Baktopic #4

Filled cupcake maybe?

Ja sorry maar dan zit er niet veel anders op dan blijven oefenen, recepten uitproberen, tips lezen en filmpjes kijken ben ik bang, haha. Wij kunnen ook niet raden waarom het misgaat

2 likes

Ja ik snap niet zo goed wat je wil horen, bij de een lukt het in 1x en bij de ander nooit en wat ik zeg online is er genoeg te vinden als je zoekt op macaron heeft geen voetje en wat dan oorzaken kunnen zijn. Dan zul je zelf na moeten gaan wat het is en gewoon proberen

1 like

Ik ben gewoon benieuwd naar persoonlijke ervaringen bij andere hier op het forum. Ik begrijp dat de ene het sneller voor elkaar heeft dan de ander. En ik zal inderdaad moeten blijven oefenen. Maar mogelijk is er iemand die het tot op heden ook niet voor elkaar kreeg, mogelijk is er iemand die het in een keer lukte.

Dus antwoord op je vraag, wat ik wil horen? zijn persoonlijke ervaringen met het maken ervan. Mijn excuus als het over kwam alsof ik antwoord wilde op het voetje.

3 likes

Bij mij ging het ook een paar keer na elkaar mis en uiteindelijk bleek dat aan de soort kleurstof (gel) te liggen. Met poeder kleurstof ging het in 1 keer goed. Zou dit bij jou ook het geval kunnen zijn?
Ook belangrijk om ze goed te laten rusten, soms langer dan in het recept staat. En de temperatuur van de oven niet te hoog (wellicht even meten of de thermometer van je oven correct aangeeft?).
En dit gaat niet echt over het voetje, maar een macaronmat heeft mijn leven echt een stuk beter gemaakt, dan zijn ze allemaal gelijk. Misschien heb je hier wat aan?

Heel veel succes! Ik had er in het begin dus ook veel moeite mee, maar inmiddels is het een van mijn favoriete dingen om te maken :blush:

1 like

Ik heb zelf kaneelbroodjes gemaakt en het wel echt top! Ik vond het werk erg meevallen. De teee keer rijzen duurde het langste.

10 likes

Als de luchtvochtigheid te hoog is, is het ook lastig om macarons te maken. Wellicht dit daar ook een probleem. Daarnaast moet je het beslag maar heel kort doorroeren (macroneren). Je gaat door totdat je beslag in een v-vorm van de spatel af glijdt. Soms is 1 keer extra doorroeren al te veel. Op YouTube kan je vast vinden wat de vloeibaarheid van het beslag moet zijn.

3 likes

Ken je de podcast Wat Schaft de Podcast? Echte foodies die dan een onderwerp helemaal uitdiepen. Hebben ze ook met macarons gedaan inclusief alle ups en downs, wellicht dat je daar nog van de ervaringen van kan leren?

3 likes

Ik ging vandaag een cake bakken met chocolade en rozemarijn uit One Pot Planet, het was dit recept

Ik was alleen nogal verbaasd over de vegan variant: in plaats van melk en drie eieren wordt er bruiswater gebruikt? Ik kon me bijna niet voorstellen dat dat ging werken en was niet in een bui die misbaksels tolereerde dus heb ‘t met havermelk en lijnzaadeieren vervangen maar het maakte me wel nieuwsgierig, iemand wel eens iets soortgelijks geprobeerd?

1 like

Ik ken het alleen van pannenkoekenbeslag waar het wordt toegevoegd voor luchtigheid en tempura/beer batter achtig beslag dat alleen uit bloem en bruiswater bestaat. Maar om alle eieren en melk in een recept mee te vervangen lijkt me idd wel een flinke gok :joy: uit dit kookboek zou ik het experiment wel aandurven!

2 likes

Hoe groot is je vorm, is die misschien te groot? Mijn springvorm is 26 cm en dan heb ik deeg genoeg.
Verder gebruik ik een verstelbare deegroller van Joseph Joseph waar je een dikte kan instellen; ideaal. Dan is je deeg altijd gelijkmatig qua dikte. Mocht je deeg plakkerig zijn; het kan ook helpen om je deeg tussen 2 bakpapiertjes uit te rollen.

Ik verwerk het deeg direct uit de koelkast en laat het 1/3e deel voor de bovenkant dan nog wel in de koelkast liggen. Dat rol ik lang en plat uit en snij er dan met een pizzames (zo eentje met een wieltje) lange stroken uit.

De laatste keer hield ik zelfs wat deeg over, dat heb ik toen uit laten steken door mijn dochter en in ca. 18 minuten afgebakken als koekjes. Lekker bros waren die.

3 likes

Ja ik kan me het voor de luchtigheid/rijzen nog wel voorstellen dat het werkt! Maar je mist wel ook een hele sloot vet en eiwit zonder eieren en melk.
Vond de smaken van de cake verder goed nu dus ik ga me er wel een keertje aan wagen! Ik had nog even een internet deep dive gedaan en zag dat Anna Jones dit recept een keertje eerder al op insta gepost had en dat daar toen één comment was van iemand die de vegan variant gemaakt had en zei dat 'ie wel erg kruimelig was, maar dat was 'ie bij mij nu toch al dus heb vast niet veel te verliezen haha

3 likes

Baktotaal heeft meerdere keuzes in deegrollers met dingetjes erop waarmee je het deeg op een bepaalde dikte kunt uitrollen. o.a. ook Joseph Joseph, maar ook van PME en BrandNewCake. Ik heb die van PME en die vind ik heel fijn.

3 likes

De onderste vorm vandaag getest met kaneelcakejes.

26 likes

Nee ken ik niet, Maar ik zal het eens opzoeken. :smile:

1 like

Mn ouders komen dit weekend langs voor koffie en ik wil iets lekkers bakken maar niet te veel overhouden, dus geen hele taart of grote cake, gewoon iets voor max 6 stukjes, hebben jullie aanraders?

Boterkoek, madeleines, een slof, tarte tatin?

2 likes

Brownies of cookie bars van Jane’s Patisserie. Dat zijn wel meer dan 6 stukjes (afhankelijk van hoe groot je ze snijdt natuurlijk) maar die zijn uitstekend in te vriezen. Dan heb je voor een volgend bezoek weer, en hoef je dan niets te bakken.

Edd Kimber heeft aan kleine hoeveelheden een boek gewijd; Small Batch Bakes!

Diverse recepten daaruit zijn ook online te vinden.

10 likes

Of hartig gevulde bladerdeeghapjes. Met (kip)gehakt en groenten.

2 likes

Bedankt voor het meedenken!
Ik ga gevulde speculaas maken met hazelnotenspijs van Rutger Bakt, ik geef dan gewoon een stuk mee aan mn ouders haha, dat voelt iets makkelijker mee te geven dan een halve taart of losse gebakjes

Appelflapjes is altijd ook een goed en snel idee maar ik vind bakken juist ook wel echt leuk dus vind het ook wel leuk om er wat meer tijd in te steken. Ik maak ze wel vaak als snelle toetjes met een bolletje ijs

En @frauhelga bedankt voor de tip! Ik kende hem niet maar zag op zn website leuke recepten, morgenavond komen er vrienden eten dus ik ga voor morgenavond de karamel koffie flans maken, geef ik er ook 2 van mee in de middag aan mn ouders zodat ik daar ook niet van overhoud

3 likes