Baktopic #3

Ik wilde de rabarber custard cake maken maar kan nergens rabarber vinden. Ik heb wel bloedsinaasappel in huis, maar dat lijkt mij te vloeibaar om 1 op 1 te vervangen. Hoe zou ik t beste kunnen aanpakken?
Recept staat in de beginpost en hier;

Ik zou de cake volgens recept maken, en de sinasappels à vif snijden, dus in mooie partjes zonder velletje. Vang al het vocht op dat je onderweg verliest en gebruik dat waar het recept vraagt om het sap dat uit de rabarber komt. Je kunt de partjes lichtjes bestrooien met suiker, maar dat hoeft niet.
Volg het recept en leg de plakjes op de plek waar je de rabarber zou leggen. Qua vocht komt dat wel goed, want gekookte rabarber is ook heel vochtig.
Ben benieuwd naar het resultaat! Lekker recept.

3 likes

Ah heel fijn! Ga het vanavond of morgenochtend proberen en laat je weten hoe het smaakt :grin:

4 likes

Mmm met chocolade :drooling_face: Zo leuk dat je hier deelt wat je maakt tijdens je cursus!

2 likes

@FrauHelga het was toch goed gekomen met de mango monchoutaart! Aanrader wel dus :partying_face:

1 like

Deze kunnen zo in de etalage van de bakker, prachtig zijn ze!
Moest je hard knijpen tijdens het spuiten van de spritsen of heb je nog tips om dat makkelijker te maken?
Nu ik wat ouder word merk ik dat de kracht in mijn handen minder wordt en dat weerhoudt me ervan om nog spritsen te maken. Vroeger heb ik ze wel gemaakt.

@Portugal Wat goed om te horen! Fijn dat de taart gelukt is. :blush:

3 likes

Wat een mazzel zeg, echt een hele fijne vondst dit. :smiley:

2 likes

Vooral de hazelnootspritsen waren heel makkelijk op te spuiten, door de puree die door het deeg heen zat werd de massa iets zachter en ging dat heel makkelijk. De reguliere spritsen zijn prima te doen en de Utrechtse zijn wel wat lastiger. Dat deeg is iets steviger.

Je moet er echt voor zorgen dat je de boter heeel zacht klopt in het begin. Dus je boter en suiker samen moeten zo zacht en luchtig zijn dat het haast lijkt op een bodycrème. Als je het met een machine doet kun je de boter/suiker ook nog zacht maken met een föhn of crème brûlée brander. Pas dan weet je dat het opspuiten wel gaat lukken, als het nog te stevig is en je het deeg af gaat maken wordt het wel lastig. Verder is het ook aan te raden om een stevigere spuitzak te gebruiken bij de Utrechtse. In de bakkerij hangen ook meerdere soorten spuitzakken met een verschillende stevigheid.

Voor de Utrechtse mochten we deze machine gebruiken, echt heerlijk haha

7 likes

Ik heb een bakvorm voor mini tulbandjes (geen merk). Hoe kan ik de baktijd van een recept voor een grote tulband aanpassen?

2 likes

Hangt een beetje af van de grootte, van je oven en het recept. Zijn het minitulbandjes ter grootte van een golfbal of meer richting een cupcake?

Als een gewone tulband 60 minuten moet bakken, hou ik bij kleinere tulbandjes meestal 18-25 minuten aan. Na een kwartier zou ik gaan checken met een satéprikker, en dan steeds 1-2 minuutjes baktijd verlengen als ze nog niet klaar zijn.

3 likes

Kan van het recept afhangen hoor, dat de definitie iets meer of minder is. Ik vind ze alsnog heel erg mooi en goed gelukt! Heb je nu bloem en boter gedaan?
Een paar keer tikken met de vorm op het aanrecht voor hij de oven in gaat, kan ook helpen, dan sla je wat luchtbelletjes er uit.

2 likes

Wat een onwijs leuke tegeltjes heb je! Heel gezellig.

3 likes

Glutenvrije rijstevlaai! Van oh my pie.

29 likes

Hij viel een beetje tegen helaas. Ik vermoed dat ik te weinig sinaasappel heb gebruikt, want toen ik het eerder eens met rabarber maakte smaakte het wel heel goed.

Mijn eerste Red Velvet en hij is heerlijk :drooling_face:

67 likes

Nouuu wat een schattige mini-cakes!
Ook leuk om met je dochter te doen.

3 likes

door jou zit ik nu ook echt serieus te kijken naar zo’n cursus, wat ontzettend leuk!

2 likes

Ziet er heerlijk uit! Welk recept heb je gebruikt?

Voor de NW fans. Niet zo’n goede deal als @Ovenschaal maar toch een goede deal.

6 likes

Opnieuw de brownies van Rutger gebakken maar met minder suiker en 85% chocola - en een godsvermogen aan Cadbury crème eggs maar het resultaat mag er wezen:

30 likes