt bizar goedkoop. Als ie echt nooit gebruikt is, is dit de deal van de eeuw. Ik hoop dat ze je bod accepteert!

Vaak kan je aan een vorm wel zien of het echt Nordic Ware is of niet, door het merkje, de stevige rand, de kleur, en het ophanggaatje inderdaad. Soms zijn ook de posities van de mini-vormen verwisseld bij knock-offs. En aan het gewicht kan je het meestal wel voelen, Nordic Ware is over het algemeen wat zwaarder. Maar met een foto is voelen lastig natuurlijk. :sweat_smile:
Deze vorm is volgens mij op dit moment niet nieuw verkrijgbaar in de winkels. Er is wel een andere quartet-bundtvorm momenteel maar die heeft andere minivormen.

Ik voel me nu wel de Emiel Aardewerk van het baktopic. :rofl:

35 likes

Ik snap je helemaal, en zou bij wijze van spreken al de voordeur in de gaten houden. :rofl:
In Amerikaanse bakgroepen lees ik het ook weleens, dat mensen bij de kringloop of een garage sale een NW-vorm vinden voor een prikkie. Of een zeldzame bakvorm die niet meer gemaakt wordt. Soms weten mensen echt niet wat ze verkopen, omdat ze het bijvoorbeeld geërfd hebben. Als je dan die prijzen vergelijkt met de huidige prijzen in Nederland, dan kan ik best weleens een beetje jaloers zijn op het aanbod daar. Zulke extreem goede deals heb ik nog nooit gehad, maar de Amerikaanse bakvormen die ik afgelopen week binnenkreeg waren wel voordelig. Daarvan heb ik ook het idee dat de verkoopster niet wist dat ze zeldzaam waren dus dat was mazzel.

Op dit moment ben ik ook aan het bakken! Er viel een afspraak uit vanavond, en ik had nog sinaasappels over waar ik iets mee wilde. Het is de Madeira cake van Donna Hay geworden. Geen idee of het wat is, want ik heb deze nooit eerder gemaakt, maar ik had toevallig alle ingrediënten in huis. Ik had ook even geen zin in veel vaat, en de ingrediënten voor deze cake konden gewoon in 1 kom en een simpele garde was genoeg om het goed te kunnen mixen. De KitchenAid had dus vrij vanavond. :smiley: De cake is nog niet klaar, als 'ie goed uit de vorm komt zal ik een plaatje posten.

4 likes

Ik heb een paar maanden geleden ook een nordic ware bakvorm in de kringloop gevonden voor 5 euro. Hij lag ook helemaal achteraf in een hoekje dus was echt geluk.

4 likes

Dat ken ik, als er hier iets mislukt ben ik niet te genieten. Dit idee:

Alleen ben ik iets te zuinig op mijn spulletjes om er mee te gaan gooien, maar de behoefte is er dan wel. :smiling_face_with_tear:
Toch is het zo dat ik van mijn mislukkingen in de keuken veruit het meest heb geleerd. Meer dan van de dingen die goed gingen. Op het moment zelf is het héél rot maar het is dan vaak wel een les die ik me jaren later nog kan herinneren.

Mijn cake(je) is gelukt! Hij is wat lager dan ik gehoopt had, het beslag leek een heleboel maar eenmaal in de vorm viel het toch mee. Hij kwam goed uit de vorm, morgen zal ik bij daglicht even een foto maken.

3 likes

Is het wel een ‘vochtige kruidcake’? In mijn herinnering moet de pudding/cake zelfs zonder saus een beetje sticky zijn

Madeira cake van Donna Hay. Het glazuur heb ik niet met water gemaakt, maar met een paar lepeltjes vers geperst sinaasappelsap. Het glazuur had iets dikker gemogen, maar dat maakt me niet zoveel uit. De vorm die ik gebruikte is deze Floral van Dr. Oetker.
Dit is overigens een opnieuw uitgebrachte vorm, oorspronkelijk heette deze vorm ‘Belle’ en was 'ie uitgebracht door Wilton.

De cake is heel mals, ietwat spekkig en smeuïg. Het idee van extra virgin olijfolie in een zoete cake klinkt misschien wat gek, maar het werkt uitstekend. Je proeft de olijfolie niet terug als de cake eenmaal is gebakken. Olie is ideaal als je een keer wil bakken, en geen roomboter hebt (of als je niet wil wachten tot de roomboter op kamertemperatuur is).
De sinaasappelsmaak komt goed door maar is niet overheersend. Volgens mijn man is het een echte door-eet-cake, maar hij is dan ook heel gek op cake èn citrusvruchten. Wat mij betreft is dit recept een aanrader.

34 likes

Ziet er lekker uit! Volgens mij komt het deels door de griekse yoghurt dat het zo mals is haha…

Mooie vorm ook en handig dat er veel ‘ruimte’ is voor het glazuur, jammer dat ie wel 50 euro is

1 like

Ik heb nog geen 26€ betaald! Via deze webshop kan je spaarpunten van Dr. Oetker inleveren die op elke verpakking zitten van hun bakmixen. Ik heb een zus die fan is van de kwarktaarten van Dr. Oetker maar verder geen bakliefhebber is, en ik mocht haar punten hebben.

3 likes

Daar zijn die punten dus voor🤣 ga vanaf nu dan maar ook een poging wagen haha

3 likes

Ik vond hem wel lekker sticky, misschien idd wat korter in de oven.

1 like

Ik had de dadels met de staafmixer glad gepureerd.
Om de cake nog smeuïger te maken kun je twee lepels jus over de cake gieten wanneer deze net uit de oven komt, dan wordt de saus nog beter opgenomen (gaatjes prikken hoeft dan niet). Eventueel zet je hem nog enkele minuten terug te oven in. Heb ik van laura’s bakery, misschien heb je er nog wat aan

3 likes

Raspberry + white chocolate cupcakes van cupcake jemma.

18 likes

Mag ik even een domme vraag stellen?
Zouden jullie een cheesecake en tulband cake samen bakken? Moeten beiden 1u op 170° (hetelucht), en ik zou de cheesecake onderaan zetten. Of toch beter 1 voor 1 en beide bovenaan?

2 likes

Nee niet doen! De cheesecake heeft een vochtige omgeving nodig en je gewone cake/tulband juist niet! Ik zou eerst je cheesecake bakken (met een schaal met water onderin) zodat die tijd heeft om af te koelen/op te stijven. Daarna je tulband :relieved:

5 likes

Oh super, dank je wel! Dan ga ik het zo doen, mét schaal water (wist ik nog niet, eerste keer cheesecake).
Beiden zijn voor morgen, dus de cheesecake kan een nachtje opstijven.

2 likes

Ziet er nog lekkerder uit op zo’n leuk bord.

1 like

:blue_heart:

Dit bord is niet zo groot dus hij kan niet voor alle cakes, maar nu dit cakeje wat kleiner uitviel dan verwacht mocht het bord weer de servieskast uit.
Het is deze van Bitossi:

22 likes

Deel twee van mijn cursus, wrijfdeeg! (Spritsen). De drie klassieke vormen, een met hazelnootpuree en de Utrechtse.

48 likes