Baktopic #3

Ik ga zo ook wafels bakken en dit recept gebruiken. Heb ook altijd teveel wafels maar jij zegt invriezen dus?? En dan? Toast je ze dan als t ware weer even in het wafelijzer als je ze wil eten?

Dit is idd echt een lekker recept, maar… volgensmij eet ik nu gewoon vanillecake als lunch :stuck_out_tongue::heart_eyes:

2 likes

Ik heb vorige week zondag de helft ingevroren en dat heb ik vrijdag opgegeten maar heb t laten ontdooien en vervolgens kort in de magnetron gedaan zodat ze een beetje warm waren. Maar even terug in 't wafelijzer is misschien nog wel beter ja!

3 likes

Vandaag het cakeblik gekocht en meteen gebruikt, m’n bananenbrood kwam er echt heel soepel uit!

4 likes

Ik moest even wat stress kwijt en dit is het resultaat. De zonnebloemen zijn kaneelcakejes. De blaadjes zijn vanille met honing.

54 likes

Ik ben de keuken aan het uitzoeken en kom echt veeel bakvormen (springvormen met zo’n rasterbodem, muffin vormen, etc) tegen met krasjes, roestvlekjes of andere beschadigingen. Wij zijn helaas een beetje slordig en niet zo zuinig op onze spullen, maar ikv gezondheid vind ik het toch wel belangrijk om alles even na te lopen. Heb er alleen weinig verstand van wat wel kan en wat niet. Hebben jullie tips/ideeen? Ik neig nu naar alles weggooien en vervangen voor nieuwe exemplaren…

1 like

Krassen etc in springvormen maak ik me eerlijk gezegd niet druk om. Alles gaat voor lange tijd in de oven en ik doe er geen rauw vlees/kip oid op zoals bij een snijplank. Je kunt evt wat bakpapier op de bodem doen.

Roest weet ik alleen niet zo goed

2 likes

Ik gebruik dat ook nog gewoon (om nou alles nieuw te kopen voor die ene keer…). Mijn grens lag van de week bij een bakvorm waar echt het laagje vanaf kwam, dat leek me niet zo fijn om op te eten.

2 likes

Krasjes voorkom je bijna niet. Met mijn duurdere vormen ben ik heel voorzichtig (bijvoorbeeld geen mes gebruiken om een tulband te lossen), maar met mijn goedkopere vormen die ik al tientallen jaren heb, ben ik iets makkelijker.
Roest poets ik wel weg, ik wil niet dat er beslag komt op verroeste plekken. Schadelijk voor de gezondheid is het vast niet, maar het idee vind ik gewoon niet fijn.
En zoals @Salmiak zegt; goed opletten op bakvormen waarvan de anti-aanbaklaag bijvoorbeeld loslaat. Als een pan of bakvorm afbladdert moet 'ie weg. Ik heb begrepen dat er in dergelijke afbladderende lagen kankerverwekkende stoffen kunnen zitten.

Als het gaat om onderhoud van je vormen:

• Niet in de vaatwasser, maar afwassen met de hand. Een mild sopje met wat afwasmiddel, en meteen afdrogen. Niet te lang nat laten staan en niet laten weken.
  • Voorzichtig stapelen in de kast, eventueel met een beschermlaag er tussen (theedoek / panbeschermers / originele verpakking etc). Nordic Ware heeft zelfs storage bags voor tulbandvormen, speciale zakken waarin je je tulbandvorm kunt bewaren.

Ik zou nu niet gaan voor alles weggooien en vervangen, maar de huidige vormen gebruiken tot ze echt niet meer kunnen, en per stuk vervangen. En met de nieuwe spullen wat zuiniger zijn als het kan.
Als je goed voor je spullen zorgt, en de kwaliteit is goed, kunnen ze een leven lang meegaan.

5 likes

Dit is toch geweldig, een dustbag voor je vormen😂

4 likes

:fearful: hier kom ik nu pas achter. Ik heb een bakplaat van de Ikea die aan het afbladderen is en die gebruik ik nog steeds met bakpapier. Is dat ook slecht? Deze is wat mij betreft dus geen aanrader:

Overigens gebruik ik ook een bakplaat van de Wibra die enorm aan het roesten is. Als iemand nog tips heeft voor goede bakplaten (een look-a-like van bovenstaande Ikea) die niet afbladderen of gaan roesten, hou ik me aanbevolen.

1 like

Dat vind ik een lastige. Het bakpapier voorkomt dat er stukjes van de laag in je voedsel komen, echter weet ik niet of een beschadigde plaat / pan ook kan dampen.
Ik zou er niet meteen van in paniek schieten aangezien er bakpapier tussen zit, maar ik zou het wel op de verlanglijst zetten en te zijner tijd vervangen.

Mijn bakplaten heb ik moeten vervangen ivm het afwijkende formaat van mijn nieuwe oven, en ik heb ze dus nog niet lang in gebruik. Over het algemeen vind ik merken als Birkmann, Zenker en Dr. Oetker goed.
Met IKEA heb ik ook een bak gehad die op een gegeven moment ging roesten ondanks zuinig gebruik.

1 like

Ik heb het nog even nagevraagd aan iemand die er meer van weet. In principe kan je de plaat blijven gebruiken zolang de temperatuur niet te hoog is, en er iets tussen het voedsel en de plaat zit (zoals dus bakpapier).
IKEA zegt max 230 graden, de Consumentenbond zegt 260 graden. Als je daarboven komt gaat blijkbaar de antiaanbaklaag desintegreren en kunnen mogelijk schadelijke dampen vrij komen.

Overigens geeft hij ook aan dat roest op zichzelf in een bakvorm niet gevaarlijk is voor de gezondheid. Roest bestaat uit ijzer en zuurstof en dat is niet schadelijk.
Echter als roest een antiaanbaklaag aantast, kom je weer op bovenstaand verhaal uit.

3 likes

Gelukkig! Ik zal voor de zekerheid die bakplaat niet meer gebruiken in combinatie met de grillstand. Verder kom ik toch nooit in de buurt van 230 graden

3 likes

Ik heb bijna alleen maar siliconen bakvormen om die redenen. Ze zeggen wel dat baksels daardoor makkelijker inzakken of dat er sneller scheuren ontstaan, maar daar heb ik bijna nooit last van. De cake oid komt er ook makkelijk uit en je hoeft bij de meeste siliconen bakvormen niet in te vetten. Kunnen ook lang mee en zijn makkelijk schoon te maken.

Wat zouden jullie doen met een compleet ‘mislukt’ bananenbrood? We hebben dit recept gebruikt van culy en geen honing gebruikt, maar lijkt me sterk dat dat de reden is. Anyway, het is mega droog en onsamenhangend, maar vind het zonde om het weg te gooien. Iemand ervaring met een uit elkaar vallende cake/ bananenbrood?

Als onderdeel in een triffle gebruiken als toetje? (in een grote schaal in laagjes: stukjes bananenbrood, aardbeien, vla, slagroom)

(ik ga er dan wel van uit dat de cake zelf wel gaar is, toch? Zo niet, dan weggooien)

2 likes

Het nieuwe bakboek van Enzo lijkt me echt leuk

https://www.instagram.com/p/CryRzaFIxwW/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

7 likes

Heeft een van jullie ervaring met glutenvrije bloem? Een vriendin met coeliakie komt vanavond langs (voor mijn verjaardag :partying_face::partying_face:) en ik wil Rutgers kersenclafoutis bakken.

Ik dacht aan deze maar als jullie goede ervaringen hebben met andere producten hoor ik het graag! https://www.jumbo.com/producten/koopmans-glutenvrij-basismeel-400g-515064DS?channable=02a13d6964003531353036344453ee&gclid=CjwKCAjwjMiiBhA4EiwAZe6jQz1fcI9u17pZd2N_KOfB1Pjqzrmdgcdz-Yx3wF129Zhv7nHUFX2qahoCu9gQAvD_BwE

2 likes

Ik heb de bloem in een brownie 1:1 vervangen voor amandelmeel en ook een keer dat glutenvrije meel (weet niet welke precies, iets uit de supermarkt) en dat ging gewoon goed qua baktijd, smaak, structuur. Nu zat er sowieso niet veel bloem in dat recept, ik weet niet hoe dat bij die clafoutis is. Maar zou het gewoon proberen.

5 likes