Baktopic #4

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

Ohhhh hier word ik zo gelukkig van. Een keurig handgeschreven recept (vermoedelijk van een al wat ouder iemand?) in een boekje, met hier en daar een vlekje op de pagina’s. Een teken dat het recept geliefd en goed is. Recepten als deze zijn de beste, en zeker in deze originele vorm het koesteren waard. Prachtig! Ik heb het opgeslagen, heel erg bedankt voor het delen.

29 likes

Met Blue Band, net zoals bij ons vroeger! Vind ik altijd nog het lekkerst :flushed:

2 likes

Vandaag opnieuw begonnen en au bain marie was de sleutel tot succes! Nogmaals bedankt.

3 likes

Oma noemde het altijd bleu band (NL) (🛞) in plaats van blue band (Eng.)(:musical_score::notes::saxophone:) . Ze heeft het ook zo uitgeschreven op het recept.

Ik hoor dat haar zo nog zeggen, en dat brengt me elke keer nog een glimlach.

7 likes

Haha ja, dat viel me ook op! Denk een generatieding want mijn grootouders zeiden ook bleu band.

Heeft je oma je meer recepten nagelaten? Het lijkt me echt heel dierbaar om zo’n handgeschreven herinnering te hebben aan haar. :heart:

Bakvormenfans opgelet; Dille & Kamille heeft momenteel een pareltje. In verband met hun 50-jarig bestaan hebben ze wat gelimiteerde producten uitgebracht, waaronder een Kamille-bakvorm. Die kon ik niet laten liggen.
De vorm is relatief klein, 20 cm, een stuk kleiner dan bijvoorbeeld de Charlotte-vorm van Nordic Ware. Maar dat vind ik juist wel leuk voor kleinere baksels.

Prachtig vind ik hem! :blossom:

20 likes

Heb je hem al gebruikt? Komt de cake er een beetje ok uit? Vind dat altijd spannend met dit materiaal.

1 like

Nee ik heb hem net gekocht, dus nog niet gebakken. Dat hoop ik wel binnen 2 weken te doen.
Het is inderdaad RVS zonder anti-aanbaklaag, maar daar heb ik in principe goede ervaringen mee. Zolang je de boel maar goed invet met boter en bloem, of goede bakspray gebruikt. Mijn Pam-bakspray heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten, dus dat ga ik hier ook gebruiken.

1 like

Ik ben veel te laat begonnen aan de taart voor de verjaardag van mijn zoontje morgen. Het is nu middernacht en de cheesecake staat in de oven af te koelen, dan zet ik hem over een half uur op het aanrecht en ga ik slapen maar dan zet ik een wekker voor na 2 uur om hem in de koelkast te kunnen zetten. Zodat hij minstens 8 uur gekoeld is voordat de gasten komen :face_with_spiral_eyes: je moet iets over hebben voor een lekker taartje geloof ik

17 likes

Ik ben dit recept aan cinnamon buns aan het maken. Maar het deeg is zo kapot plakkerig, ook na 15 minuten laag kneden met een deeghaak is het zo extreem plakkerig dat heel mijn handen weer onder zitten.
Dus ik heb een lading bloem voor wit brood erbij gedaan… nu ben ik bang dat het helemaal mislukt is, het rijst ook voor geen meter (wat logisch is) maar iedereen in de comments is lyrisch over haar recept maar hoe kan het dat het bij mij anders loopt? Toch het weer ofzo? Want ik heb alle afmetingen exact aangehouden enzo.

Ik merk altijd met zulke tegenvallers dat ik een grote dramaqueen ben, en ik altijd ga lopen zeuren dat ik bakken stom vind haha.

1 like

Waarom mislukt mijn baked cheesecake? Dit is een apple crumble cheesecake en heb echt tot in de puntjes het recept gevolgd

Wie heeft het antwoord :sob: hij wordt korrelig met het bakken, nu al 2x achter elkaar. Ik let er op dat ingrediënten allemaal kamertemperatuur hebben, ik heb met de tip van vorige keer de eieren nu niet gemixt met de machine maar er doorheen gespateld, ik heb lang en op lage temperatuur gebakken, de oven een uur open laten staan en dan pas de cheesecake eruit (tussendoor de oven niet geopend), langzaam laten afkoelen op het aanrecht en dan pas in de koelkast…

En alsnóg valt hij uit elkaar na het aansnijden en is hij niet smooth maar gekorreld. Mijn man zegt “ziet er toch heerlijk uit” maar de binnenkant is zo lelijkkkkk. Meh!

Edit: oh ik zie nu pas de post van @Barbamama haha lekker twee mislukte bakkers op zoek naar tips :stuck_out_tongue_closed_eyes: hopelijk worden je cinnabuns nog steeds lekker! Zou ook niet weten wat je anders kunt doen dan meer bloem toevoegen.

4 likes

Op welke temperatuur en hoe lang heb je hem gebakken? Mijn ervaring is dat een gebakken cheesecake korrelig wordt als hij te lang gebakken is

1 like

Heb je een losse thermometer in de oven of ga je af op de thermometer van de oven zelf?

2 likes

@Wortel @Druppels heb hem nu op 160 graden voor 65min gebakken, de randjes waren stijf/licht gebruind en de binnenkant nog jiggly toen ik hem eruit haalde. Heb geen losse thermometer, dus ga af op de oven thermometer. Wellicht is een extra metertje aanschaffen een goed idee idd! Wellicht te weinig nauwkeurig (en toch nog te warm)? Vorige keer was mijn cheesecake ongaar dus was nu te bang om hem te kort te bakken lol

Inmiddels officieel aangesneden en zo komt hij op het bord :sob::sob::stuck_out_tongue_closed_eyes: smaak is wel goed

2 likes

Welke roomkaas gebruik je? Misschien dat het daar nog aan zou kunnen liggen?

Mijn baksels voor de verjaardag van m’n man vandaag. Belgische chocoladecake, een citroen slagroomtaart met rood fruit en Antilliaanse cashewnotentaart.

65 likes

Jammer dat ie niet gelukt is! Welk recept heb je gebruikt als ik vragen mag? En zoals @zaatar zegt, de roomkaas kan ook nog veel verschil maken!
Ik heb goede ervaringen met cheesecake-recepten van Ohmyfoodness en gebruik altijd volvette roomkaas, geen light.

1 like

Welk recept heb je gebruikt? Of bedoel je toevallig die van Claire Saffitz? Bij mij bleef die best lang ‘tacky’, mijn mixer werd ook heel warm, ik denk dat ik 20 minuten op standje 3/4 heb gekneed, dus niet de allerlaagste stand mogelijk want dan duurt het nog langer. En dan pas de boter erbij, ook dat duurt nog een tijdje. Uiteindelijk had ik een mooi deeg en het was wel wat plakkerig maar in de koelkast wordt de boter weer stevig en was er goed mee te werken. Ze heeft ook een YouTube video van het recept trouwens.

Ik denk dat meer bloem erbij het wel wat droog of chewy kan maken maar ook echt niet het einde van de wereld. Als je er lekker veel vulling doet merk je er minder van (ik had het x1,5 gedaan).

4 likes

Ziet er heerlijk uit! Heb je het recept van de Antilliaanse cashewnotentaart?

2 likes

Heb de normale Philadelphia roomkaas gebruikt, inderdaad niet light. Recept is van Instagram geplukt dus weet niet wat de kwaliteit daarvan is. Maar het was deze

Nou nailed it denk ik :joy:

1 like

Zou het kunnen komen door de Griekse yoghurt? Volgens mij kan dat wat korrelig worden als het te snel warm wordt.

3 likes