Baktopic #4

Ik ga hetzelfde doen, behalve dat ik ze niet hoef op te sturen. Ik had vorig jaar vanillekipferl, kerstkransjes, thumbprint koekjes met jam en een koekjes met cranberry en pistache uit de koekjes bijbel (erg lekker!). Vooral de laatste twee zijn wel geschikt voor verzenden vermoed ik. Die koekjes had ik allemaal ook ongebakken in de vriezer gedaan. Ik ben dit jaar trouwens te weten gekomen dat je afgebakken koekjes ook in de vriezer kan doen. Dat werkt hartstikke goed.

Hierbij nog een foto van vorig jaar. Niet meest mooie foto, maar goed. Ik moet nog een beetje brainstormen voor dit jaar, maar ik ga sowieso kolasnittar doen. Dat is een Zweeds caramel koekje. Simpel te maken maar erg lekker.

25 likes

Heb vorig jaar iets soortgelijks gedaan met ginger bread people. Door de potten zo vol mogelijk te stoppen kwamen ze heel aan op bestemming. De potten wikkelde ik trouwens nog wel in bubbel wrap.

9 likes

Het recept voor short Bread helemaal onderaan is echt mijn good to voor zandkoekjes. Je hebt inderdaad wel echt een kleine hoeveelheid xanthan gum nodig.

https://theloopywhisk.com/2022/05/29/boston-cream-pie-cookies/

Ja Marike Bol bedoel jij! Met haar recepten heb ik alleen wat minder goede ervaringen :sweat_smile: wel glutenvrij en veel vegan, maar ik heb al een paar keer mislukte baksels gehad met recepten van haar. Ze doet soms ook dingen die ik niet logisch vindt, bijvoorbeeld baking soda oplossen in citroensap voor je het toevoegt aan je beslag - hoeft niet en vervroegt de chemische reactie die je beslag luchtig maakt waardoor het dus minder effect heeft op je eindresultaat. Of in pannenkoekenbeslag een ei vervangen door plantaardige drink en bakpoeder; dat leverde bij mij heel droge, compacte pannenkoekjes op.

1 like

Leuk idee!

Ik ga voor school kerstkoekjes bakken, maar omdat dat voor 6- en 7-jarigen is ga ik die heel basic houden qua smaken.
Als ik voor volwassenen bak zijn Dorie’s espresso shortbread cookies altijd favoriet. Goed voor te bereiden en in te vriezen en enorm lekker.
Ook de kolasnittar uit de openingspost zijn zo op als ik die bak.

Voor het werk van mijn man ga ik waarschijnlijk nog een flinke lading koekjes maken.

1 like

Ik heb een workshop royal icing gedaan, super leuk! :christmas_tree:

88 likes

Kerstdiner 1 van de kleuter op de sportclub. Ik vind ze wel leuk geworden :relaxed: brownie met rood fruit compote. Petit four formaat

60 likes

Oh wat prachtig! Wat voor bakvorm heb je hiervoor gebruikt als ik vragen mag?

3 likes

Dankjewel! :grinning: Deze bakvorm heb ik gebruikt! En dit was ook de eerste keer dat ik m gebruikte. 3/4 gevuld met browniebeslag, en ze kregen de perfecte hoogte in de vorm :grinning:

5 likes

Leuk! Dit jaar ga ik het voor het eerst doen, maar dan niet per post versturen. Ik zat te denken aan kerstkransjes, pistachekoeken, meringueschuimpjes, brownie, Christmas crack (EefsFood) en royal icing koekjes. Iemand tips voor hoe je dit het beste, maar ook leuk kunt verpakken? @Barbamama als expert van royal icing koekjes, hoe bewaar jij deze? En hoe lang kun je ze bewaren?

2 likes

Mijn dochter gaat binnenkort trakteren op school. Ik wil dan lolly stokjes in mini stroopwafels steken, de stroopwafels door gekleurde chocolade halen en door de gekleurde sprinkles halen.

Als dit allemaal lukt, hoe kan ik ze dan het best bewaren?

Ik stel dit soort vragen tegenwoordig aan chatgtp and it never disappoints. Net nog de colgende prompt gegeven:

Ik heb een zuurdesemstarter gekregen van een vriendin. Ik heb die net op zaterdag om 07:00 uur gevoed. Ik wil graag zondagochtend een brood afbakken. Geef me alle stappen die ik vanaf hier moet doen, inclusief dag en tijdstip. Ik slaap van 22:00 tot 07:00.

5 likes

Ohh ik ben zeker geen expert maar de royal icing bewaar ik in een tuppenwarebakje. Ik zorg dat ik de puntjes van de spuitzak oprol zodat dit niet hard wordt. Ik leg er voor de zekerheid een stukje keukenrol in en dan bewaar ik het in de koelkast.
Je kunt het best lang bewaren (want het is niks anders dan suiker haha). Maar als ik merk dat ik over de 1,5 week ga doe ik het bakje in de vriezer.

Royal icing koekjes die gedecoreerd zijn doe ik in zo’n zelf sluitend cellofaan zakje, zie hieronder:

Juist gebruik ik doorzichtige zakjes en niet te veel poespas om het mooiste het koekje moet zijn haha

14 likes

Super bedankt! Dit zijn goede tips. Hoe lang kun je de koekjes bewaren in zo’n zakje?
Dit weekend ga ik voor het eerst royal icing koekjes proberen te maken🙏🏻

1 like

Echt heel leuk! Ik mag ook het dessert maken dit jaar. Waar heb je de sprinkles van?

2 likes

AH! :smile: Ze hebben veel leuke sprinkles dit jaar en ook bladgoud zag ik

1 like

Mijn man zit binnenkort in Amerika voor werk en ik wil hem wat bakspullen mee laten nemen die daar veel goedkoper zijn, en normaal weet ik het allemaal wel maar ik heb nu echt een blackout. Iemand nog tips? Ik moet het via Amazon bestellen want hij heeft echt geen tijd om te winkelen.

Zoek je bepaalde ingrediënten of eerder bakgerei? Nordic ware vormen zijn misschien goedkoper, of kitchenaid accessoires als je die hebt?

Bakgerei. Nordic Ware en Kitchenaid heb ik al gekeken maar ik vind dat eigenlijk niet echt het verschil waard voor wat ik wilde. Mogen ook dingen zijn die hier niet echt te krijgen zijn.

Oh ik weet al een goede: cookie scoops. Zoveel van m’n bakboeken die dat gebruiken en dan heb ik weer net niet de juiste maat.

Die rum rozijn vind ik interessant, welk recept heb je gebruikt & hoe smaakte hij? Voor herhaling vatbaar?

2 likes