Baktopic #4

Ik heb deze gisteren gemaakt maar het recept van de vulling x 1,5 gedaan en ze zijn echt zo goed. Normaal vind ik deeg van kaneelbroodjes een beetje droog, maar dit absoluut niet. De extra stappen zijn het zeker waard. Ik vond de vulling oké maar ik ga nog wat variaties hierop maken.

Alleen wacht ik wel tot het weer 19 graden is in huis want het deeg werd heel snel te warm, mijn rollen waren ook zo lelijk geworden, maar desalniettemin heel lekker.

7 likes

Oeeeh lekker!

5 likes

Stroopwafelcake. Niet het handigste recept voor deze vorm maar ben toch tevreden. Volgende keer een recept kiezen met een egaler beslag.

33 likes

Ik vind die stroopvlekjes juist een heel leuk effect geven!

12 likes

Wat een leuke vorm! Geniet ervan :smile:

1 like

Weet iemand toevallig welke grote chocolade callets Het Koekemannetje gebruikt?
Ik ben ernaar op zoek maar kan het niet echt vinden.

Foto van Het Koekemannetje:

3 likes

Pastel de nata. Echt een bewerkelijk deeg en het is niet perfect geworden, het was ook echt niet de dag om de oven op 290 graden te hebben, maar het resultaat is het zó waard.

Ik baal alleen dat ik niet twee keer zoveel custard heb gemaakt, want 12 is echt te weinig, vooral als je wil uitdelen. En ik heb wel twee keer deeg gemaakt want ik weet hoe kut ik het vind :grimacing:

Ik vind het wel magisch hoe je het deeg niet voorbakt maar dat het toch wel echt duidelijk los deeg en custard is.

Nouja echt een aanrader als je zin hebt om het jezelf moeilijk te maken, vooral als je geen liefhebber van deeg met de hand maken bent. Maar anders gewoon lekker kopen.

28 likes

Heeft iemand een fijn recept voor wafels die ik kan invriezen en kan opwarmen in de broodrooster?
Wilde gezonde wafels voor de kids gaan bakken en die dan weer invriezen later kan opwarmen in de broodrooster, dus mocht iemand een fijn recept hebben, graag!

3 likes

Ik maak altijd deze en vries ze ook in: Gezonde wafels met havermout | Eef Kookt Zo

3 likes

Dankjewel!!

Nog een tip: eet ze meteen op of bewaar ze zonder deksel. Ik had ze helemaal laten afkoelen, in een bakje gedaan met wat keukenpapier erin en een deksel, maar na een dag waren ze heel taai. Sowieso eet je ze beter meteen op.

En ik klink heel negatief haha, maar ze zijn wel echt goddelijk als ze net een halfuurtje uit de oven zijn.

2 likes

Ik heb nog een leuke tip voor een informatieve baknieuwsbrief. Het is Kitchen Projects van Nicola Lamb. Zij heeft onlangs het boek uitgegeven Bloem, suiker, boter (vertaald uit het Engels, aanrader trouwens!) en publiceert dus ook geregeld nieuwsbrieven. Zij duikt vaak in één thema of één type baksel, waarbij ze achtergrondinformatie en baktechnische kennis deelt. Haar laatste nieuwsbrief gaat het over bundt-cake en is ze ook naar de Nordic Ware fabriek geweest. Gezien hier veel mensen daarmee bakken, leek het me leuk het te delen.

https://open.substack.com/pub/kitchenprojects/p/kitchen-project-145-all-about-bundt?r=1r8x5l&utm_medium=ios

11 likes

Ik heb een vraag over een cake die eigenlijk niet in het baktopic thuishoort, maar toch stel ik hem hier.

Ik maak de supersimpele arretjescake volgens het recept van Koopmans.

Boter smelten, basterdsuiker en cacao mengen, dat door gesmolten boter roeren tot het egaal is

Maar: het wordt niet egaal! Ik roer me suf, heb zelf de mixer gepakt, maar de boter lijkt te splitsen in olie en melkdelen. Dus ik heb een kom vol cacao-olie en klonten suiker.

Wat doe ik verkeerd of hoe zou het wel kunnen lukken om het egaal te krijgen?

1 like

Ik zou de boter en suiker samen in een pan doen, dat laten smelten en dan even doorroeren tot de suiker redelijk opgelost is. Daarna de cacao erbij. Je zou kunnen proberen het mengsel au-bain-marie te verwarmen om te kijken of je de suiker zo toch iets gesmolten krijgt en het egaal kunt roeren.

2 likes

Je gebruikt wel roomboter?

Het kan zijn dat de boter te heet is geworden en daardoor niet goed mengt met de basterdsuiker en cacao. Probeer de boter iets af te laten koelen voordat je het mengt met de suiker en cacao. Daarnaast is het belangrijk om goed te blijven roeren totdat het mengsel egaal is. Als het mengsel toch blijft schiften, kan het helpen om een klein beetje extra gesmolten boter toe te voegen en goed te blijven roeren totdat alles goed gemengd is. Succes!

1 like

Zeker roomboter! En echt heet kan ie niet geworden zijn, ik heb hem heel langzaam op laag ‘vuur’ (inductie) laten smelten.

Ik probeer het geheel alsnog wel even te verhitten voordat ik het weggooien en opnieuw begin met jullie adviezen.

Dank jullie :blush:

Geen idee op welke manier de boter gesmolten is, maar soms kan het beter met au bain marie.
Als je het nu opnieuw gaat verwarmen ook zeker au bain marie doen en constant doorroeren

2 likes

Zijn ze niet even op te piepen in de oven de volgende dag?

1 like

Ik denk dat ze daarvoor te snel zompig zijn, maar ga het met de volgende batch proberen!

1 like

Arretjes cake :heart_eyes::heart_eyes: ik ken het recept van Koopmans niet maar ik deel graag mijn recept wat al jaren in de familie zit.

Samenvatting

45 likes