Ik heb vorig jaar een vergelijkbare tulbandvorm bij AH gekocht en ik vind hem heel fijn!
Deze en andere vormen waren net na kerst bij meerdere AH’s in mijn omgeving met 50% korting te koop dus misschien nog een tip voor wie ze nu te duur vindt.
De cafe noir brownies stonden al een tijdje op mijn lijstje na jouw bericht. Nu wilde ik ze morgen gaan maken, maar de site doet het niet meer. Heb jij het recept toevallig nog?
Bij mij doet de website het wel gewoon! Misschien nog een keer proberen?
Bij mij doet 'ie het ook gewoon, maar ik kopieer het recept even.
Samenvatting
Dit heb je nodig voor een bakblik van ci. 25×30 cm
- 225 gram boter
- 200 gram pure chocolade
- 150 gram bruine basterd suiker
- 25 gram fijne kristalsuiker
- 5 gram espressopoeder
- 10 gram water
- 3 m eieren
- 125 gram bloem
- 25 gram cacao
- snuf zout
- 150 gram café noir koekjes van Verkade
Dit heb je nodig voor een bakblik van ci. 25×30 cm
- 225 gram boter
- 200 gram pure chocolade
- 150 gram bruine basterd suiker
- 25 gram fijne kristalsuiker
- 5 gram espressopoeder
- 10 gram water
- 3 m eieren
- 125 gram bloem
- 25 gram cacao
- snuf zout
- 150 gram café noir koekjes van Verkade
Zo ga je te werk:
Verwarm de oven voor op 175 graden. Bekleed zonodig de bakvorm met bakpapier en/of vet hem in.
Smelt de boter in een pan. Hak intussen de chocolade fijn. Voeg de chocolade toe aan de gesmolten boter. Roer dit door elkaar tot er een homogene massa ontstaan is. Meng het espressopoeder met het water. Klop de eieren met de beide suikersoorten en de espresso, in ongeveer 5 minuten licht en luchtig.
Doe het zout, de bloem en het cacao in één kom en mix het met de garde door elkaar. Meng het boter-chocolademengsel voorzichtig door het ei-suikermengsel. Voeg de bloem er aan toe, en spatel ook dit er voorzichtig door. Verkruimel de café noir koekjes en spatel ook deze door het beslag. Doe het browniebeslag in de bakvorm.
Bak de brownie in ongeveer 30 minuten gaar. Laat de brownie volledig afkoelen.
Smelt de 200 gram chocolade (voor de topping), au-bain-marie. Voeg de pure chocoladepasta toe, meng dit er goed door. Meng het espressopoeder met het water.
Voeg het in twee delen toe aan de chocolade. Spatel het eerste deel er goed door voor je het tweede er aan toevoeg. Door het toevoegen van de espresso, wordt de chocolade dikker. Kijk daarom goed of het nog lukt om het tweede deel toe te voegen. Verkruimel als laatste de overige 50 gram café noir koekjes er over.
Wat gek, zowel via de link als via Google naar de site gaan geeft bij mij keer op keer een error?
Dankjewel @FrauHelga
Er zijn momenteel wat boeken met een leuke korting, wellicht leuk als kerstcadeau voor iemand die graag in de keuken staat:
Laura Kieft - Het Borrelhapjes Bakboek
Het Laura’s Bakery Bakboek
Zoets van Zeinab
Maar er zijn meer boeken in de actie.
Ook diverse bakbijbels van Rutger van den Broek hebben korting. De Toetjesbijbel kan echter nog goedkoper bij Boekenkraam als je hem als softcover koopt.
Ook Momofuku Milk Bar is nu met een mooie korting. Die heb ik samen met het Borrelhapjes Bakboek van Laura besteld.
Over bakboeken gesproken; ik had Bake With Brooki gereserveerd maar Bol heeft hem helaas gecanceld, het kon niet geleverd worden. Ik keek zo uit naar dat boek. Inmiddels heb ik hem gereserveerd bij Amazon maar ik begrijp dat die pas in het voorjaar geleverd gaat worden. Haar boek is een ongekend succes en op veel plekken uitverkocht.
Ik zag ook dat de Nederlandse versie van Dessert Person van Claire Saffitz (die heet Banketbakker) voor echt 7 euro lag bij Donner in Rotterdam. Is ook echt een mooi en populair boek voor als iemand nog een leuk cadeau zoekt.
Ja ik heb die vorige week ook voor 10 euro hier gekocht
https://www.boekenvoordeel.nl/p/banketbakker-105985?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD4lyXIFg0LxSE9qOvt1nHchMFORi&gclid=EAIaIQobChMI5ZKS4qSiigMVZKODBx3unS9NEAQYASABEgK2DfD_BwE
Ik heb even jullie hulp nodig. Kan totaal niet bakken, dus heb een pak met benodigdheden. Nu heb ik een springvorm van 24 cm, maar op de verpakking staat dat ik 15 cm nodig hem. Moet ik dan de baktijd halveren?
Helpt dit?
Je hebt wel meer tabellen, maar ik ga ervan uit dat de helft wel prima is. Maar hooral op gevoel doen en steeds even tussendoor kijken of prikken
Maar in deze tabel heb je ook meer beslag bij een grotere bakvorm.
Ik zou bang zijn dat het een heel platte taart wordt en eerder even naar de Action gaan voor de goede maat springvorm. @Zoeva
Of nog een keer een bakmix erbij kopen zodat je het in ieder geval kan verdubbelen. Zoals je ziet in de tabel is de hoeveelheid voor 26 cm ten opzichte van 15 cm bijna drie keer zo veel.
Ik maak graag een versie van Nigella, dat is cake en saus ineen. Lekker en snel.
Ik denk inderdaad dat ik beter een vorm kan gaan halen. Het is stapeltaart, dus drie lagen.
Dank je wel voor het meedenken @Mette12 maar de baktijd moet denk ik anders.
Ik ben bezig met het samenstellen van m’n koekjesdozen die ik met kerst ga uitdelen. Ik ga een deel opsturen per post, maar ook meegeven met kerst. Dus het moet een beetje stevige koekjes zijn zeg maar, die ook wat langer goed blijven. En ook deeg dat in de vriezer goed blijft, omdat ik degene die ik meegeef vers wil afbakken maar de rest al zaterdag voor kerst op de post wil doen.
Ik ben benieuwd naar wat jullie dit jaar doen!
Gefeliciteerd! ziet er prachtig uit.
Mag ik je vragen hoe je die cake zo mooi uit de vorm hebt gekregen? Bij mij gaat het zovaak mis dat ik hem nu bijna weg wil doen.
Ik ga vandaag experimenteren met glutenvrije koekjes. Eigenlijk gebruik ik nu het zelfde recept maar vervang ik de bloem door glutenvrije bloem/meel? te gebruiken. Ik ben benieuwd of het veel anders is. Als dit goed lukt wil ik ook nog kijken naar vegan koekjes, maar dan moet ik opzoek naar een vervanging voor ei. Vervanging voor boter is makkelijk door olie/kokosvet maar blijft toch een beetje puzzelen.
Dankjewel! Ik doe dezelfde methode die veel anderen hier ook gebruiken. Heel goed insmeren met boter. Ik gebruik daar een gewoon kwastje voor, geen siliconen. Daarna heel goed de bakvorm, incl. alle hoekjes een laagje bloem of cacao geven. Bij een vanille of andere lichte cake gebruik ik bloem, bij chocolade of zoals nu red velvet gebruik ik cacao. Daarna even in de koelkast. Na het bakken goed laten afkoelen. Dan kun je hem er makkelijk uithalen. Nu is hij ook niet perfect bij mij gelukt hoor. Vooral aan de onderkant zie je wel stukjes waar hij toch wat vast is komen te zitten.
Als je alleen de bloem vervangt door glutenvrije bloem krijg je over het algemeen heel kruimelige, zanderige koekjes. Niet zo’n fijn mondgevoel. Ik zou aanraden om altijd een klein beetje xanthaangom toe te voegen voor een betere binding, tenzij je een glutenvrije mix hebt waar dit al aan is toegevoegd. Mocht je meer achtergrond willen: Katarina van https://theloopywhisk.com/ legt vind ik altijd goed uit wat het chemische proces achter bakken is en waarom je gluten (of ei) meestal niet zomaar 1 op 1 kan vervangen. Zij heeft ook veel glutenvrije vegan recepten op haar website staan.
Ja zij is ook tof. Je hebt ook een Nederlandse, volgens mij was haar account iets van ohmypie maar heet ze nu anders. Zij bakt ook glutenvrij brood, maar dus ook taarten en koekjes.