Baktopic #4

Oe heb je hier een recept van? Het ziet er heerlijk uit en zo klinkt het ook!

3 likes

Ja ik heb wat kunnen proeven van de goed gebakken delen, deze zijn erg lekker. Ik heb verder alles gedaan zoals jij het beschrijft, enkel geen zeefje voor het bebloemen gebruikt dus dat ga ik volgende keer wel doen. Heb 'm 10 min in de vorm gelaten voor ik 'm uitstortte, dat zag ik op verschillende websites aangeraden worden.
De room heb ik zeker wel een uur laten opstijven.

1 like

Bij de room zou je in feite het eigeel, vaniller, de room en het suiker eerst al zo erg laten indikken dat je er een streep in kan trekken. Dan pas de warme boter toevoegen.
En de taart zelf moet echt afgekoeld zijn voor je de room erop doet

1 like

Ja er bleef wel gewoon een laagje opzitten, het was niet meer mega vloeibaar. Het ziet er nu ook goed uit (ganache heb ik er nog niet over kunnen heen doen). Dus denk dat dit deel al bij al wel oke was haha. Gewoon niet slim dus op dit op de serveerschaal te doen. Maar zet jij bij zoiets de taart gewoon op het rooster? Ik was namelijk bang dat het allemaal wat vochtig zou worden met de room en ik de taart niet meer mooi van het rooster zou krijgen.
Bij de tulband heb ik effectief de prikker in het dikste deel gedaan en kwam deze er schoon uit. Het gekke is dat sommige delen goed gaar waren en andere totaal niet. Nu ik het zo typ krijg ik het idee dat mijn oven misschien niet overal dezelfde warmte afgeeft oid… Oventhermometer kan ik ook proberen, dankje!

1 like

Welke TK Max is dit? Ik heb die pirouette namelijk op m’n verlanglijst staan. Ik had vorige week al in Amsterdam centrum gekeken en daar hadden ze weer andere vormen, maar de pirouette helaas niet. En waren er nog meer pirouettes behalve deze?

Nijmegen! Er lag nog een tulband, maar dat was niet dezelfde als deze, ik weet niet precies meer welke.

2 likes

Balen voor mij! Goede score zeg

1 like

Wow dit ziet er lekker uit!!

1 like

Oh sorry ik dacht dat je met de room de ganache bedoelde. Het kan zijn dat het allemaal niet heet genoeg is geworden en genoeg is ingedikt, zo klinkt het in ieder geval.

Voor een oneven oven kun je de bakvorm ook gewoon draaien. En dan dus overal testen.

4 likes

Ziet er heerlijk uit!

Ik was bang dat de eieren zouden stollen, maar ga het volgende keer dus toch wat heter laten worden.
Bedoel je de vorm tijdens het bakken draaien in de oven? Want ik dacht dat de oven openen tijdens het bakken slecht was.
Sorry voor de 101 vragen maar ik wil hier echt graag beter in worden

Jaa, ze waren heul lekker!
En best easy om te maken.
Ik heb dit recept gevolgd.
Hou wel de oven tijd in de gaten, bij mij waren ze net op het randje van te droog.

https://eefjesfinest.com/2021/01/04/lotus-blondies/

2 likes

Het punt is juist dat de eieren stollen, je maakt eigenlijk een soort custard. Ik vind het met dit soort recepten makkelijker om met temperaturen te werken, maar die staan er niet bij.

Bij normale cakes is het niet zo erg als je de deur even snel opent tijdens het bakken. Koekjes en cakes doe ik zelf vaak ook zo want ik heb ook een hot spot in mijn oven.

Ik vind het zelf erg leerzaam om op YouTube recepten te zoeken, bijvoorbeeld Food wishes. Die legt ook uit wat je waarom doet, maar je ziet ook meteen hoe iets eruit moet zien. Ik vond dat als beginnend bakker ook best moeilijk.

3 likes

Ohh :sweat_smile: Nu voel ik me pittig dom. Dacht gisteren al wel, volgende keer zoek ik inderdaad een video op.
De tulband ga ik volgende keer dan maar draaien. Heel erg bedankt!

1 like

Ja ik vind alle extra info erbij ook heel handig! En ik heb gister 2 van de gratis videos gekeken over taarten decoreren en opspuiten, vond ik ook mega fijne toevoeging want zoals hierboven ook net genoemd zijn dat nou net van die onderwerpen waarbij video heel erg help.
Vandaag arriveren mn spuitmondjes haha, kan ik mooi gaan oefenen :slight_smile:

2 likes

Niet dom voelen! Het recept is ook voor gevorderden zie ik, dus zo gek is het niet dat je dat niet weet als het niet goed wordt uitgelegd.

1 like

Ik zoek een idiot-proof recept voor een chocolade taart voor kinderen (dus simpele smaken die iedereen lekker vindt, geen likeur ofzo erin). Geen versieringen oid, er komen gewoon kaarsjes op. Ik kan niet echt bakken :joy: Heeft iemand een goed idee?

Ik heb deze voorheen best vaak gemaakt en veel simpeler wordt het niet

3 likes

Ik heb dus een Kenwood Chef XL, omdat toen ik deze kocht ik veel meer met brood bezig was dan met zoete dingen bakken. Maar ik merk gewoon echt dat hij te groot lijkt voor als je bijv 250 gram boter wilt luchtig kloppen, of een brownie beslag wilt maken. Ben non stop in de weer met Dus ik neig nu naar deze verkopen en een kleiner apparaat kopen (een Kitchenaid Artisan bijv.), maar daarom ben ik eerst op zoek naar ervaringen: herkent iemand zich in een verhaal van een te grote mixer? En vooral (omdat ik weet dat hier veel mensen zijn met een Kitchenaid) hoe bevalt die 4,3L kom?

Ik heb een kitchenaid classic, die is dus nog een slagje kleiner maar echt groot genoeg. Ik maak cakes, taarten, koekjes. Voor brood is hij niet sterk genoeg, maar als je vooral zoetere dingen wil bakken zal een artisan groot genoeg zijn. Met de mijne maak ik ook grotere, meerlaags taarten. Kan allemaal makkelijk!

Edit; ik zocht even op hoeveel liter mijn kom is maar mijn kom is dus 4,3L. Die van de artisan is 4,8L.

3 likes