Baktopic #3

Vanochtend tompoucen gemaakt, met de banketbakkersroom mix van de ah. Liep helemaal uit. Lekker waren ze wel, om blind van te genieten. Iemand die weet wat ik fout gedaan heb? Ik heb toen het mislukte nog extra lang geklopt, extra poeder erbij, langer in de koelkast maar niks werkte. :woman_shrugging: Zoontje zei nog: mijn tompouce stroomt weg :rofl:

1 like

Over je eerste vraag; ik sta wekelijks bij vrienden/familie/buren op de stoep met een doosje gebak haha.

Weet je nog wat er in de mix zit en welke stappen je hebt doorlopen?

Ik heb het banketbakkerspoeder met (koude) melk geklopt. Daarna een halfuurtje in de koelkast laten opstijven. Toen wou ik gaan vullen, maar het dreef eerder weg.

Wat een gek spul zeg. Werd het dan wel mooi stevig bij het opkloppen? Dat klinkt zo tegenstrijdig met melk.

1 like

Sorry, ik kan je vraag niet beantwoorden van je pakje. Maar voor volgende keer is dit een makkelijk recept voor banketbakkersroom, die bij mij nog nooit is misgegaan. Je gebruikt er custardpoeder voor. Maar maizena kan ook goed (dan wordt het witter, en doe je er een beetje vanille extract bij voor de vanille smaak of echte vanille van een stokje). Succes gegarandeerd.

3 likes

Nee ook niet echt sticky, niet droog maar niet sticky
Volgende x ander recept

1 like

Ik ben gister aan deze lemon curd koekjes begonnen. De lemon curd is al gemaakt (ik heb al jaren niet meer zelf lemon curd gemaakt en ik was even vergeten hoe lekker het was) en vanavond ga ik aan de slag met de koekjes. Heb er zin innnn

8 likes

Oehhh zo lekker!

Ik had afgelopen weekend deze gemaakt: Lemon curd koekjes (koekbakjes) - Laura's Bakery

Ook met zelfgemaakte lemon curd. Had de neiging om dat gewoon puur met een lepel allemaal op te eten hahaha.

1 like

Oh, die zien er heerlijk uit! Was het erg veel werk?
Ik heb ook wel is lemon curd gemaakt puur om het op dingen te smeren, haha. Lemon curd en eierkoeken vind ik echt een goede combinatie

1 like

Jaa zelfgemaakte lemon curd is zoo lekker! Ik smeer dat ook altijd overal op, croissants, scones, koekjes, alles. Love it.

Ik ga vandaag de custard koekjes bakken en de citroenkoekjes met witte chocolade die @Neverfull laatst deelde. Ik was zondag uitgerekend dus hopelijk komt de baby snel zodat ik deze koekjes aan mijn visite kan geven. :slight_smile:

In de vriezer ligt het koekdeeg van de forum bruine boter pecankoekjes. Die had ik vorige week gemaakt. Ook zo lekker met die bruine boter.

2 likes

Helemaal niet veel werk! Je hebt alleen wel een mini muffin vorm nodig voor het recept.

Edit: en het deeg moet een uurtje rusten

2 likes

Iemand ervaring met deze?

1 like

Ik ga later dit jaar naar de VS voor werk. Wat is qua bakspullen echt een aanrader om daar te kopen?

Heeft iemand het recept van die annabellas brown sugar chocolate chip pecan cookies nog? Want de site werkt niet meer!

1 like

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:X1nXoAZAeAQJ:https://annabellas.nl/2021/10/30/bruine-boter-pecan-koekjes/&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Lang leve Cache!

1 like

Danku!

2 likes

Ja! Een heel leuk en veelzijdig bakboek, maar er zijn 2 minpuntjes wat mij betreft:

• Je moet aardig wat bakervaring hebben, het merendeel van de recepten is niet voor de beginnende bakker.
  • De ingrediënten zijn soms wat lastig te vinden. Daar kan Francis niks aan doen, het is nu eenmaal een Indisch bakboek. Maar hou er rekening mee dat als je niet dichtbij een toko of Amazing Oriëntal woont, het wat lastiger kan zijn om bepaalde ingrediënten te vinden.

Ik vind het een heel gaaf boek maar bij twijfel zou ik het eerst bij de bieb lenen. Mocht je een specifiek recept zoeken, mag je me ook PB’en hoor!

@itakepictures Heb je even :sweat_smile: Ik ben nog nooit in de VS geweest maar heb wel aardig wat geïmporteerd of mee laten nemen door mijn man, die er soms voor werk is.

• Nordic Ware bakspullen zijn daar goedkoper dan in Europa, en de VS loopt uiteraard voor qua producten. De Pirouette is nu nog een Williams-Sonoma-exclusive, om maar iets te noemen.
  • USA Pan heeft prachtige bakvormen van uitstekende, stevige kwaliteit. Mijn favoriet is de fluted cupcake pan.
  • Tijdschriften van Bake From Scratch.
  • Maatlepels en maatcups.
  • Bakingrediënten. Met name morsels van Nestlé Toll House. Ik kan de espresso morsels, butterscotch en peanut butter aanbevelen. De espresso is mijn favoriet, geeft een lekker koffiesmaakje aan koekjes. Ook Reese’s en M&M’s hebben vaak leuke smaakjes die we hier niet hebben, die het goed doen in brownies en koekjes.
  • Mocht je vaak koekjes bakken, dan zijn cookie scoops handig. Je kunt gewoon een ijsboltang gebruiken maar qua grootte zijn die vaak min of meer gelijk hier. In Amerika is het vrij gangbaar om cookie scoops te gebruiken en die zijn in sets verkrijgbaar in verschillende maten. Voor als je kleine koekjes wil bakken, of juist hele grote.
  • Niet helemaal om mee te bakken maar ik wil het toch noemen; Everything But The Bagel Seasoning. Superlekker op bagels, een eitje, etc. Sowieso: kruiden(mixen). Pumpkin spice en ook kruiden om mee te koken.
  • Ik zou ook zeker verschillende soorten extract checken, suikers (bijvoorbeeld maple sugar) en zaken als molasses. Buttermilk powder om mee te bakken, dat is hier lastiger te vinden.
  • Ik weet niet of het je smaak is, maar Pioneer Woman heeft een lijn met servies en bakproducten. O.a. bij Walmart verkrijgbaar. Haar tulbandvorm vind ik erg leuk en die is omgerekend ook heel betaalbaar.
  • Ik meen dat @Nefertiti het ooit had over potjes bakpoeder / baking soda met een dekseltje met opening, waarlangs je je lepel kan afstrijken. Die heb ik zelf niet maar het klinkt ideaal.

Links laten liggen: Hershey’s. Daar zit butyric acid in en dat geeft een -voor Europeanen die gewend zijn aan romige Zwitserse en Belgische chocola- nare zure bijsmaak die doet denken aan kots.

Zo jammer dat er recent 2 sites hun recepten hebben verwijderd (Vertruffelijk en Annabella’s). Via Google Cache en Wayback Machine is vaak wel e.e.a. terug te vinden. Ik zal het recept van de bruine boter pecankoekjes straks even in de openingspost zetten zodat ie op nog een plek vindbaar is.

16 likes

Ohhh goede tip om bagel seasoning te kopen, dat is inderdaad vet lekker! Cookie scoop, tijdschiften, morsels en de M&ms etc gaat zeker op de lijst :slight_smile: Mooie rvs measuring cups is ook een goede, ik heb nu een heel lelijk blauw plastic setje

Ik zit een Wallmart supercenter vlak naast mn hotel dus ik ga maar een Walmart/Supermarkt dag inplannen denk ik :joy: :joy:

2 likes

Moet echt nog wennen aan mijn KitchenAid haha ik wilde de brown sugar chocolate chip pecan cookies maken, maar het deeg werd warm in mijn keukenmachine door het kneden (heb je met de hand ofc niet). Dus nu zijn het brown sugar chocoladekoekjes ipv chocolate chip :rofl: vast ook lekker!

2 likes

Huh hoe bedoel je warm? Het is juist logischer dat het warmer wordt als je het met de hand kneed, door de warmte van je handen. Of heb je het heel erg lang laten kneden? Dat is namelijk sowieso niet aan te raden (je koekjes worden dan taai).

3 likes