Baktopic #3

Ik ga dit weekend denk ik weer een cheesecake bakken (denk van uitpaulineskeuken, of heeft iemand een beter recept?) maar heb alleen een 18cm vorm. Zouden jullie een recept voor 20cm dan omrekenen of zo laten? Mij lijkt het bij een cheesecake niet zo erg, maar misschien is dat te simpel gedacht.

1 like

Ik laat het altijd gewoon zo. Nooit over nagedacht, altijd goed gegaan.

2 likes

Kan het rooster niet op de kop op de bodem staan? Mijne heeft van die opstaande puntjes boven. Of misschien heb je nog zo’n rekje uit een combimagnetron die je er onder kan zetten? Of heb je misschien ramekins oid die je als stutjes er onder kan zetten?

1 like

De mousse is niet helemaal mooi uit de mal gekomen maar ben er toch blij mee.

52 likes

Wat mooi! Ik zie hier vaker zulke mooie mousse voorbij komen, hoe heb je dit gemaakt? Is dit een bakvorm?

1 like

Heel mooi!

1 like

Ik gebruik mallen van Dinara Kasko voor mijn mousse. Werkt ook prima met bijvoorbeeld bavarois. Nachtje in de vriezer en dan komt het er over het algemeen prima uit. Maar nu denk ik iets te vroeg gedaan waardoor hij een beetje afbrokkelde.

1 like

Oh wat tof! Mooie vormen zeg, ik ga daar even naar kijken. Heb je nog tips voor beginners die hiermee gaan werken? Of een beginnersrecept haha?
Echt prachtig, ik vind je taart er echt heel mooi mee!

Ah dankjewel! Ik ben zelf ook nog flink aan het experimenteren hoor. Voor deze taart heb ik de mousse uit dit recept gebruikt:

Alleen heb ik ruby chocolade gebruikt ipv wit.
En nog een tip: de nordic ware charlotte vorm is ideaal icm met deze mallen. Beetje slagroom/chocoladekrullen/iets anders feestelijks langs de randen en je hebt heel eenvouding een fancy taart of cake.

2 likes

Oh tof zeg! Bedankt voor je tips. Ik ga die vorm ook op mn wishlist zetten haha. Ja het ziet er snel heel tof uit! Echt een showstopper op verjaardagen lijkt me.

Ik had een paar maanden terug een vergelijkbare vraag. Toen kreeg ik de tip om een onversierde drip cake van de Hema te bestellen en die zelf te versieren. Uiteindelijk hebben we hem toch ergens kunnen laten maken, dus zelf geen poging gedaan. Denk dat je met gekleurde fondant/marsepein uit de supermarkt makkelijk zelf wat legoblokjes kunt maken.

1 like

Ik kwam deze tegen.

2 likes

Jahoor, marsepein en fondant kun je gewoon eten. Fondant is zoeter geloof ik. Zelf vind ik daardoor marsepein lekkerder, maar voor kinderen maakt het niet veel uit misschien. In onze supermarkt heb je allerlei kleurtjes fondant bij de taartversiering liggen.

@Chesirecat die zijn ook leuk! Nu wil ik ook een Lego taart maken :joy:

2 likes

Ik zou twee of drie relatief ondiepe cakes bakken met de afmetingen van je grote Duplo (dus bijv een brownievorm). Die dan stapelen met daartussen gewoon simpel geklopte slagroom en schijfjes aardbei of zo. Dan smeer je m helemaal in met een laagje slagroom en dan drapeer je de uitgerolde fondant/marzepein eroverheen (dit is het moeilijkste om netjes te krijgen!). Voor de rondjes bovenop zou je nog wat restjes cake in een rondje kunnen snijden door bijv met een glas vormpjes te drukken en die dan ook omhullen met fondant.

In principe niet moeilijk maar om t echt mooi strak te krijgen heb je wel handjes (en wat skill) nodig. Zou wat filmpjes kijken op YouTube van t afwerken van taarten of zo ook

2 likes

Je kunt ook nog kiezen voor een andere vulling, bijv botercrème of ganache of jam. Of daar een beetje mee spelen. Maar in feite kan alles!

2 likes

Tip: de xenos verkoopt heel veel kleuren fondant (meer dan de supermarkt, althans hier) en bakspullen en andere bakvormen.

Verder werkt slagroom niet zo fijn samen met fondant, omdat slagroom te vochtig is en fondant vocht aantrekt. Het is handiger om af te smeren met botercreme!
Maar als je niet zo vaak bakt, ik heb ook wel eens slagroom met fondant gedaan en enorme problemen leverde het niet op. Dezelfde dag/de eerste dag was het nog best prima.

Oh ik heb t vroeger wel vaker met slagroom gedaan! Maar dan dik kloppen en gewoon een dun laagje zodat het een beetje plakt. Botercreme is dan weer wat ingewikkelder om te maken als je nooit bakt lijkt me. Of kun je dat ook kant en klaar kopen tegenwoordig?

1 like

Je kunt er klop-fix doorheen mixen. Dan blijft het heel goed en mooi stevig!

3 likes

Dit werkt bij mij ook altijd goed voor m’n slagroomtaart. Blijft netjes zitten zolang je het maar goed stevig klopt.

Bij andere taarten gebruik ik ook vaak een mix van slagroom en mascarpone, mijn favoriete vulling :smile:

2 likes

Oh wat zien deze koekjes er lekker uit zeg!

1 like