Baktopic #3

Laatst had ik al in het ‘wat je van ver haalt’-topic laten zien dat ik in Brugge was geweest en daar een koekjeswinkel had bezocht. Hier wil ik het er wat uitgebreider over hebben en mijn aankopen laten zien:

De winkel in kwestie heet Maison La Confiance. Ik ontdekte de winkel toen ik een Belgische auteur van bakboeken (Brenda Keirsebilck) aan het Googlen was. Ik heb haar boek ‘Juliette’s bakboek’ en ontdekte dat zij ook een koekjeswinkel had in Brugge, getiteld Juliettes. Een paar jaar geleden is dat veranderd in Maison La Confiance. Ik weet niet zeker of Brenda nog bij de winkel betrokken is of dat het is overgenomen, maar ik wist wel zeker dat ik de winkel wilde bezoeken als ik toch in de buurt was.
Ook las ik dat er nog een bakboek is, geheel gewijd aan de koekjes die bij Maison La Confiance worden verkocht, getiteld Koekerellen. Daar was ik ook erg benieuwd naar.

De winkel is geweldig. Er is zoveel te zien, te kiezen en te proeven! De winkel heeft iets nostalgisch, zonder ouderwets te zijn. Ik hou van dit soort ambachtelijke winkeltjes.

De verkoopster die ons hielp was overduidelijk trots op de winkel en was erg vriendelijk. Ze bood mijn dochter allerlei verschillende stukjes koek aan om te proeven, en die waren zelfs nog warm. :heart:

Omdat er zoveel te kiezen was, heb ik gekozen voor een mix van verschillende koekjes. Zo kunnen we van alles proeven zonder meteen kilo’s koek te hebben. :sweat_smile:

Ik koos voor de Maison La Confiance mix, en voor Brugse speculoos. Natuurlijk ging ook het bakboek mee, en achter de kassa stonden speculaasplankjes voor een mooie prijs. Mijn dochter en ik kozen samen de mooiste uit, met bloemetjes en een hartje, en daar gaan we thuis mee aan de slag.

Ik had voor iets meer dan 50 euro en daarom kreeg ik er een luxe zwarte draagtas bij. Die is inmiddels in gebruik als boodschappentas. :smiley:

De koekjes die ik tot nu toe heb geproefd zijn heerlijk. Ik vind met name die met jam erg lekker en de Florentines.

Van de koekjes die in de winkel worden verkocht, staan een heleboel recepten in het boek, dus ik ga zeker proberen e.e.a. na te bakken. En hoewel ik geen plannen heb om op hele korte termijn weer naar Brugge te gaan, weet ik wel zeker dat als ik ga, ik weer naar Maison La Confiance wil. :smiley: Wat mij betreft is deze koekjeswinkel een must-visit voor elke koekjesfan.

Bonustip voor mensen die nog meer zoetigheid zoeken: schuin tegenover de koekjeswinkel zit Moeder Babelutte! Een winkel met chocolade en babeluttes, een soort roomboterbabbelaars. Voor de thuisblijvers kocht ik verschillende bonbons en ik heb begrepen dat die erg lekker waren.

@Cookiess Hmm, dat is lastig te beoordelen op afstand. Ingrediënten spelen namelijk een rol, maar de bereidingswijze ook. Er zijn verschillende redenen waarom een baksel kan mislukken.

Hier stond specifiek in het recept dat je het beslag (na het toevoegen van de bloem) moet mengen tot het bijna gecombineerd is, en dan doe je de laatste paar slagen met een rubberen spatel in plaats van met een garde / mixer. Als je cakebeslag te lang roert kan het taai worden.

Bij deze cake gebruike ik Kerrygold-boter. Prijziger dan huismerk, maar veel romiger van structuur en makkelijk te mengen. Als een recept ‘boter’ vermeldt, gebruik ik altijd roomboter en dan het liefste dus Kerrygold. Ik vermoed dat de zure room ook een rol speelt in de malse textuur van deze cake en ga nog experimenteren met zuivelproducten met een wat hoger vetpercentage.

Je hebt het over massief en hard, dan vermoed ik dat je ook te lang bakt. Ga altijd uit van de baktijd die het recept zegt, maar begin voor de eindtijd alvast met checken. Als een recept zegt ‘1 uur baktijd’ dan kijk ik meestal al rond 45-50 minuten hoe het met het baksel gaat, om te voorkomen dat ie al overgaar is. Sommige ovens zijn nu eenmaal sneller. Bij de meeste cakes geldt: steek een satéprikker in het midden van de cake. Als die er schoon uitkomt en er geen beslag meer aan de prikker zit, is de cake gaar.

Andere dingen om op te letten:

• Zorg dat je ingrediënten (tenzij anders vermeld) dezelfde temperatuur hebben. Eieren en roomboter moeten vaak al uit de koelkast voor je gaat bakken. Als je in een beslag op kamertemperatuur 4 koude eieren doet, kan het beslag gaan schiften.
  • Boter in een recept is meestal roomboter. Als je gaat bakken met margarine of halvarine kàn dat werken, maar het kan ook voor andere resultaten zorgen en iets met de textuur doen.
  • Check of de vorm die je hebt, klopt met de vorm uit het recept. Als een vorm bijvoorbeeld veel platter is, bakt een cake ook sneller.
  • Bak je op hetelucht (als in: zit er een ventilator in je oven die de warmte verspreidt)? Zet dan de temperatuur ongeveer 10-20% lager dan wanneer je een elektrische oven gebruikt.
  • Heb je een externe oventhermometer? Soms wijkt de daadwerkelijke temperatuur van je oven af en dat kan een reden zijn dat baksels mislukken.

Waarschijnlijk hebben andere leden nog wel meer tips, maar dit is het eerste wat in me opkomt.
Ik denk dat de cake die ik zaterdag heb gepost een redelijk foolproof recept is, en als je goede ingrediënten gebruikt wordt 'ie vast heerlijk!

38 likes

Ah dank je dat je hier de moeite voor hebt genomen! Hier heb ik echt heel veel aan.

5 likes

Scheelde het veel met het boek? Ik wil deze woensdag graag maken maar heb net dit gemist.

1 like

Niet heel veel, 20 gram. Het boek zegt 190 gram en dat heb ik aangehouden.

Sorry trouwens moderators, ik heb er niet bij stilgestaan dat een foto van een recept uit een boek niet gepost mag worden.

1 like

In de voorraadkast stond nog wat paaschocolade die ik graag op wilde maken. Los chocola eten doe ik zelden, dus besloot ik de paaschocolade te verwerken in een recept van Jane’s Patisserie. Cookiebars!

De paaschocolade die ik nog had was vooral melkchocolade (eitjes en figuurtjes) en 1 kleine reep witte chocolade. Ik ben meer van puur, dus ik heb er ook nog een klein handje pure chocolade chunks bij gedaan om de smaak wat op te halen. Alleen maar melkchocolade vind ik te zoet. In totaal gebruikte ik zo’n 300 gram chocolade.

Jane sneed haar chocolade niet, ik heb dat wel gedaan zodat de stukjes min of meer dezelfde grootte hadden.

Na 19 minuten bakken op 170° hetelucht waren ze perfect. De bovenkant is dan droog. De binnenkant is dan nog wel zacht, maar de cookiebars garen nog na, na het bakken.
Deze keer ben ik wat geduldiger geweest en heb ik het baksel geheel laten afkoelen voor ik ging snijden. Daar wordt het net wat mooier van. :smiley: Mijn voorraadkast is weer wat leger, en ik heb verschillende mensen blij kunnen maken met een lekkere cookiebar.

Het recept van Jane voor de cookiebars is eigenlijk een basisrecept waarmee ze veel varieert. Je kunt er bijvoorbeeld ook Kitkats in doen, Cadbury mini eggs, Kinder Bueno etc. Een fijn recept om wat je nog in de kast hebt liggen, op te maken.

Heb ik meteen een poll want ik merk dat er verschillende meningen zijn over dit onderwerp:

Welk stukje vind jij het lekkerst van een brownie / blondie / cookiebar?

• Stukje aan de rand, lekker knapperig
  • Stukje in het midden, lekker chewy!
  • Ik heb geen voorkeur en vind alles lekker
  • Anders, namelijk

0 stemmers

Ik ben het gekst op stukjes in het midden, waar het baksel vaak iets ingezakt is en waar het het meest chewy is. :drooling_face:

14 likes

Mijn moeder had meegedaan aan zo’n vreselijke facebook wedstrijd (tag degene die volgens jou moet winnen en vertel ons waarom!!) waarbij je een NW bakvorm kon winnen en mij getagd. Maar nu heeft ze dus gewonnen en krijg ik gratis een nieuwe bakvorm :partying_face:

42 likes

Gister gemaakt en vandaag gegeten en jeetje wat is hij lekker! Ga hem zeker vaker maken :smile:

1 like

Ik heb hem ook gemaakt, had nog wat lemon curd die op moest. Was heel erg lekker! Ik combineerde lemon curd met frambozenconfituur.

12 likes

Wat leuk om te horen en ook @Mees !
Welke zuivel gebruikten jullie, ook zure room?

@Chesirecat Ohhh wat gaaf, gefeliciteerd. Weet je al welke vorm of is dat een verrassing?

1 like

Zure room idd, met nog een restje roomkaas die ook op moest (overschot van een cheesecake met lemon curd en blauwe bessen). Denk dat ik hem alleen iets te lang gemengd heb, hij mocht net iets minder compact zijn. Mijn collegas vonden hem ook heel lekker.

2 likes

Zure room inderdaad en was echt perfect. Ik had twee soorten jam gebruikt, aardbei en vijgen. Volgende keer wil ik hem met een iets scherpere jam maken en misschien ook lemon curd om te proberen hoe is volgens originele recept.

2 likes

Ja het is deze!

22 likes

Mooie vorm!

2 likes

Ohhhh wauw, die is prachtig!

3 likes

Prachtige vorm!

4 likes

Ik heb weer een les achter de rug, we hadden vorige week Hollandse korst gemaakt en die gingen we verwerken.

Kaasvlinders, krakelingen en Arnhemse meisjes

60 likes

Weet iemand een snelle, zoete snack te maken met makkelijke ingrediënten die je bijna altijd wel in huis hebt? Ik wilde gebak halen voor vanavond, maar was te laat en toen was de bakker al dicht :cry:
Nu heb ik zin in aardbeienslof, tompouce, cheese cake, Bossche bol en eigenlijk alles wel, maar dus niks van dit in huis.

Bloem boter eieren en suiker?
Dan heb je zo een cake. Appeltje er doorheen jummmm

1 like

Ja, maar dat moet te lang in de oven, haha.
Ik wil eigenlijk iets dat binnen een half uur klaar is.

Kan altijd voor zo’n mug cake gaan natuurlijk.

1 like

Bladerdeeg in huis? Kan alles van fruit bij of iets van custard als je spullen in huis hebt om dat te maken. Of iets Reese’s achtigs, pindakaas en poedersuiker mengen, balletjes van rollen en door de hagelslag rollen?

3 likes