Baktopic #4

Ok fijn! Ik vind het ook weer zowat om nieuwe bakvormen te kopen speciaal hiervoor…

Gvd dit bevestigt wel mijn idee over bakken weer dat het verstopte wiskunde is

5 likes

Dit klinkt echt heerlijk, welk recept heb je hiervoor gebruikt?

1 like

Kan je bij KW geen kleinere kom kopen die erop past?
Ik heb voor KA-artisan een kleinere mengkom gekocht, was het ook zat dat het eigenlijk niet te doen was om kleinere hoeveelheden te mixen in de grotere kom.

1 like

Ik heb het boek ‘bloem, suiker, boter’ van Nicola Lamb geleend bij de bieb en deze gaat linea recta naar mijn ‘koop-lijst’. Heel veel uitleg over de hoe en waarom van alles, veel originele recepten. Had echt zin om meteen te bakken.

Dus een tip voor wie nog een nieuw boek zoekt.

6 likes

Ik heb een beetje makkelijk gedaan. Toen ik laatst een bestelling bij baktotaal bouwhuis deed heb ik een bakmix meebesteld. Deze dus;

Is echt heerlijk. Omdat ik cake alleen wat saai vind heb ik er wel zelf lemon curd bij gemaakt. Het recept wat ik altijd gebruik is van Laura’s bakery.

3 likes

In de openingspost van dit topic staat onder Cake-recepten een recept van een heerlijke citroencake met lemoncurd en een soort kruimeltopping. Echt heerlijk en een aanrader.

3 likes

Sorry it’s me again the idiot sandwich

Ik vind de taart met drie lagen 18cm wel heel hoog worden. Stel ik koop een 22cm vorm en bak drie keer afzonderlijk een laag, is dat een probleem? In het beslag zit baking soda en karnemelk en ik lees online dat je dat eigenlijk niet kunt laten staan? Dat het dan inzakt dus

1 like

Ja! Maar omdat het recept dus eigenlijk voor 22cm diameter is lijkt me dat de lagen wel hoger worden zo? Met dezelfde hoeveelheid beslag

1 like

Ik had dat ook maar heb overal de bodems laten liggen als ik een gebakken taart meenam. :joy: dus zit nu nog met zo’n kleintje over

Ja same maar ik heb nu maar eens een keer alles weggedaan dat niet meer paste, want het werd echt een begraafplaats aan verleden taarten in mijn keuken kastje

1 like

Kun je niet met die tabel die hierboven werd gelinkt de hoeveelheden aanpassen? Dan hoef je ook geen vorm te kopen

Je tweede vraag heb ik geen antwoord op, sorry. Maar mocht dat een probleem zijn kun je altijd in de baktijd weer een nieuwe batch beslag maken (dus eigenlijk meerdere keren kleine beetjes beslag maken. Maar dat is wel dubbel werk)

2 likes

@grace chatgpt kun je ook prima gebruiken om om te rekenen, als je er zelf geen zin in hebt.
Laten staan van het beslag zou ik inderdaad niet doen, daar heb ik geen goede ervaringen mee.

En 1 kleinere vorm kopen (en dus hoog) en die in 2 of 3 lagen snijden? Heb ik ook weleens gedaan, dan hoef je maar 1 keer te bakken.

1 like

Om te zorgen dat de cake minder inzakt kan je ook de reverse creaming method gebruiken.
Ik vind dit ideaal, helpt echt als je een lagentaart bakt

Heeft iemand van jullie de e book van De keuken van Wil (Willemijn van wilentien van insta)
Vraag me af of het de moeite waard is?

for what it’s worth: als je taart in de 22 cm vorm 5 cm hoog zou zijn, is ie in de 18 cm vorm ongeveer 7.5 cm hoog qua volume van het beslag. Zal misschien het rijzen wel iets beïnvloeden dus niet precies zijn, maar hij wordt niet ineens twee keer zo hoog ofzo.

Ja true, maar x 3 lagen dan wel weer een stukje hoger en dan is het zo’n smal hoog taartje hahaha. Nja dat is helemaal hip tegenwoordig toch?

1 like

Jaaa keer drie maakt het natuurlijk wel wat uit, dan heb je wel een taartje wat leuk is voor de esthetics en helemaal kut is om aan te snijden!

Anders zou ik gewoon wat minder beslag maken joh, kwart minder ofzo?

Ja maar mijn chaos hostess brein denkt dan ‘dan moet ik er twee taarten bij maken anders is er te weinig’ en ik zit al redelijk aan mijn chaos taks deze week :joy:

ah ja heel herkenbaar, sterkte!

kun je geen springvormen lenen trouwens?

Ik heb het niet maar durf met 130% zekerheid te zeggen dat het het niet waard is en je veel beter voor een boek van een echte bakker kunt gaan (of iig iemand die het kan en niet een influencer die alleen maar met mixen werkt/recepten van anderen kopieert)

8 likes