Eefje schreef er hier nog korts iets over!
Klinkt echt geweldig! Groot formaat en dat ie blijft staan tijdens het mixen
Ik wil voor kerst waarschijnlijk het volgende maken: Red velvet tulband recept | Rutgerbakt.nl.
Ik twijfel alleen of dit goedkomt qua bewaren. Aangezien het met roomkaasglazuur is lijkt het me het beste om deze in de koelkast te bewaren. Op de dag zelf is dit echter niet mogelijk, tenminste niet enkele uren voor het serveren. Ik kan hem wel op een koele plaats zetten, maar niet in de koelkast. Zou dit goedkomen denken jullie? Of zouden jullie het anders aanpakken.
Kan je niet het glazuur in de koelkast bewaren en deze voor het serveren pas op de cake doen?
Pas voor het serveren is wat lastig, ik kan het er eventueel wel pas op doen op de dag zelf. Of zou dat niet veel verschil maken?
Tip voor de liefhebber: Bij de AH verkopen ze weer allerlei bakspullen, zoals tulbandvormen, koekuitstekers en siliconenvormen. Maar ook allerlei kerstsprinkles, goudspray, glitters en bladgoud. Het kerstservies is er ook weer!
Ja zag ook knettersuiker liggen, ook leuk voor koekjes haha
Wat is op een koele plaats en om hoe lang gaat het?
Normaal gezien in de kelder, ik gok dat het wel zeker zo’n 4u zal zijn.
Als t daar echt goed koel is zou ik dat wel aandurven. Je kan evt de frosting ook in een bakje doen en dan met een koelelement bewaren tot je het er op gaat smeren
Ik had gister weer een super leuk feestje. Waar ik de gender reveal voor had gemaakt daarbij was het zo goed bevallen dat ik de zoetigheid voor de babyshower mocht doen. Een afternoon tea Uiteindelijk was het lastig met diegene die de broodjes ging doen dus werd dit ook gevraagd en iemand die nog wat hartigs ging maken was ziek, dus uiteindelijk heb ik alles gedaan. Super leuk om ook de broodjes te maken, al was het nu mega simpel en eiersalade uit de winkel. Zou hem volgende keer liever gewoon zelf maken. Maar een geslaagde opdracht was het weer. Ik word er zo blij van dat ik steeds meer gevraagd word!
- Bastogne truffels
- Kinder cookies
- brownies
- cupcakes
- speculoos cheesecake
- broodje eiersalade en rucola
- broodje roomkaas met komkommer
- scones met clotted cream en jam.
Had ook 4 soorten losse thee erbij gekocht. En er kwamen nog loempia’s en krokante kip tussendoor voorbij (wilde de moeder graag).
Ik ben zelf wel echt van de traditionele afternoon tea met de fingersandwiches maar dit was ook leuk.
Oh, dit ziet er echt heerlijk uit!
Ik wil graag sticky toffee pudding maken (de cake). Ik kan genoeg recepten vinden, maar misschien iemand hier die een succesrecept weet?
Ik heb dit wel eens gemaakt als toetje met Bayleys caramel en mascarpone slagroom met sinaasappelzest, vond ik echt een goede combinatie!
Recept Sticky Toffee Pudding
Sticky Toffee Pudding
355 ml water, kokend
1¼ theelepel baking soda
225 g dadels
150 g bloem
3 theelepels bakpoeder
½ theelepel zout
115 g boter
115 g suiker
115 g bruine bastardsuiker
3 eieren
1 eetlepel vanille extract
Baileys caramelsaus
400 g suiker
100 ml water
60 g boter
350 g slagroom
Baileys
zout
Mascarpone crème Chantilly
300 g slagroom
100 g mascarpone
40 g suiker
1 vanillestokje
sinaasappel, zest
Bereiding
Sticky Toffee Pudding
- Verwarm de oven op 175 °C.
- Kook water, voeg de baking soda toe en schenk dit over de gehakte dadels, klop dit door elkaar.
- Zeef de droge ingrediënten (bloem, bakpoeder en het zout) in een kom.
- Klop de boter en de suiker zacht, voor 3-5 minuten.
- Voeg de eieren een voor een toe.
- Voeg vanilla extract toe.
- Voeg 1/3 van de droge ingrediënten toe, mix tot het een geheel is (niet langer).
- Voeg ½ van de dadels toe, mix tot het een geheel is.
- Voeg daarna weer 1/3 van de droge ingrediënten, dan de rest van de dadels en de rest van de droge ingrediënten en mix tot het een geheel is.
- Vul de cupcake vorm voor 2/3e met beslag en bak voor ongeveer 17 minuten op 175 °C
Baileys karamelsaus
- Voeg de suiker en het water toe in een steelpan en kook de suiker tot een amberkleur. Tijdens het koken van de suiker is het belangrijk dat je niet roert en eventueel een deksel op de pan hebt, zodat de suiker niet kristalliseert.
- Zodra je de amberkleur hebt bereikt voeg je 1/3e van de slagroom toe, roer met een garde.
- Voeg daarna nog twee keer 1/3e van de slagroom toe.
- Neem de pan van het vuur en voeg de boter toe.
- Voeg daarna zout en Baileys toe naar smaak.
- Laat de karamelsaus afkoelen.
- Bewaar de karamelsaus in de koelkast. Deze kun je later eventueel weer verwarmen tijdens het serveren.
Mascarpone crème Chantilly
- Voeg de vanilla en sinaasappelrasp toe aan de mascarpone.
- In een andere kom klop je de slagroom met de suiker een beetje, zodat hij net iets voller is, maar nog wel slap.
- Meng beetje bij beetje van de slagroom met de mascarpone om klontjes te voorkomen, meng dit met een spatel.
- Klop de slagroom een beetje tot hij net stevig is.
Het recept voor de caramel kwam van YouTube, maar dat filmpje kon ik niet meer vinden. Het recept voor de cake komt van Tessa Huff.
Cake:
https://www.stylesweetca.com/blog/2015/09/30/sticky-toffee-pudding-cake
Heel mooi! Was vast een geslaagd feestje, kan bijna niet anders.
Het is niet echt cake hè, dus als je het ergens mee naartoe wil nemen zou ik het afraden. Ik heb laatst wel een cake versie gemaakt maar dat vond ik niet zo’n succes. Nog warm met lekkere warme karamelsaus en goed vanilleijs is het beste
Verder vind ik de meeste recepten wel prima, gewoon eentje met goede reviews zoeken, en ik zou de dadels heel fijn maken, het liefst in een keukenmachine, maar ik hou niet van stukken gedroogd fruit in m’n baksels.
Ik dacht dat ik hier vanochtend of gisteren een reactie op zag maar dat kan ik mis hebben. Voor wie de bakvorm zoekt:
Linkje en plaatje:
Strafpunten voor degene die dat ding op de website ‘metalen krans’ heeft genoemd, zo komt ie nooit naar boven als je zoektermen als ‘tulband’ of ‘bakvorm’ gebruikt.
Ik heb hem in de winkel gezien, het is een mooie stevige bakvorm en volgens mij precies deze van Patisse. Die heb ik zelf al en die bakt heel fijn, ik verwacht dat die van AH net zo prettig in gebruik zal zijn.
Wel kocht ik een koekuitstekertje, maar die heb ik nog niet gebruikt.
Voor wie nog een mooie voordelige bakvorm wil, van Laura’s Bakery liggen er weer spullen bij Kruidvat.
Linkje en plaatje:
Dit lijkt een dupe te zijn van Patisse en geïnspireerd door de Braided Loaf van Nordic Ware (die weliswaar minder knopen heeft). In het voorjaar was deze vorm van Laura ook te koop bij Kruidvat en toen heb ik hem gekregen. Sindsdien heb ik hem meermaals gebruikt en hij is heel prettig in gebruik, als je de vorm goed invet of bakspray gebruikt komen cakes er moeiteloos uit. Wat mij betreft dus wel een aanrader.
Verder zijn er nog meer producten van Laura’s Bakery bij Kruidvat te vinden, ik begrijp van eerdere acties dat die altijd vrij snel uitverkocht zijn.
Goede toevoeging inderdaad! Ik had alleen in de winkel gekeken en niet online. Maar zo wordt het inderdaad lastig te vinden
Jaaaa net als die uitsteekvormpjes! Die zijn ook enkel vindbaar onder ‘cutter’.
Het Kerstservies heb ik enkel online gezien, maar vond ik dit jaar helaas best saai. Van mij mogen het best drukkere printjes zijn, dit jaar vond ik ze te subtiel.
Maar gezien mijn volle servieskast is dat helemaal prima.
Ooh die van Laura, heel mooi! Die ga ik halen, thanks voor de tip