Baktopic #4

Wat gaaf zeg! Echt een boek om te koesteren. :heart:

@Neena Er zijn diverse goede merken. Met Birkmann, Kaiser, Wilton en Nordic Ware zit je sowieso goed. Maar bakvormen zou ik echt nooit in de vaatwasser doen, want dan slijten ze wel erg snel. Metalen vormen kunnen op die manier gaan roesten, of een eventuele coating zou er door aangetast kunnen worden. Handwas bij bakvormen is aan te raden, zeker bij springvormen die allerlei randjes en dergelijke hebben.

Als je per sé een bakvorm wil die in de vaatwasser kan, zou ik siliconen aanraden.

3 likes

Dankjewel voor je reactie. Ik ga die merken eens bekijken.

2 likes

Deze avond aan het experimenteren met koekjes!
De bovenste is een deeg met andere deegvormpjes er in (dit was zoooo veel werk). Dit moet ik nog met vormpjes uitsteken.
Eronder zojuist afgebakken zonnebloemetjes die goed gelukt zijn!

57 likes

Ik heb deze standaard cakevorm van de HEMA al jaren, een van de weinige die ik in de vaatwasser doe. Duurdere merken doe ik alleen met heet water en met de hand, maar dit is echt een goede basisvorm (en verschillende lengtes)

3 likes

Bananenbrood met appel in een fancy vorm

24 likes

Vietnamese pandanwafels met dit recept. Heb er nu een 3 gemaakt de rest maak ik de komende week. Ze zijn niet zo luchtig als het recept omdat ik een vrij plat/klein wafelijzer heb, maar de smaak en mochi achtige structuur is wel top.

12 likes

Ik ben opzoek naar een goede vulling voor mijn cookie sandwich. Het moet tegen deze huidige hitte kunnen en niet smelten.
Ik zie veel recepten met cream cheese, genache of fudge achtig maar twijfel daarover.
Heeft iemand tips?
Ik dacht zelf nog aan nutella met wat poedersuiker mixen en te gebruiken als vulling.

2 likes

Lemon curd?

3 likes

Ik denk dat fudge/karamel wel goed werkt. Daarvan kub je zelf goed de dikte bepalen. Ganache zou ook nog kunnen.

Nutella met extra poedersuiker lijkt mij wel heeeel erg zoet. Misschien juist nutella met extra pure chocola erdoor gesmolten? Als dat ppstijft wordt de vulling harder dan wanneer het puur nutella is

3 likes

Ik heb nog nooit semifreddo gemaakt, weet iemand toevallig wat de toegevoegde waarde is van bakpoeder in dit recept? En waarom je de eiwitten (en nog wat andere ingrediënten) au bain marie moet stijf kloppen?

https://www.jumbo.com/recepten/semifreddo-met-yoghurt-rood-fruit-en-speculaas-1478773-7

2 likes

Ik denk dat het bakpoeder worgt voor extra luchtigheid, maar als je het al moet kloppen lijkt mij dit niet nodig. Je klopt au bain marie om zo de eiwitten te garen.

4 likes

Dankje, klinkt logisch als je het zo zegt!

1 like

Ik ben toch voor genache gegaan!

Mijn koekjes voor volgende week zijn voor een groot deel klaar:

104 likes

Woahhhh die citroenen :heart_eyes: :lemon:

7 likes

Oh wow dit ziet er zo lekker en feestelijk uit :smiling_face_with_three_hearts:

5 likes

Jaaaaa leuk! Ben heel benieuwd naar dat boek van Brooke. Vind hun op Instagram en TikTok ook heel leuk om te volgen.

3 likes

Jongens, ik heb toch een kitchenaid gekocht, en ook al heb ik m nog niet ik ben nu al zo blij hiermee!! Zo veel zin om koekjes deeg daar in te maken en te experimenteren met brood en andere baksels!

37 likes

Omg wat leuk! :heart_eyes:

3 likes

Welke kleur :heart_eyes::heart_eyes:

5 likes

Velvet blue :slight_smile:

1 like