Baktopic #4

Eerst blind een zandtaartbodem bakken, als ik hem vegan maak laat ik het ei weg, en doe ik naar verhouding net wat meer vegan boter voor soepel deeg.

En dan banketbakkersroom maken om te vullen, hier staat wel een goed vegan recept, is erg makkelijk

En dan de bessen erop uiteraard.

2 likes

Net zonder enige aanleiding een vintage taart geprobeerd te maken puur omdat ik daar zin in had :joy: Het was een eerste keer voor mij, maar kon gewoon lekker experimenteren zonder gezeik of angst dat er iets mis gaat wat echt fijn was. Ik heb ook voor de eerste keer Swiss meringue botercrème gemaakt en dat was ook iets nieuws voor mij. Vond hem nogeneens zo super slecht geworden eigenlijk! Al zeg ik het zelf haha. Afgezien van het feit dat hij behoorlijk scheef is en dat je die randen erdoorheen ziet. Had niet genoeg frosting gemaakt om hem mooi te coaten helaas. Mijn vriend komt morgen toevallig wel thuis na twee weken weg te zijn geweest, dus ga hem gewoon aan hem geven als een soort 'welkom thuis! ’ taart haha. Ga het er denk ik ook nog op proberen te schrijven misschien morgen als ik tijd heb. Ik ging ook nog wat van mijn poppetjes er nog op proberen te doen voor de fun, want waarom niet eigenlijk haha.

Edit: even foto’s in daglicht erop gezet, en het eindproduct haha

43 likes

Vandaag voor het eerst chocolade getempereerd in de magnetron. Zo makkelijk, dat ga ik voortaan altijd zo doen.
Was voor de welbekende chocoladereep met kadayif en ik had speciaal een chocoladevorm besteld maar niet goed naar de afmetingen gekeken :joy:
Daarom maar in cupcakepapiertjes gebruikt die nog ergens achterin de kast lagen.
Zo vreselijk lekker, ik kon die vulling zo oplepelen. Heb ‘m zelf wat minder vloeibaar gemaakt omdat ik dat lekkerder vind.

Naast deze ook nog een versie gemaakt met pure chocolade.

27 likes

Ik wil graag iets kleins serveren in de vorm van een hartje. Liever geen zand of suikerkoekjes. Heeft iemand een topidee? Ik zat ineens te denken, zou je fudge kunnen uitsteken met een hartjesvorm? Wat denken jullie?

Deze bijv Video: Chocolade fudgetaart - OhMyFoodness

Ik heb wel eens een grote plaat brownie gemaakt en daar hartjes van uitgestoken, werd zeker gewaardeerd. Fudge kan denk ik ook wel

3 likes

Een plaat cake/fudge/brownie/blondie maken en uitsteken inderdaad!
Of als je er meer tijd aan kwijt kan zijn misschien macarons?

1 like

Misschien heb je het gepost en heb ik het gemist, maar wat is het uiteindelijk geworden?

1 like

Ah heerlijk! Hoe heb je dat precies gedaan, dat tempereren in de magnetron? Dat lujt me nog niet zo goed

2 likes

De chocoladecallets heb ik in een kom gedaan van kunststof en dan steeds uit de magnetron gehaald na 15-20 seconden. Elke keer doorroeren en dan weer terug. Als het goed begint te smelten deed ik het wat korter, net zolang tot het grootste gedeelte gesmolten was maar je nog wel stukjes chocolade kon zien.
Toen ben ik gestopt en heb ik het goed doorgeroerd zodat de overgebleven stukjes ook helemaal werden gesmolten.

3 likes

Amandelcroissant cookies! :cookie:🩷

32 likes

Ja ik wilde jullie nog allemaal bedanken voor alle geweldige ideeen!

Helaas ben ik heel erg ziek geworden en 2 weken m’n bed niet uitgeweekt en heb ik het helaas moeten afzeggen. :pensive:

1 like

Oooh wat jammer! Beterschap

2 likes

Ondanks de hitte moest ik toch even de keuken in om één van mijn nieuwe vormen te testen. Een simpele citroencake van Rutger.

29 likes

Ik wilde al zolang weer bakken en nu om 21:30 was het eindelijk zo ver hoor💜.
In de vriezer lag nog tartelettedeeg, ik had nog lemon curd, ingevroren frambozen en ingevroren eiwitten. Heerlijk om niet alles te hoeven maken, ik heb de frambozen verwarmd en fijngemaakt en Italiaanse meringue gemaakt. Extra leuk dat ik altijd dacht Ah nee Italiaanse of Zwitserse meringue kan ik niet / vind ik teveel gedoe hoor. En het was echt heel makkelijk eigenlijk, maar nu heb ik nog een volle kom met die meringue over :joy:

32 likes

Niet de mooiste maar wel lekker
Net woepies geprobeerd te maken, had helaas geen grove kaneelsuiker

9 likes

Wat vond je lekker aan die van Laura? Want zonder/met amper bloem kun je echt wel een lekkere brownie bakken, maar dat geeft wel een heel ander mondgevoel dan een variant met bloem. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden. Die van Rutger zijn lekker! Ik bak die met iets minder suiker en stukjes chocolade.

1 like

Misschien weet iemand van de bakexperts hier dit. Ik wil morgen een taart met caramel afmaken en die heb ik vandaag alvast gemaakt met een blikje gekookte gecondenseerde melk om morgen tijd te besparen. Maar die caramel moet ik morgen nog over de taart kunnen uitspreiden. Normaal doe ik dit gelijk na het koken van het blikje en is het dus nog zacht. Is het dan nu morgen als hij is afgekoeld weer gestold in het blikje en kan ik het beter weer morgen even verhitten of blijft dit vloeibaar genoeg?

1 like

Geen ervaring met die, maar ik vind die van rutger ook erg lekker! De versie met oreo is ook lekker.

4 likes

Volgens mij is het wel vloeibaar genoeg! Anders zou ik het even au-bain-marie verwarmen.

3 likes

Super, dank je wel!! :hugs:

2 likes