Baktopic #4

Mijn oven is stuk :sob: hopelijk snel gemaakt. Wel mn nieuwe bakvorm binnen die afgelopen week goed afgeprijsd was.

18 likes

Ik ben helemaal into crumbles en ik heb nu een hele lekkere gemaakt van peer met een tonkaboon erover geraspt en een crumble van gelijke delen amandelmeel, bloem, suiker en boter. En die combinatie van peer, tonka en amandel is zo lekker. Dus ik heb al het volgende bedacht dat ik met die smaken wil maken, een galette des rois (bladerdeeg met een laag frangipane, een laag peer met tonka en nog een laag bladerdeeg). Nu al zin in. En ik wil nog iets met kastanje maken, als iemand daar nog leuke tips voor heeft graag!

13 likes

Toevallig staat deze bij mij op de planning

Ben er benieuwd naar, de combinatie klonk heerlijk

2 likes

Op baktotaal heb je nu 15% korting op de bakvormen van Nordic Ware.
Heb er twee besteld als cadeau. Scheelt toch weer wat :slight_smile:

2 likes

Deze gemaakt, zitten 800 gr creme fraiche in en een pak suiker zowat. Dus hij is lekker :laughing:

18 likes

En wat is het precies?

4 likes

Chocolade-room gebak.

Bescuit met daarover creme fraise mengsel, bescuit met cacao in stukjes erop bouwen en chocolade ganache erover.
Zit echter geen chocoladein, enkel cacao. Dat had ik denk ik anders gedaan.(het is nu wat teveel bitter cacao smaak) Maar wel lekker.
Had sowieso nog nooit bescuitdeeg gemaakt. (Ik bak zelden en meestal enkel koekjes) Denk dat ik hem langer had moeten kloppen en eventueel een kleinere springvorm de volgende keer.

4 likes

Mijn dochter is fan van ijsjes en vandaag jarig. Heb deze taart vorige week een keer geoefend en ben nu al heel tevreden met hoeveel beter hij eruit is gekomen. Zondag viert ze haar feestje, dan ga ik hem weer maken maar dan in 3 lagen gestapeld. Wat ik nu nog aan verbeterpuntje meeneem is meer botercrème zodat ik nog gladder af kan smeren, had nu nét te weinig. En nog iets netter drippen.

Het is gewoon naturel biscuit met naturel botercrème en melkchocolade ganache. Hij is gevuld met aardbeien vlaaifruit.

52 likes

Gefeliciteerd en wat een prachtige taart!

3 likes

Heel erg leuk! Slim ook om hem eerst te oefenen. Voor de botercrème werkt het goed als je eerst rondom een laag aanbrengt om de losse kruimels mee vast te plakken (de zogenoemde kruimellaag/crumb coat) en hem daarna even in de koelkast zet. Door die laag iets op te laten stijven blijft hij beter vast zitten en smeer je hem niet uit als je de tweede laag aanbrengt. Dan wordt dat je mooie, gladde buitenste laag.

7 likes

Mijn opa wordt weer een jaar ouder en nu wil ik wat voor hem bakken. Hij heeft geen voorkeur. Ik dacht sowieso roombotercake maar hebben jullie nog een extra idee? Het hoeft geen bijzonder ‘hip’ ding te zijn.

2 likes

Wat lief dat je voor je opa gaat bakken.
Bedoel je dat je naast de cake nog iets extra’s wil bakken? De Café Noir Brownies die ik laatst gedeeld had zijn erg lekker en makkelijk. Heb in de tussentijd al vragen gekregen wanneer ik die opnieuw maak. :blush:

3 likes

Appeltaart?

3 likes

Boterkoek!

1 like

Ja klopt. Ik wil dat hij met genoeg naar huis gaat na zijn verjaardagsfeestje😂

1 like

Gevulde speculaas :heart_eyes:

3 likes

Ik heb ooit een slagroomtaart voor mijn oma gebakken, want dat is één van haar favorieten

2 likes

Heeft een van jullie ervaring met puddingvormen? Ik heb er nu twee maar ik heb nog nooit een pudding gemaakt, heb geen idee of dat leuk en lekker is om te doen en of het lastig is.

Iemand ervaring mee? Of moet ik ze weg doen?
Edit: ze zijn van keramiek en ongeveer 100 jaar oud, is dat überhaupt nog veilig?

Is het een stoomvorm? Je zou altijd gewoon een koude pudding/veredelde panna cotta erin kunnen maken. Zit je niet met het risico van keramiek dat kan springen, maar kan je de vormen wel nog gewoon gebruiken.

6 likes

Morgenochtend nog het gesmolten ijsje erop zetten en dan ben ik errug trots op het eindresultaat. Zitten zeker nog wel schoonheidsfoutjes in, maar ik ben geen prof en dat is de liefde die erin zit :smiling_face_with_three_hearts:

Nu dus wel een crumb coat gedaan, want genoeg botercrème. Maar vond mijn crème alsnog vrij stroef om mooi uit te smeren. Had een mix van brand new cake die hele goeie reviews had, maar is het dus toch niet helemaal. Wat is jullie toprecept voor luchtige botercrème om een taart mee af te smeren?

90 likes