Baktopic #4

Mijn dochter van 6 en ik waren net samen een simpele citroencake aan het maken. Ik zet als we samen bakken alle ingrediënten al klaar, dan mag zij het in de beslagkom doen en mixen.
En ik leer haar ook waarom bepaalde dingen op een bepaalde manier / volgorde gaan.
Net deed ze de eieren in het cakebeslag en zei ze “één voor één, eerst familie maken”.

Zo trots. :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Familie maken is een term die ik van Rudolph heb geleerd over het mixen van 2 verschillende structuren. Als je dat in 1 keer doet kan een beslag schiften. Door het rustig aan te doen, bijvoorbeeld per ei, wordt het beslag mooier.

43 likes

Wat grappig, ik ken dat als vriendjes maken. Dus ik dacht eigenlijk dat je dochter het heel schattig verbasterde tot familie maken, maar blijkbaar zijn er meerdere termen voor in omloop.

3 likes

Haha ja, die term heb ik ook weleens gehoord! Maar in Rudolphs Bakery werd het altijd ‘familie maken’ genoemd dus dat heb ik onthouden en doorgegeven. :blush:

3 likes

Kleine bakshoplog!
Ongeveer eens per jaar doe ik een bestelling via een Amerikaanse doorstuurservice bij verschillende Amerikaanse webshops. Door het jaar hou ik een lijstje bij en dan kan ik op verzendkosten besparen, en dingen kopen die normaal niet naar NL worden verstuurd. Vandaag kreeg ik mijn bestelling binnen. :heart:

Linksachter een vierkante poundcake-vorm met uitneembare bodem en bijgeleverde recepten.
Daarnaast een vorm van Nordic Ware, genaamd Tiered Star. Die is besteld bij Williams Sonoma (hun website is niet op te roepen in Europa helaas, maar met een Amerikaanse VPN kan het wel). De Tiered Star was nu nog maar 10 dollar en in Nederland heb ik hem nog nooit gezien. De cookie stamps zijn ook van Nordic Ware en besteld bij Williams Sonoma, inmiddels zijn deze ook bij Nordic Ware zelf te koop.

De koperkleurige cakevorm is van Wilton, en die bestelde ik evenals de 3 flesjes smaakstoffen bij Country Kitchen USA. De smaakstoffen zijn vaak getipt op Youtube, FB en Instagram door andere poundcake-bakkers en uit nieuwsgierigheid heb ik wat kleine flesjes meebesteld. Lorann is ook een bekend merk en bij o.a. Baktotaal te koop, maar Lorann vind ik zelf niet zo goed. Ik was dus benieuwd of de smaakstoffen van Magic Line en Cookie Nip beter zijn. Ik heb er nog niet mee gebakken natuurlijk, maar de geur van alle 3 is veelbelovend. Met name die van Creme Bouquet, het grootste flesje (daar had ik ook de meeste verhalen over gehoord). Een nostalgische zoete geur, die iets van citrus heeft, vanille, en amandel. Ik kan niet wachten om een ‘gewone’ poundcake te bakken en dan Creme Bouquet te gebruiken.

Verder 2 tijdschriften van Hoffman Media Store en een boek dat al heeeeeeel lang op de verlanglijst stond: Nerd Baker 2 van Christopher Tan. Zijn eerdere boeken Nerd Baker en The Way Of Kueh had ik al, en dat zijn zulke mooie boeken, echt een bron van informatie. Het is me onduidelijk waarom zijn boeken zo lastig verkrijgbaar zijn in Europa. Zijn eerdere boeken bestelde ik via een Singaporese boekhandel, maar Nerd Baker 2 bestelde ik via Kitchen Arts & Letters, een New Yorkse boekhandel. Volgens mij heeft @Bunnyslippers daar haar boek ook gekocht als ik het me goed herinner. En het boek is nog gesigneerd ook! :heart:

Nog niet op de foto want dat wordt nog nageleverd via een interne maandelijkse zending; het nieuwe boek van Karli Bitner. Die krijg ik in januari.

Ben zo blij met alles. :heart:

30 likes

Ik gebruik ook altijd de term ‘familie maken’ en mijn broertje/zusje ook, omdat ik vroeger een enorme Rudolph fan was :joy:

3 likes

Cees Holtkamp gebruikt ook de term familie maken en hij vertelde eens dat hij dat op de banketbakkersschool leerde.

1 like

Klinkt weer zo gezellig dit.

Ben trouwens erg benieuwd naar jou en ook naar de rest die een aardige bak verzameling heeft, hoe bewaar je het? Want bij mij moet er echt een nieuw iets komen om het allemaal efficiënt op te ruimen maar heb nog niet echt een goed idee in mijn hoofd. Heb nu 4 bakken in een expedit kast wat eigenlijk ook niet handig is.

1 like

De bakvormen staan bij mij tegenwoordig op 2 verschillende plekken want mijn collectie is inderdaad fors geworden.

In de keuken heb ik een showkastje met glazen deurtjes waar enkele vormen permanent staan die ik op dat moment mooi vind of die veel voor me betekenen. De Heritage tulband staat daar bijvoorbeeld.

In een dichte keukenkast staan vooral de functionele bakvormen (springvormen rond en vierkant, ovenschalen, boterkoekvormen, de niet speciale bakvormen zeg maar, die wel veel gebruikt worden). Die wil ik voor het grijpen hebben. En de bakvormen die ik op dat moment vaak gebruik. Momenteel gebruik ik de Braided Loaf van Nordic Ware bijvoorbeeld vaak en de Charlotte, maar ook enkele vormen van dit seizoen.

En dan heb ik nog mijn zolder, waar al het speciale spul staat dat minder vaak wordt gebruikt. Zoals vormen met een duidelijk thema als herfst, kerst, winter, etc. Die zitten veilig, stofvrij en droog in gelabelde doorzichtige kratten met deksel, per stuk verpakt in een linnen broodzak.
Als ik ze nodig heb kan ik ze direct pakken, maar ik struikel er niet over als ik ze een aantal maanden niet gebruik. En op dit moment staan er dus wat herfstvormen (zoals blaadjes) in mijn dichte bakkast. Die worden binnenkort weer verruild voor winterse bakvormen.

Ik heb de mazzel dat ik een grote zolder heb, zo hou ik mijn keuken netjes en overzichtelijk.

14 likes

Waw, wat een goed systeem haha. En supergoede tip van die linnen broodzak!

5 likes

Ja in mijn keuken kan ik eigenlijk amper iets kwijt! Dat voordeel is al wel fijn. Ik heb ook 1 doorzichtige bak in een kast waar dan mijn taartvormen/quichevorm in staan, dat is wel ideaal.

Kan je de vormen met de broodzakken ook nog in elkaar zetten gemakkelijk? Dat is voor mij namelijk nu wel fijn.

1 like

Ik heb deze whiskey caramel saus uit de VS meegenomen en aangezien ik de komende maand nogal wat verjaardagen en natuurlijk kerst heb wil ik m graag gebruiken voor een baksel en/of desert. Wat zouden jullie er mee doen?

3 likes

Ik denk gelijk aan sticky toffee pudding!

1 like

Dat wisselt een beetje per vorm, maar vaak kan ik niet al te grote tulbandvormen in de zak in elkaar zetten.
Bij de Braided Bundt gaat het bijvoorbeeld niet want die zit vanwege de grootte te strak in de zak, maar bij de meeste andere vormen wel. Het voordeel van de broodzakken is dat als je de vormen alsnog in / op elkaar zet, ze geen krassen oplopen.

Ik heb ook jaren alles in de keuken gehad (toen mijn collectie nog kleiner was) maar toen was dat eigenlijk al niet te doen. Ik had simpelweg te weinig ruimte en die keuken was ook totaal niet efficiënt ingedeeld. Met mijn huidige keuken heb ik veel meer opbergruimte maar alsnog is het te weinig om alles kwijt te kunnen. Ik vind het echter niet erg om naar zolder te lopen voor vormen die ik minder vaak gebruik, ik vind het vervelender als ze door het jaar in de weg liggen. Want ik bak niet alleen, ik kook ook in die keuken en ik bewaar er ook servies en andere zaken. Die wil ik voor het grijpen hebben liggen en doordat het merendeel van mijn bakvormen op zolder liggen, kan dat gelukkig zonder problemen. :blush:

Op social media zie ik weleens mensen die alles ophangen in de keuken, maar dat lijkt me minder fijn want een vorm die aan de muur hangt kan toch stoffig worden. Ik wil een bakvorm schoon wegzetten en meteen ook in die staat weer kunnen pakken vanuit een schone plek, en met mijn systeem kan dat.
En laatst zag ik nog een filmpje van iemand op FB die een grote vitrine had in de keuken waar heel veel Nordic Ware-vormen in stonden. Prachtig om te zien maar zo groot is mijn keuken helaas niet.

Begin dit jaar heb ik trouwens een thermische labelprinter gekocht en dat is zó’n goede aanschaf geweest. Ik label veel als ik maaltijden kook voor in de vriezer, maar ook bij die kratten komen de labels goed van pas. De labelprinter wordt aangestuurd door een app op je telefoon, supermakkelijk. Ik gebruik de labelprinter zo vaak bij het koken en bakken dat hij standaard in een lade in mijn keuken ligt. :sweat_smile:

2 likes

Ik zou denken aan iets van een pecan pie. Lijkt mij een lekkere combinatie.

2 likes

Bananencake! Ik maak zelf altijd een bananen cake met een bourbon caramel saus, dus die van jou past daar perfect bij haha.
Dit is mij favoriet (je moet wel een stukkie naar beneden scrollen)

2 likes

Oh nice, en dan dit als saus er overheen?

Voor de liefhebbers met HBO Max :partying_face:

8 likes

Deze staat hier nu in de oven als toetje voor vanavond, heel benieuwd!!

1 like

Met het oog op een leuk kadootje voor kerst of Sinterklaas: hebben jullie nog een leuke tip voor een stolp? Hoeft niet perce op een voet. Ik vind vaak de combi met hout heel mooi, maar dat hoeft ook niet perce.

1 like

Koekjes voor een verjaardag!

78 likes