Baktopic #4

Ook aan gedacht maar dat had ik eerder moeten doen dan (story of my life)

Anyway ik ga vrijdag bakken ik meld me wel als het is gelukt (mijn vriend heeft al uitgezocht hoe laat de Hema dit weekend open is voor last minute emergency taart)

4 likes

Heeft iemand leuke (bak)recepten met verse vijgen? Ik kan er confituur van maken maar zocht wat anders :grinning:

1 like

Heerlijke vijgentaart - Laura's Bakery Ik zag laatst deze langskomen bij Laurasbakery, lijkt me heel lekker

2 likes

Ik koop vaak kookboeken omdat ik mensen leuk vind. In dit geval Claire Saffitz.
Ik kwam een TikTok tegen en daarna zag ik dat haar eerste kookboek in het Nederlands uit is gekomen en bij bol een leuke prijs had. Ik heb het nog iets goedkoper gekocht.

Bekijk Banketbakker op: Banketbakker, Claire Saffitz | 9789461432599 | Boeken | bol

Ik heb nog niets gebakken maar het boek doornemen is al plezierig. De letters zijn ook heel klein, ze heeft gewoon veel te vertellen. Het is ook wel anders dan de boeken die ik al heb. Ze geeft adviezen voor de seizoenen en voorin staat een moeilijkheidsmatrix.

4 likes

Love claire!
Maar je zegt… nog goedkoper? Gewoon op bol of ergens anders?

En ja haar video’s praat je ze ook altijd veel, had niks anders verwacht van haar boek :smiley:

4 likes

Ook bij bol voor €15 en een beetje. Denk dat dit ook een dynamische prijs is.

3 likes

De meeste recepten vermelden vaak wel of je een springvorm of juist een ‘vaste’ taartvorm hoort te gebruiken, maar ik vroeg me af is hier een soort vuistregel voor?
Ik zie voornamelijk dat biscuit in de gewone vorm wordt gemaakt. Heeft dit met de stevigheid te maken of een totaal andere reden?
Ik heb momenteel enkel springvormen en vroeg me af of het de moeite is om ook vaste vormen te kopen.

Heeft vaak te maken met hoe vloeibaar het deeg is. Cake beslag is vrij vloeibaar en kan dus in de randen gaan zitten en zo lekken uit een springvorm. Daarom dan een vaste vorm. De dat je uitrolt (denk appeltaart) is veel steviger, dus dat kan in een springvorm en is zo makkelijker te lossen.

1 like

Wat @TanteBetje zegt en als je bijv zo’n kruimeltaart wil maken met fruit dan is een springvorm ook niet handig want dan lekt je vulling eruit. Dan is een vlaaivorm, helemaal dicht maar wel platter dan een cakevorm makkelijker.

3 likes

Ja al kan je altijd je springvorm goed inpakken in aluminiumfolie mocht je af en toe bakken en geen zin en/of ruimte hebben voor nog een hele set vormen.

4 likes

Dat is echt heel slim ga ik onthouden. Je doet dat dan aan de buitenkant denk ik? Merk je dan nog verschil met dat de onderkant langer duurt?

1 like

Weet iemand leuke kerstworkshops in de regio Noord-Holland/Utrecht? En dan natuurlijk gericht op desserts/cakes/koekjes. Lijkt me leuk om een keer zo iets te gaan volgen als activiteit samen met mijn moeder en zusje.

2 likes

Ik sta vrijdag met mijn baksels/sweettable in een tuincentrum op hun speciale dag/avond. Vind het ergens heel spannend en heel erg leuk!
Het is alleen zo lastig om in te schatten hoeveel je ga maken voor op zo’n dag.

Alles heeft ook een winters/kerst thema dus super leuk word de tafel denk ik. Ben al flink bezig met de voorbereidingen.

28 likes

Leeeeukkk!! Het blijft altijd lastig om te bedenken hoeveel je gaat bakken.

2 likes

Wat leuk! Weet je al wat je gaat maken?

1 like

Ja zeker! Je moet er ook goed over nadenken en soms wat dezelfde dingen hebben zodat je niet teveel andere handelingen moet verrichten. Maar het gaat worden

• speculoos fudge
  • framboos roos fudge
  • basque cheesecake
  • lemon curd cheesecake
  • kokos anijs limoen cake
  • gingerbread cake
  • chocolade framboos cake
  • kinder koekjes
  • gingerbread koekjes
  • granola (pumpkin spice)
  • lemon curd cupcakes
  • speculoos cupcakes

De fudge, koekjes en granola kan ik al van te voren makkelijk klaar maken. De cakes, cheesecake en cupcakes de dagen ervoor.
En op meerdere dingen komen dan ook bloemen etc. lekker in het thema van tuincentrum en gebruik het zelf ook regelmatig.

18 likes

Wowww, klinkt heerlijk!

2 likes

Wooaaahhh ben echt heel benieuwd!

Ik heb nu mn koekjesdeeg in de koelkast staan. Vanavond lekker hhb kijken met eigengemaakte koekjes. Ik gebruik zo m’n nordic ware cookie stamps en m’n dochter mag lekker zelf kiezen.

1 like

Een algemenere workshop van de dorpsbakker is wel in kerstthema

2 likes

Nou tweede keer goede keer gelukkig. Opnieuw de bitterkoekjes tulband van Rutger gemaakt met alle tips van hier en deze keer goed gelukt. Heel blij mee!

31 likes