Baktopic #4

Oh, ik dacht dat die pitten zachter hoorden te zijn/worden. :joy: Heb het nooit ergens anders in gehad dan een smoothie haha. Thanks! Volgende keer eruit zeven dus.

2 likes

Ohh zeven? Ik vind die harde pitten juist heerlijk in gebak met passievrucht haha

2 likes

Weten jullie of het bakken van een taart in een combimagnetron (ik heb helaas geen normale oven :weary:) de luchtigheid van de taart kan beïnvloeden? Ik ben weer met de laatste taart voor voorlopig voor mijn nichtje bezig, maar alle taarten worden telkens zo massief en weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen.

1 like

Vaderdag koekjes :smile:

58 likes

Ik ga dit weekend weer bakken. Weer hetzelfde recept voor de pistachecake maar dit keer met zonnebloemolie en minder fijn gemaalde pistachenoten. Botercrème heb ik nog over van de vorige keer dus ga het simpel houden.

Maar wil ook iets van zoet brood bakken (met gist), kardemom buns, of misschien babka? Heeft er iemand een lekker recept? :smile:

1 like

Ben geen pro, maar mijn combi magnetron week altijd een beetje af qua temperaturen (meer dan mn gewone oven). Heb je den oventhermometer? Dan kan je dat uitsluiten.

Of is het het recept? Spongecake of een ‘regulier’ recept? Welk recept gebruik je?

2 likes

Dat is wel een goede! Het zou idd kunnen dat de temperatuur af wijkt van wat de oven aangeeft. Heb geen oven thermometer maar klinkt wel als een goede aanschaf, bedankt voor de tip! Ik gebruik verder dit recept om de cakes te maken en daar voeg ik dan alleen eventueel fruit/sprinkles, chocolade of extract aan toe.

1 like

Ik heb flink wat oventhermometers aangeschaft en weer weggedaan, omdat het ‘papiertje’ waar de temperaturen op staan bij het eerste de beste gebruik donker kleuren en niet meer zijn af te lezen. Heb nu al 2 jaar een van Dille en Kamille en die doet het perfect! Verkleurt niet. Echt heel fijn om te zien hoeveel je oven afwijkt van de temperatuur waarop je hem zet.

2 likes

Dank je wel! Hier had ik zelf nooit aan gedacht haha. Ik zal eens bij dille en kamille gaan kijken wanneer ik weer in de stad ben!

De Pokemon taart voor mijn nichtje is af. Zal hem hier nog wel even delen maar ben zelf dan wel weer even klaar met de taarten hoor haha. Zal voorlopig maar liever alleen kijken naar wat de rest in dit topic maakt haha. Wat een bloed zweet en tranen was het weer maar ben op zich wel blij met het resultaat. Heb ook voor het eerst lemon curd gemaakt en Zwitserse meringue botercreme in plaats van de mon chou crème die ik normaal altijd maak haha. Dus ben ook wel benieuwd hoe het smaakt. Maar was gisteren tot 3 uur snachts daardoor bezig en ben nu wel even klaar met de taarten hoor Jezus haha :joy: De volgende keer dat ik wat bak is het gewoon voor mezelf ofzo haha. Hoop wel echt dat ze het leuk vind.

46 likes

Echt weer een feestelijk kunstwerk! Ik weet niet hoe de Pokemon links achterin heet maar die is echt leuk geworden! Schattig ook dat taartje in het midden. Kan me wel voorstellen dat je er voor de komende tijd nu wel weer klaar mee bent :grin:

2 likes

Dank je wel! Echt heel lief :smiling_face_with_three_hearts: Haha ja dat is Snorlax! Ze vond het gelukkig hartstikke leuk en ze hadden ook allemaal pokemon versieringen dus het paste ook helemaal in het thema. Ben er zeker klaar mee haha :joy: Ben zo ontzettend moe ook nu nog, maar het was het waard want ze was er wel super blij mee :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Ik wil deze taart graag maken, maar zonder slagroom ivm een lactose intolerantie. Denken jullie dat ik het kan vervangen door bij Zwitserse meringue? Of wordt het gehele dan te zoet?

Ik hoop dat de frambozen en de lemoncurd genoeg tegenhanger zijn voor zoete meringue maar wat denken jullie? Of hebben jullie andere suggesties?

1 like

Ik zou deze kopen

MinusL Lactosevrije houdbare slagroom #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi231418

1 like

Ik gebruik tegenwoordig deze:

Blue Band Finesse plantaardig alternatief slagroom #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi583041

1 like

Lijkt me wel lekker met meringue erop! Maar je zou ook kunnen kijken naar een lactosevrije variant idd

Oja vergeten te zeggen dat ik zelf ook niet echt van slagroom hou dus als er een waardig vervanger te bedenken valt dan eigenlijk alles liever dan slagroom :joy: maar thanks voor de tips! Ik ga m denk ik binnenkort eens oefenen en dan half half zodat we kunnen taste testen haha

3 likes

Ik denk dat meringue erop ook heerlijk is hoor. Lemon meringue taart is ook altijd lekker toch.

2 likes

Tartelettes, gevuld met caramel en gecarameliseerde banaan

17 likes

Ik heb iets soortgelijks pas gemaakt met Zwitserse meringue en vond dat heel goed in balans!

Mijn babka van het weekend:

Tot hier ging het wel prima :laughing:

Hij kwam niet echt goed omhoog tijdens het rijzen, dus hem uiteindelijk maar afgebakken. Gelukkig smaakt hij wel goed, maar het lijkt meer op cake.

In plaats van verse gist had ik (oude, nog niet over de datum) instant yeast gebruikt, denk dat het misschien daar mis is gegaan

13 likes