Nee er zit weinig bloem in dus dan probeer ik het gewoon dankjewel!
Ja deze is prima!
Goed idee, hebben we gisteren meteen gedaan!!
Gefeliciteerd! Wij bestellen altijd online, omdat dat goedkoper is een ik altijd glutenvrij bak. Ik ben wel benieuw hoe hij geworden is!
Is goed gelukt! Achteraf had ik hem moeten maken, direct de oven in en direct serveren. Nu heeft ie anderhalf uur op het aanrecht gestaan en was hij wel afgekoeld. Met een bolletje ijs was het heel lekker en van het andere soort bloem merk je bij dit niets. Volgende keer zou ik wel meer vanille toevoegen.
Voor het eerst een no-knead brood gebakken. Hij ziet er in ieder geval goed gelukt uit, hoop dat hij lekker smaakt

Welk recept heb je aangehouden? Ik heb er ook een geprobeerd maar die was Meh.
No-Knead Bread — Scratch Pantry Deze!
Ze heeft alleen het verkeerde filmpje gelinkt, dit is de juiste:
The Easiest Rustic Bread Loaf In less than 5 minutes! - YouTube
Heb hem inmiddels gegeten en hij is echt heerlijk. Knapperige korst, en een beetje chewy
“Looks can be deceiving” en deze cake is daar een uitstekend voorbeeld van. Hij ziet er allesbehalve spectaculair uit, maar hij is zó lekker.
Ik ben wat restjes jam aan het opmaken. Laatst was ik in Frankrijk en heb ik wat jam ingeslagen, dus de aangebroken potjes die nog in de koelkast stonden wil ik zo snel mogelijk weg hebben. Dat ruimt dan weer mooi op. In het boek Snacking Cakes vond ik een mooi recept om dat te doen.
Het is een cake op basis van boter en zure room, en je kunt er vervolgens jam naar wens in doen. Net wat je in de koelkast hebt staan. Heerlijk vind ik dat want zo krijg je elke keer een net wat andere cake.
Ik had nog wat frambozenjam en abrikozenjam en heb beide soorten over het beslag verdeeld. Tijdens het bakken is de jam wat naar beneden gezakt maar dat mag de pret niet drukken, want de cake is werkelijk heerlijk. Simpel qua ingrediënten en simpel qua bereiding, maar het resultaat is bijzonder lekker. De cake heeft een lekker malse kruimel en is rijk van smaak zonder al te vet of machtig te worden. Mijn man en dochter zijn er ook helemaal weg van, en ik acht de kans groot dat de cake niet oud wordt.
Op deze blog is het recept te vinden. De combinatie die daar gebruikt wordt (blauwe bessenjam en lemon curd) wil ik ook nog een keer proberen, dat lijkt me ook heel goed werken.
In het boek staan meerdere variaties van de cake waaronder met blauwe bes en nootmuskaat. Omdat ik niet echt fan ben van nootmuskaat heb ik dat nu achterwege gelaten. Misschien gebruik ik het een volgende keer wel, maar voor nu vond ik het zonder prima. De vanillesmaak kwam nu extra goed naar voren.
De komende tijd wil ik nog wat smaakvariaties qua jam doen met dit recept, en experimenteren met verschillende soorten zuivel. Nu gebruikte ik zure room, maar dat is wat minder goed verkrijgbaar (en wat prijziger) dan crème fraîche. En ik heb nog een potje Schmand uit Duitsland, wat een vergelijkbaar product is maar qua vetpercentage anders is. Overigens heb ik 200 gram gebruikt, ik vond het onzinnig om voor 20 gram nog een extra verpakking aan te schaffen.
Er staan nog veel meer mooie recepten in het boek Snacking Cakes, en al die recepten worden in dezelfde bakvorm gebakken (al staan er ook tips in voor andere vormen). Ik vind dat heel gaaf. Als je niet veel verschillende bakvormen kan of wil aanschaffen, kan je toch gevarieerd bakken.
Vandaag gebruikte ik een vierkante bakvorm van 20 cm, maar de cake kan ook gebakken worden in een ronde vorm van 24 cm. Voor deze cake heb je zelfs geen keukenmachine nodig; met een garde en spatel heb je het beslag zo gemaakt.
Ik was wat haastig met snijden want mijn man en dochter hadden erg veel trek in de cake en zodoende was hij nog niet helemaal afgekoeld toen ik hem sneed. Als je wat meer geduld hebt dan ik en dan pas snijdt, snijdt hij mooier en wat strakker.
De combinatie van abrikoos en framboos vind ik een hele goede, want de framboos is een tikkie zurig en de abrikoos mild en zoet. Goede tegenhangers van elkaar die heel fijn combineren met het boterige van de cake.
Van harte aanbevolen wat mij betreft.
Aah klinkt goed! Misschien maak ik deze wel als traktatie op werk na mijn verjaardag
Ik had echt even een error toen ik aan Enzo Knol dacht, maar gelukkig was het zoveel beter🤪
Bijna niet te geloven maar de dag er op is hij nòg lekkerder.
Ik mag voor moederdag een nieuw taartplateau uitzoeken maar vind het echt moeilijk om iets moois te vinden. Misschien dat iemand hier suggesties heeft? Ik wil het liefst een plateau inclusief stolp. Geen hout of kunststof en een formaat waar ook wat grotere taarten/cakes op passen. Prijs maakt niet uit.
Wat een goede tip, ik heb toevallig ook nog drie open potten jam in de koelkast staan (over van vakantie / weekendjes weg) en oa frambozenjam en abrikozenjam. Ga dit woensdag maken, lijkt me heerlijk!
Ik heb al zeker 10 jaar deze van IKEA:
De meeste cakes en taarten die ik bak passen hier onder, en ik ben er echt heel blij mee.
@Fredje Leuk! Ik hoop dat je hem net zo lekker vindt als ik.
Ik heb deze ook !
Voor de cake, kan ik zure room vervangen door yoghurt denk je? Love je beschrijving ook, altijd zo verleidelijk
Yoghurt is wat vloeibaarder, dus als je het probeert zou ik in ieder geval voor Griekse/Turkse yoghurt gaan en hem even laten uitlekken voordat je hem verwerkt. Ik denk dat het daarna wel moet lukken!
Eens met George! Ik denk dat dat wel moet lukken inderdaad.
Voor de zekerheid nog even het originele recept uit het boek. Ik zie dat er op de Engelse blog een andere hoeveelheid bloem staat namelijk. Ik heb de hoeveelheden uit het boek aangehouden.
-verwijderd door moderator-
Ik las ‘position a ROCK’ en vroeg me al.af welke geniale baktip ik mn hele leven al gemist heb. Goedemorgen
Het lijkt me heerlijk deze cake! Je krijgt er ook meteen zin in door jouw uitgebreide verslag!
Heb je tips waardoor je een heerlijke kruimige cake krijgt? De laatste tijd mislukken al mijn cakes, zelfs uit een pak. Ik weet niet wat ik verkeerd doe maar alles wordt een harde massieve blok bij mij.